2234
Sök

Vilka däck vart?

4 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#1
Jag undrar vilka däck man placerar vart? Alltså vart ska dom BÄSTA däcken sitta, fram eller bak?

62 Inlägg
29 oktober 2006
#2
bak! annars kan man ju få en oväntat och kanske ouppskattad sladd.

Alla är vi nybörjare första gången.

Administratör
11 911 Inlägg
29 oktober 2006
#3
Canzy skrev:
Jag undrar vilka däck man placerar vart? Alltså vart ska dom BÄSTA däcken sitta, fram eller bak?

Bästa ska sitta bak, just pga av självupprätningsförmågan. Släpper bakhjulen och fram har grepp så vill bilen rotera och åka med den ände som har minst friktion först (dvs röven) ... och åka baklänges på motorvägen är väl inte alltför populärt har jag hört smile

Edit: bak, oavsett om det är FWD, RWD eller 4WD.
Senast redigerat av chrizz (29 oktober 2006)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#4
Hehehe tack så mycke:)  då spelar de alltså ingen roll om man har en framhjulsdriven bil eller inte?

Administratör
11 911 Inlägg
29 oktober 2006
#5
Canzy skrev:
Hehehe tack så mycke:)  då spelar de alltså ingen roll om man har en framhjulsdriven bil eller inte?

Näe, åtminstone inte fwd eller rwd. 4wd är jag osäker på, men för att ha nytta av 4wd vid sladd krävs aktiv körning, och är man ej rallyförare (vilket inte allt för många är trots allt) så säger logiken mig att man vill undvika att bilen roterar hur man än gör. Åker hellre rakt fram (vilket blir fallet om framhjulen släpper), men då åker jag iaf framåt och kan förhoppningsvis bromsa och styra när man återfår fäste. Återfår man fästet baklänges så blir det ju klart svårare... wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#6
hehehehe okej smile

178 Inlägg
29 oktober 2006
#7
på en saab 900 jag hade var det dock fördelaktigt att ha bättre hjulen fram då den var riktigt understyrd i originalutförande, den blev lite mer balanserad då. tycker jag iaf. annars bara plöjde den rakt fram när man skulle svänga osv.
men bäst är väl att hålla koll och byta plats inför varje vintr så det blir så liten skillnad som möjligt i mönsterdjup, och när det skiljer bara nån milimeter så märker jag ingen skillnad alls, då sätter jag de som är lite bättre på drivhjulen så de slits jämnt.
Senast redigerat av William (29 oktober 2006)

57 Inlägg
29 oktober 2006
#8
Dom bästa skall sitta bak!!!


178 Inlägg
29 oktober 2006
#9
Bästa måste väl ändå vara att ha samma egenskaper fram och bak? blir ju livsfarligt om man varje år har "bästa däcken" bak på en framhjulsrdiven bil, då slits ju bara framhjulen och tillsut kommer framhjulens och bakhjulens egenskaper skilja så mycket att det kommer påverka bromsegenskaperna och styrningsegenskaperna.

så min rekomedation är: är däcken så ojämnt slitna att det är stor skillnad så bör du överväga två nya däck, alt en ny uppsättning. i värsta fall ha de bästa däcken bak, och köra mycket försiktigt.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 oktober 2006
#10
Hej, det finns undantag, har du köpt 4 nya så kan man växla mellan att ha fram och bak olika varje sesong så byter man alla 4 samtidigt...


113 Inlägg
30 oktober 2006
#11
chrizz skrev:
Canzy skrev:
Jag undrar vilka däck man placerar vart? Alltså vart ska dom BÄSTA däcken sitta, fram eller bak?

Bästa ska sitta bak, just pga av självupprätningsförmågan. Släpper bakhjulen och fram har grepp så vill bilen rotera och åka med den ände som har minst friktion först (dvs röven) ... och åka baklänges på motorvägen är väl inte alltför populärt har jag hört smile

Edit: bak, oavsett om det är FWD, RWD eller 4WD.

Vad menas med FWD, RWD eller 4WD?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

193 Inlägg
30 oktober 2006
#12
Framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
Jag tycker faktiskt det är bättre med de bästa fram.
nu på hösten hade jag inte mkt mönster kvar på min sommardäck,
och vid mycket vatten på vägen åkte bilen upp på vattnet, vattenplaning
när jag hade de bästa bak. (de bak har helt okej mönster, fram var då ganska dåliga)
jag bytte och sedan har jag inte märkt av något alls.
Nu kan man köra bra mycket fortare än 90 och det går kanon!
Men jag har också hört alltid bäst bak.
Men jag tycker också att det är bättre med sladd i bakvagnen än att inte kunna styra alls.
Nu blir jag väl halshuggen pga av dessa påståenden men det är vad jag tycker fungerar bäst.


Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#13
Xander har rätt...man skall ha mest mönster fram...
(vid sladd)om du har framhjulsdrift, gasa mer,...har du bakhjulsdrift, frikoppla och styr.
vad de andra än säger....bäst mönster fram!! Du styr inte med bakaxeln.
(trodde att du visste det Chrizz)
Senast redigerat av DeLorean (30 oktober 2006)

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
30 oktober 2006
#14
Jag citerar en FAQ på en sida:

"När radialdäck används tillsammans med diagonaldäck eller diagonalbältdäck på samma bil så måste radialdäcken alltid sitta på bakaxeln. Blanda aldrig radialdäck och diagonalbältdäck på samma axel. När man byter däck (mot däck med samma dimension och konstruktion som de som redan sitter på bilen) rekommenderar vi att du sätter dem på bakaxeln. Ett enda nytt däck ska sättas på bakaxeln och paras ihop med det av de övriga tre som har störst mönsterdjup. "

Du kan se de sj på denna sidan:

http://eu.goodyear.com/se_se/advice/faq … caring.jsp

Sen kollar du på fråga nr 9 smile

Så chrizz hade rätt wink, bäst däck ska sitta bak! ^^
Senast redigerat av THEBADGUY (30 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
30 oktober 2006
#15
VIvanCO skrev:
chrizz skrev:
Canzy skrev:
Jag undrar vilka däck man placerar vart? Alltså vart ska dom BÄSTA däcken sitta, fram eller bak?

Bästa ska sitta bak, just pga av självupprätningsförmågan. Släpper bakhjulen och fram har grepp så vill bilen rotera och åka med den ände som har minst friktion först (dvs röven) ... och åka baklänges på motorvägen är väl inte alltför populärt har jag hört smile

Edit: bak, oavsett om det är FWD, RWD eller 4WD.

Vad menas med FWD, RWD eller 4WD?

FWD-Front wheel drive(framhjuls drift)
RWD- Rear wheel drive(bakhjuls drift)
4WD- 4 hjuls drift smile

Allt för den där jävla hatten!

Administratör
11 911 Inlägg
30 oktober 2006
#16
DeLorean skrev:
Xander har rätt...man skall ha mest mönster fram...
(vid sladd)om du har framhjulsdrift, gasa mer,...har du bakhjulsdrift, frikoppla och styr.
vad de andra än säger....bäst mönster fram!! Du styr inte med bakaxeln.
(trodde att du visste det Chrizz)

Snälla nån, du är ute och cyklar tyvärr. smile

Det handlar inte om var du styr, det handlar om vad som händer när du saknar kontroll på bilen öht. Släpper röven helt och du börjar styra så kommer du att rotera ännu snabbare eller svänga fram och tillbaka med röven okontrollerat.

Bäst mönster bak, helt klart, utan tvekan. Den som påstår annat har fel smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

178 Inlägg
30 oktober 2006
#17
med bästa däcken bak vill man undvika att bakvagnen släpper ut när man bromsar hårt på halt väglag, och när man väl får sladd så ska man träffa det man kanar mot med bilens front och inte sida (bättre deformationszon fram) så jag kan hålla med att det är bäst på detta sätt i teorin. men skiftar man som man ska inför varje säsong så man har ungefärligt likt mönster på bägge axlarna, så slipper man ju denna något misslyckade situation helt (där man ju antingen tvingas köpa bara 2 nya däck och behålla två något hårda, alt. kassera två hyffsade däck när man förnyar sina vinterdäck.)
Senast redigerat av William (30 oktober 2006)

Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#18
Vem kör med Radialdäck?
Jag skulle kunna sätta de på en gammal jänkare, men inte en vinterbil eller en streetcar.
Och jag skulle inte drömma om att blanda dem wink

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
30 oktober 2006
#19
brukar sätta dom bästa fram, för de finns fan inge värre än när de inte styr nåt.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

362 Inlägg
30 oktober 2006
#20
Beror ju mycket på den körstil man har också.... t.ex. jag e van bakhjulsdrift och tycker de e kul att lattja lite när de e snö å halt, alltså e ja van att arslet kastar ut sej då å då big_smile
Så jag vill gärna ha dom bästa däcken fram så ja kan få styrning dit ja vill även med sladd, om du förstår hur ja menar smile



Sök