4069
Sök

Upplever spikningar oavsett tändning eller bränsle (Trimmad B23)

Tekniker
221 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#1
Har en en B23a Med LH 2.2 530 topp Portad planad med elleman 77 kam

Bilen går bra med tanke på det lilla trimmet jag har..

Men nu till det tråkiga..
Drar man ur ettan och 2an är det inga problem men när man börjar närma sig 4-5000 rpm så hör man klart och tydligt att den spikar, oavsett etanol eller V-Power.

Har justerat tändningen mellan 12 till 30grader ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men skiten spikar ändå,

Det verkar som den gör det enbart när man lastar den en längre stund typ vid en omkörning eller dyligt.
Jag har moddat lite så jag kan ställa på soppan nästan 30% men de hjälper inte heller..

Är det kanske så enkelt att jag måste upp några dimensioner i spridare??
Eller är stiften för varma??

Kom med tips råd och frågor.!


1 011 Inlägg
10 juni 2013
#2
_XenoX_ skrev:
Har en en B23a Med LH 2.2 530 topp Portad planad med elleman 77 kam

Bilen går bra med tanke på det lilla trimmet jag har..

Men nu till det tråkiga..
Drar man ur ettan och 2an är det inga problem men när man börjar närma sig 4-5000 rpm så hör man klart och tydligt att den spikar, oavsett etanol eller V-Power.

Har justerat tändningen mellan 12 till 30grader ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men skiten spikar ändå,

Det verkar som den gör det enbart när man lastar den en längre stund typ vid en omkörning eller dyligt.
Jag har moddat lite så jag kan ställa på soppan nästan 30% men de hjälper inte heller..

Är det kanske så enkelt att jag måste upp några dimensioner i spridare??
Eller är stiften för varma??

Kom med tips råd och frågor.!

Har för mig att LH 2,2 ställer in tändningen av sig själv med hjälp av styrboxarna.

Vad laddar du?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Tekniker
221 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#3
Njaa. Du tänker nog på LH 2,4 . Jag kör sugtrimmat ;-)


Tekniker
221 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
#4
Det måste väl finnas någon som grejar med sugtrim som har en ide?

jag lägger upp en tydligare setup på motorn

Standard B23 block
530 (E) topp 88a portad planad 2,5 mm +
Elleman 77 kam. kan tyvärr inte värdena men typ sedvanligt folkracekam
ställbart kamdrev
LH 2,2 med standardspridare 88a med tillhörande tändning.
B21 svänghjul

Jag skall testa att byta till 7or i stift och montera T5 spridare till helgen. Som sagt kom med förslag och tips.


Tekniker
221 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
#5
Ni behöver inte vara blyga! Har ni teorier eller funderingar så skriv ner dom här! smile


3 235 Inlägg
13 juni 2013
#6
Vilka stift kör du med?


Tekniker
221 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#7
Bp6es Ngk


3 235 Inlägg
13 juni 2013
#8
Märkligt att det spikar trots ökad mängd bensin. Är du helt säker på att det är spikningar, och inte misständningar?
Det kan ju vara en del saker som t ex överslag i tändkablarna.
Hur mycket överlapp har du på insug/avgasventilerna?


Tekniker
221 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#9
Jupp det spikar så de gör ont i kroppen. Vågar ju inte gasa. Annars går den jämt utan misständningar. Kommer inte ihåg men tror det är.. Duration: 304, Ventillyft: 12mm, Nockvinkel: 108


Tekniker
221 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#10
Löste problemet!!! :-D Va på race i Skara i helgen. Det gick ju sådär. Motorn vill liksom inte sitta still. Men några repor blev det.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juni 2013
#11
det blir ju roligare om du skriver hur du löste det smile


Tekniker
221 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#12
Hehe det var ju det som var meningen. Många nyfikna men ger sig inte till känna. Det är en jäkla skillnad mellan standardspridare och turbospridare. Innan fick jag ha max på vredet.  nu får jag inte röra den utan att den surar ner sig. Nu e spikningarna borta men jag är fortfarande inte nöjd med tändningen. Får nog byta fördelare så jag kan ställa en egen tändkurva. Har beställt 7or nu med.


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juni 2013
#13
_XenoX_ skrev:
Hehe det var ju det som var meningen. Många nyfikna men ger sig inte till känna. Det är en jäkla skillnad mellan standardspridare och turbospridare. Innan fick jag ha max på vredet.  nu får jag inte röra den utan att den surar ner sig. Nu e spikningarna borta men jag är fortfarande inte nöjd med tändningen. Får nog byta fördelare så jag kan ställa en egen tändkurva. Har beställt 7or nu med.

Mäter du lambdavärde?  Det är ju A och O att det är rätt, sen kan du ställa tändning mot spikning. Med exempelvis Megasquirt sprut så blir det billigt och enkelt om du själv har grundkunskaperna. Du kan styra både spooa och tändning eller ena eller andra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tekniker
221 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#14
torpis skrev:
_XenoX_ skrev:
Hehe det var ju det som var meningen. Många nyfikna men ger sig inte till känna. Det är en jäkla skillnad mellan standardspridare och turbospridare. Innan fick jag ha max på vredet.  nu får jag inte röra den utan att den surar ner sig. Nu e spikningarna borta men jag är fortfarande inte nöjd med tändningen. Får nog byta fördelare så jag kan ställa en egen tändkurva. Har beställt 7or nu med.

Mäter du lambdavärde?  Det är ju A och O att det är rätt, sen kan du ställa tändning mot spikning. Med exempelvis Megasquirt sprut så blir det billigt och enkelt om du själv har grundkunskaperna. Du kan styra både spooa och tändning eller ena eller andra.

Yes det var det som var tanken.. NU när man kör med standard sprut så e man i stort sett blind.. Man får gissa sig fram.

Det var anledningen till att jag hade Megasquirt som andra alternativ. Kommer nog bli så med inom en snar framtid



Sök