3287
Sök

Ena spridaren får ingen ström? Supra Singelturbo AEM v1.

55 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
Hej supran går inte på första cylindern och efter ha fått låna diverse prylar av en kompis som har en supra stående (Tändspole,,Tändmodul?(Svarta boxen med 3kontakter till höger i motorrummet framifrån),,Likadan AEM ecu,,Bytt stift Så provade vi mäta på kontakten som går in i första spridaren.

Den verkade stendöd och när vi provade klicka på kontakten från spridare nr2 på 1sta cylindern verkade den fungera eftersom den gick bättre och sämre om man tog av och på den medans bilen gick.

Bilen är en Toyota Supra singelturbo med AEM v1 sprut och det sitter 6st guldfärgade metallbitar(motstånd till spridarna?) vid ecu boxen.

Jag funderar går det att dra en ny kabel direkt från sprutet till spridaren (ECU---Motstånd---Spridare) och isåfall hur skall det kopplas ?

Är tyvärr helt lost på bilel.. Spridarna är förövrigt 850cc vet ej märke dock när jag nyligt köpt bilen.

Tacksam för svar!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
13 juni 2013
haeggroth skrev:
Hej supran går inte på första cylindern och efter ha fått låna diverse prylar av en kompis som har en supra stående (Tändspole,,Tändmodul?(Svarta boxen med 3kontakter till höger i motorrummet framifrån),,Likadan AEM ecu,,Bytt stift Så provade vi mäta på kontakten som går in i första spridaren.

Den verkade stendöd och när vi provade klicka på kontakten från spridare nr2 på 1sta cylindern verkade den fungera eftersom den gick bättre och sämre om man tog av och på den medans bilen gick.

Bilen är en Toyota Supra singelturbo med AEM v1 sprut och det sitter 6st guldfärgade metallbitar(motstånd till spridarna?) vid ecu boxen.

Jag funderar går det att dra en ny kabel direkt från sprutet till spridaren (ECU---Motstånd---Spridare) och isåfall hur skall det kopplas ?

Är tyvärr helt lost på bilel.. Spridarna är förövrigt 850cc vet ej märke dock när jag nyligt köpt bilen.

Tacksam för svar!

Fick ni ingen grundström alls ur spridare 1 kontakten?

Ni satte 2 ans spridarkabel på 1 an? De har ju inte samma trigger tider 1 och 2 om ni kör sek insprut. Så den borde inte gå så mycket bättre.

Innan ni börjar klippa och dona. Mät vad ni får för grundström på 1.a spridaren på tändning. Om ni håller på spridaren klickar det i den när motorn går / crankar? Har ni stetoskop kan ni ju lyssna på den och höra ifall magnetventilen går.

Har lite problem med min supra med samma EMS. Kan du säga vad du har för Serie# på boxen?

Tack smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 juni 2013
AEM är någon slags box kan krokar på original kablage va? Sådant är ju som att låta Bolt springa i foppatofflor...  liksom inget bra.

Nytt sprut mår bäst med nytt kablage. Spridare är i princip alltid minusstyrda och skall alltid ha + in, så prova dra en ny plus direkt från batteriet till spridaren och se om det funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

55 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Fick supran att gå bra tillslut idag ,det var kabelbrott på ena spridaren eftersom den som monterat bara använt sig av krympslag och aldrig lödat ihop.

Var ute och gasade ganska friskt ikväll och mitt i allt började bilen tjuta massor ,den har även fått hög tomgång ca 2000rpm ,tjutet försvinner när man gasar.

Kan turbon skurit eller borde det vara någon luftläcka i och med den höga tomgången ?

Sök