2732
Sök

Kolvringar, byta eller behålla? b5234t

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Tjenare!

Har en b5234t5 jag renoverar.  När jag hade sönder en oljering så fick jag mig en tankestäklare

Jag hade tänkt använda de ringar som satt i, men nu är jag kluven och tar tacksamt emot tankar.

Loppen är honade, däremot är vändkanten kvar och är som vändkant betraktad rätt stor.

De scenarion jag lämnas med är följande.

1. Byt enbart oljeringen, de andra ringarna funkar bra ändå trots honat foder.
2. Byt ut alla ringar på en kolv då satsen innehåller alla ringar per kolv. Kompskillnad?
3. Byt alla ringar på alla kolvar. Vändkant bör då slipas ner för att kolvringarna ska gå så fritt som möjligt.
4. Borra öd och byta kolvar. Helst inte, men om det är enda utvägen så är det.

Om jag nu ska byta ringarna, så finns de med ö.d 0, 2 resp 0, 4mm. Ska jag ha någon av dessa?

Motorn skall mappas efter att renoveringen är klar, och ingen behöver påpeka dumheten i att vara dumsnål smile

Stort tack på förhand!
//Filip

1 196 Inlägg
12 juni 2013
Eftersom du har Honat och allt så skulle jag byta alla kolvringar, medans du ändå har allt nere

2 174 Inlägg
12 juni 2013
Självklart byter man till ALLA nya ringar. Dom andra har ju gått en bra bit med tanke på du behöver renovera motorn.

126 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
Tack för era svar!

Har lagt en beställning på ringar som är 0.4mm större.

Måste hela vändkanten ner och hur går jag isåfall smidigast tillväga? Har hört att man inte bör montera nya ringar om man har en märkbar vändkant

1 Inlägg
14 juni 2013
Jag har för mig att det på 70-talet fanns renoveringsringar där den övre kompressionsringen var avfasad för att inte nå ända upp till vändkanten. Är inte riktigt säker för jag köpte ett borrat B18-block istället.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
du bör nog inte beställa ringar som är 0.4 mm större!! har du inte borrat blocket så duger gott å väl orginal ringar.
Förövrigt så brukar vitmotorerna få ovala lopp... du renoverar med nya ringar å honar men de brukar reslutera i att du har väldigt högt vevhustryck de läcker komp..... ta å mät upp ovaliteten på loppen innan du beställer nya grejer!

126 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
Tack för era svar!

Har lagt en beställning på ringar som är 0.4mm större.

Måste hela vändkanten ner och hur går jag isåfall smidigast tillväga? Har hört att man inte bör montera nya ringar om man har en märkbar vändkant

Sök