2568
Sök

BMW E21 projekt

Renoverings projekt av en BMW E21 323I från 79. Bilen hade varit avställd och undan parkerad sedan 1999-08-13 fram till jag köpte den 2013-03-15. Plockade ner bilen totalt, samtliga delar har renoverats eller byts till nya. Bilen... Visa mer

184 462 Visningar
Uppdaterades senast 5 november 2017
Wolf_89
446 Inlägg
31 mars 2014
#161
Ser mycket bättre ut. Vita el Svarta ska det va.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

203 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#162
Nu är hela inredningen monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-958a52e12d93bc5c8cb7b027eec4c438.jpg
Fick hjälp av polaren med att lösa ännu ett problem med motorn/växellådan. fick flytta hålet till vänster motorfästet och detta gjorde att jag blev tvungen att skaffa motorkudde från E34 då övre hålet inte sitter i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-c493202fc3af0be88b3a76a12683a57a.jpg

Innan jag började med projektet läste jag på ordentligt och dom flesta hade problem med oljesumpen som hamnade för långt ner då blev dom tvungna att kapa ner den detta bekymmer slapp jag pga jag höjde motorn något.
Nästa problem var att växelspaken hamnade sned alltså mot passageraren detta pga M50 motorn lutar något vilket resulterar att växellådan gör det också.
Dom flesta har kapat växelspak länken och svetsat om den så att den hamnar rakt.
Efter ca 10 minuter liggandes under bilen kom jag på annan lösning det finns 2st bultar som håller hela växelspakfästet under bilen där satte jag en "bricka" eller extra bult för att få hela fästet att flytta sig frammåt.
Finns bild där jag "försöker visa med skruvmejsel vilket det är jag menar.

Här syns lutningen på växellådan. Har även provmonterat kardanen otroligt nog hamnade motor & lådan rätt vilket resulterade att kardanen behöver ej byggas om. Väntar på nya bultar till kardanen som jag beställt från BMW kommer nog nästa vecka då kommer den monteras på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-f0151f7620ecce0d7bdc601ca7157c12.jpg

Här är extra bulten "brickan" jag lagt för att få hela fästet hamna rätt. Har försökt visa med skruvmejsel hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-c025857f9af9c765b4b9d598ee0b3726.jpg

här har ni översikt bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-adfada2c5d167addf564228170a00def.jpg

Den hamnat någorlunda rätt i neutralläge. Den runda tätningen eller kudden kommer från E30, den som satt på E21 var inget vidare att ha, dåligt tätning och dämpning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-596d592e2876d7f8751580a438f74b19.jpg

Har monterat in vämekanaler från motorn till bilen. Det var nästan samma som E21an.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-83dda86bb995d86ae9a23f36fe6cbe22.jpg

Gasvajern är monterad, Det fanns 2st fäste på M50 motorn, kapade yttersta som var överflödigt och otroligt nog passade E21ans vajer rakt på M50 motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-c68cb0e09a1f5928e9122ceffdd28c04.jpg

Har flyttat motorns säkringar och Databox till den högra delen av luftintaget till kupéfläkten. Hade planerat att ha spolarväska behållaren där men den fick flyttas för att ge plats till databoxen. Har kapat i nedre delen av plåten och täckplåten så att det ser mer proper ut. Kommer att få täcka över detta hål så att vatten inte tränger in.
Otroligt nog gjorde växellåda fästet att motorn hamnade ännu rakare och detta gjorde att M50 kylaren fick plats framför motorn med ca 1cm avstånd till nedre fläkthjulet.
Har provmonterat lite saker såsom Luftfilter och motorkåpan för helhetens skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-6bf35a083fc53ee8949630493bac3ade.jpg


203 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#163
Fick hem dom nya bultar/muttra till kardanen.
Passade även på att beställa nytt givare till backlampan som sitter i växellådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-19e5991d8eebee626fbdb62f7f3c65a5.jpg


1 049 Inlägg
5 april 2014
#164
Bilen tar sig fint!

Hoppas att inte bli avsnopsad som tidigare.

6 Inlägg
7 april 2014
#165
Artemis skrev:
wellpapp skrev:
Fint projekt och skapligt tempo!
Har själv en 323i som ska renoveras sinom tid.
Vad blir det för inredning, marinblå? Tänkte på att BMW hade en idé om färgmatchning på den tiden och till den bruna metallicfärgen hade de beige inredning för kontrastens skull, vilket ser väldigt bra ut. Bara ett tips.
Läs mer här: http://www.bmwe21.net/?page_id=106
Bra färgval annars tycker jag.
Keep it up!!

Gick igenom gamla bilder och såg ditt komentar på vilken färg inredningen bör ha, nu efterhand fick du som du ville ha wink

Hehe, ja det blev en väldigt fin inredning du fick tag på och som sagt bra matchning mörkt o ljust!


203 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#166
Har fått på kardan och kopplat ihop båda bensin tankar och allt annat omkring.

Kopplingen på denna givare tog i bromsvätska behållaren så vi fick modifiera om den så att den går fri. här är bild på hur den fick klippas och böjas innan vi täckte den strömförande delen med skydd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-617f1fc8d6b5c5349efb14353ce34652.jpg

Försökte verkligen att få till en BMW original ratt men dom som jag tyckte var fina passade inte E21 och bilens original ratt är väldigt ful och stor så jag köpte mig en dyr Luisi ratt som är rätt så lik m-tech ratten, BMW emblem till ratten är beställd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bdb2764ea4d8544ab36746b0173a50aa.jpg
Senast redigerat av Artemis (25 juni 2014)


203 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#167
big_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smilebig_smile
Efter lite felsökning startade motorn för första gången.


[video]http://www.garaget.org/video/143970[/video]
Senast redigerat av Artemis (25 juni 2014)


Wolf_89
446 Inlägg
14 april 2014
#168
Vad är det kvar nu då? Enligt videoklippet så låter det som att avgassystemet är iaf kvar att fixa smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

203 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#169
Som du skrev, Avgassystemet+kat, BBS fälgar eller RS kopior beroende på plånboken.
Bromssköldarna och hjullager kommer fixas samtidigt när jag får låna kompisens verkstad med lyft och maskiner.
Inne taket och takluckan som jag inte fått ordning på.


Wolf_89
446 Inlägg
14 april 2014
#170
Okej. Inte så mkt då. Klar till sommaren så.
Senast redigerat av Wolf_89 (14 april 2014)

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

203 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#171
Efter en del letande hittade jag en kylare som hade den måttet som passade till mina behov, Problemet var att den tillhör Mustang så inlopps rören var på fel sidan.
AeroSvets fixade till kylaren på nolltid åt mig han flyttade på inloppsröret samt monterade ditt en extra inlopp för den nedre slangen.
Jag ville få tempgivaren till el-fläkten inmonterad på kylaren så även den fick eget plats längst ner på höger sidan.

Här är den i original utförande till Mustang
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-a2279d2f841a0f522022b4f10ca4da64.jpg

Här den ombyggd för anpassning till BMW M50 motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-c0baa0d6be3ad96e2ece6849fb791157.jpg

Original satt det två exakt likadana på E21 där ena var till fläkten och den andra till tempgivaren men här monterade jag endast ena och kommer koppla anslutningen från den andra på denna också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-5dd969a649814e6d082e636683a79a9e.jpg


6 Inlägg
30 april 2014
#172
Jag måste bara påpeka så det inte blir någon vajsing för dig senare. Om du hade elfläkt när det var en m20 vilket jag antar då den är från juli -79.

Att de hade två termokontakter (nr 22 i länken nedan) var att när vattnet blir 99°C slår kontakten till och ett relä sätter igång elfläkten som snurrar tills det att vattentemperaturen blir 90°C igen då den andra kontakten slår av relät till elfläkten.
Men du kanske har kanske har kopplat om på något annat sätt?


http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=60


6 Inlägg
1 maj 2014
#173
Tempgivaren sitter i termostathuset på m20:n.
Det optimala vore väl att ha båda om det går att fixa men annars kör många med en manuell knapp för elfläten i kupén har jag hört, ett avkall på komforten tycker jag men det kanske är det enklaste alternativet men då behöver du ingen termokontakt alls.
Har du e21:ans orginala elshema? Där syns det ganska tydligt hur det är kopplat till säkringslådan.

Artemis skrev:
Jag tog för givet att den ena var till tempvisaren hmm
Hur bör jag koppla dessa om det endast är en givare numera? Jag hör på ena kontakten när relät slår till som du beskrev.

wellpapp skrev:
Jag måste bara påpeka så det inte blir någon vajsing för dig senare. Om du hade elfläkt när det var en m20 vilket jag antar då den är från juli -79.

Att de hade två termokontakter (nr 22 i länken nedan) var att när vattnet blir 99°C slår kontakten till och ett relä sätter igång elfläkten som snurrar tills det att vattentemperaturen blir 90°C igen då den andra kontakten slår av relät till elfläkten.
Men du kanske har kanske har kopplat om på något annat sätt?


http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=60



203 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#174
Har fått in kylaren och monterat in samtliga slangar. Hade en mindre läckage vid termostathuset som löstes med silikonpackning.
Har fortfarande inte löst kablarna till kylarfläkten! väntar med detta tills jag värmt kört motorn för att se om givaren skickar signal till fläkten när det är varm, Annars kommer jag dra direkt + från batteriet till givaren så att strömmen går igenom så fort den öppnar.
Bifogar några bilder. OBS!!!! avståndet mellan kylaren och remskivan/termostathuset är mer än det visas på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-991aa3f0acccd6eebf5a77b29ce714de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-fc32e5193f4aa6c6375fc357ad7c9240.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-91fa326635e2aeb39eed8ff42b8b3331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-6e67cd00e45473575e84df637fac60bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-dc029d4f674ab17423df5b5565446431.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-f5a7ee1fecbc86ca285d120e34eae332.jpg
Senast redigerat av Artemis (7 januari 2015)


203 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#175
Jens på wheelfit.se hjälpte med med fälgarna. Efter lite mätningar kom vi fram till att jag kan ha 8" bred runt om med ET15 original ET är 13 på E21. Däck runt om blev 195/45-15.
Fram har jag 5mm spacer så att den inte tar i styrleden.
OBS!! hissade ner bilen på marken efter 8-9 månader på pallbockar så fjädringen och dämparna har inte satt sig ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bd7bb0c6050268910dab958b07b4927d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bcc6a372a9cab13b30e67bfb3fb8493f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-08cb8ae15b8d184ce9652d8d3165377d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-40676280633f3753b9e5d94fd69f898d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-7c3ab2c56678fd5376cfdc7e9c5090f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-f678ba964a7d0f5981350890c0174fa6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-97cd4836465adc51aadd6b3ac769e926.jpg

Här syns att oljesumpen håller rätt avstånd till marken. Jämförde med original motorn och det ser ut som att jag lyckats höja avståndet mot original motorn big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-a7015ce3bbfb2e9bc4eeb470a4287402.jpg

Saknar avgassystem hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-3c8381d4b910d8136a5d44ceb86071c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-d1e30e096e4cc0ba5f186753914c1640.jpg
Har beställt hjullager runtom som inte dykt upp ännu. Har köpt Länkarmar fram obs! den vänstra är helt slut i hela Sverige men Bavaria Vällingby råkade beställa 2st "vänster bärarm"av misstag till mig så nu finns det den enda i Sverige hos dom om någon är i behov av det.
Konstig nog kostar den vänstra mer än dubbla  jämförd med högra, Gäller även hos andra leverantörer som kan ta hem.


86 Inlägg
9 juni 2014
#176
lägger en prem då bilen är sjukt schysst! snyggaste färgen på bilen! smile

V.A.G!
199 Inlägg
11 juni 2014
#177
Artemis skrev:
Jens på wheelfit.se hjälpte med med fälgarna. Efter lite mätningar kom vi fram till att jag kan ha 8" bred runt om med ET15 original ET är 13 på E21. Däck runt om blev 195/45-15.
Fram har jag 5mm spacer så att den inte tar i styrleden.
OBS!! hissade ner bilen på marken efter 8-9 månader på pallbockar så fjädringen och dämparna har inte satt sig ordentligt.
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bd7bb0c6050268910dab958b07b4927d.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-bcc6a372a9cab13b30e67bfb3fb8493f.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-08cb8ae15b8d184ce9652d8d3165377d.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-40676280633f3753b9e5d94fd69f898d.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-7c3ab2c56678fd5376cfdc7e9c5090f6.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-f678ba964a7d0f5981350890c0174fa6.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-97cd4836465adc51aadd6b3ac769e926.jpg

Här syns att oljesumpen håller rätt avstånd till marken. Jämförde med original motorn och det ser ut som att jag lyckats höja avståndet mot original motorn big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-a7015ce3bbfb2e9bc4eeb470a4287402.jpg

Saknar avgassystem hmm
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-3c8381d4b910d8136a5d44ceb86071c9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-d1e30e096e4cc0ba5f186753914c1640.jpg
Har beställt hjullager runtom som inte dykt upp ännu. Har köpt Länkarmar fram obs! den vänstra är helt slut i hela Sverige men Bavaria Vällingby råkade beställa 2st "vänster bärarm"av misstag till mig så nu finns det den enda i Sverige hos dom om någon är i behov av det.
Konstig nog kostar den vänstra mer än dubbla  jämförd med högra, Gäller även hos andra leverantörer som kan ta hem.

Måste vart rätt skönt att få ner den på hjulen! tongue

V.a.g!

203 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#178
Måste vart rätt skönt att få ner den på hjulen! tongue
V.a.g!

Oja det känns väldigt bra, första gången jag själv såg helheten när jag puttade ut den ur garaget wink

Har fått hem ännu fler delar.
Takluckan har givit mig tillräckligt med huvudverk så jag köpte en komplett sats med vajer och den mekaniska delen. köpte även nya lampsats till nummerbelysningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-ece3ceffc614c6538dfa2f807cb32fc7.jpg

Här är länkarmar/bärarmar för fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-3348fd698c243ddeada6f55bc602d360.jpg

Har man lagt ner mycket tid i motorrummet är det värt att köpa en ny kåpa som inte finns annars att köpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-8943014f0d24543ff40ffb16162ba65b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-6e3758fff143f191864439822d96e7d3.jpg

uppdaterad plåtbelysningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-928dfa36063f80c0dde674ab879cbb3b.jpg

Fått på motorhuven med ny låssystem och nya stängningsarmar
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-080b781c28665f00722eefdf2e38dcbe.jpg

Beställde hem ledlampor till parkeringssystemet dom som jag hade köpt innan lyste för blått så dessa ska vara varmvitt.
Kommer slänga på Gula H1 lampor både till halv och hel lyset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-d00f1d61cf8f814a3f2328a4226e5666.jpg

När fjädringen hade satt sig var jag inte riktigt nöjd med hjulvinkeln bak så nya spacers plattor på 20mm med långa bultar är beställda och kommer nästa vecka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193335/193335-8a7f919a9519c320166a83a24e237617.jpg


16 Inlägg
12 juni 2014
#179
Följer med enorm glädje smile Älskar E21:orna smile

203 Inlägg

Sök