Renoverings projekt av en BMW E21 323I från 79. Bilen hade varit avställd och undan parkerad sedan 1999-08-13 fram till jag köpte den 2013-03-15. Plockade ner bilen totalt, samtliga delar har renoverats eller byts till nya. Bilen... Visa mer
Idag blev avgassystemet klart. Tyvärr har jag väldigt dåliga mobilbilder men bättre än inget. Från grenrör fram till katalysatorn är det original rör från M50 motorn som är modifierad 2". Efter katten går röret 3"pga det är väldigt tajt över bakaxeln för att 2st 2,5" ska kunna passera! Direkt efter bakaxeln delar sig röret igen till var sin 2".
Slutrör är 3,5" pga dom utskurna platserna i bakpartiet var väldigt stora för en 2,5" slutrör. Så fick det bli och det blev väldigt bra ljud. Väldigt nöjd med jobbet som Uppsalaavgasteknik utförde på så korttid.
Brum brum säger bilen. Nu kräver vi en lite video där vi får höra någe :p
Men förutom det så riktigt snyggt byggt. Och snygg bil
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Låter riktigt bra i högtalarna. Låter nog bättre om man hade varit där Gillar ljudet från M50 motorena.
Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Har jobbat med kylarfläkten, eftersom det fick endast plats med en temperaturgivare på den nya kylaren jämförd med bilens ordinarie som var 2st fick jag koppla fläktsystemet separat enligt bild. Har en temperaturgivare som öppnar vid 78 grader.
Vid test fick jag inte temperaturvisaren i instrumentbrädan att funka. Det visade sig att Termometern i M50 motorn är två poligt och i original motorn en poligt med andra ohm värde. Den som sitter i E21 har annan kontakt och efter lite letande hittade jag en från E30 325ik som var en poligt och hade exakt samma kontakt som M50 motorns. Har testat och det funkade perfekt. Den från E30 jordas i gängorna.
Det visade sig att elledningar på baksidan av instrumentvisaren var slitna och ledde inte fram ström och med tanke på sprickan i glaset var det dags att köpa en fräschare.
Här syns hur dåligt elledningar är på den gamla jämförd med den inköpta.
Har jobbat med små detaljer och fix, hade problem med blinkersrelä som jag fick byta ut, låscylindern samt mekanismen i förardörren hade kärvat så jag skaffade en begagnad cylinder samt smörjde upp mekanismen. Finns en del små fix att jobba med så allt funkar till våren. På listan finns även fix av innertaket. Det var en del små sprickor i baklyse glaset så jag köpte 2st nästan nya. påmonterad. snyggare look samt mer original fungerande låscylinder samt nyslipade nyckel till tändningslåset. låsmekanismen som har kärvat. har fått den att funka igen
Efter ca 4-5 timmar provkörning av bilen upptäcktes några saker som skulle bytas ut. Motorhuven blev varm så värmeskydd införskaffades.
Införskaffade E39 M5 vinge eller baklucka spoiler som lämnades in för lackering. passade även på att lacka ratt mittdel i bilens färg
Samtliga dämpare och fjädringar var inte i det bästa skicket så nya beställdes. Har inte fått hem fram dämparna & fjäderbenslagringen ännu. Beställde även nytt Bränslepump från Bosch då den nuvarande visslade oroväckande. Så fort fram dämparna har kommit, kommer allt monteras och framvagninställning utföras och bilen förbereds för regbesiktning med motorbyt.
återkommer så fort leveransen är komplett och montering påbörjas.
Sjukt fin bil, bra jobbat! Vart har du köpt alla delar förresten, har nämligen en e12 som behövs lite kärlek så du kanske vet någon sida eller vart du köper delar?
Tack, jag köper från lite allt möjligt, Mekonomen, Bavaria, Skruvad, Tyskland m.m Senaste beställningen gjorde jag från Reservdelar24 men är inte nöjd för på deras sida står det att delarna finns men när jag väl betalat meddelade dom att hälften av beställningen inte finns i lagret. Dessutom betalade dom ej tillbaka resten av mina pengar utom sparat dom till nästa beställning. Vet inte hur dom ska lösa det om jag inte beställer nåt mer
ludd3budd3 skrev:
Sjukt fin bil, bra jobbat! Vart har du köpt alla delar förresten, har nämligen en e12 som behövs lite kärlek så du kanske vet någon sida eller vart du köper delar?
Costas på Mekonomen Islandstorget lyckades få fram fjäderbenlagring. Nåt som var även slut i Tyskland.
Dämparna & fjädringar bak färdig monterad. Det är 60/40 sänkning därav längden på den nya fjädringen. Har fortfarande inte fått hem framdämparna. Känns som att nästan allt är nytt på bilen.