2982
Sök

Hjälp med att få bort färg från min bil!

486 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#1
Lång historia kort, bilen blev stulen, sprayades och rollades svart.

Tur nog har jag vaxat den ganska mycket det senaste, vilket gör att färgen flagar bort lite.

Bilen står idag på skadecenter och väntar på granskning.

Men till er som kan detta, finns det medel som löser färgen bra utan att skada orginal lacken? Bra att läsa på lite innan f-bolaget försöker lösa in den pga lackeringskostnader.

Bilder finns på min sida. mvh


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 juni 2013
#2
KJensen skrev:
Lång historia kort, bilen blev stulen, sprayades och rollades svart.

Tur nog har jag vaxat den ganska mycket det senaste, vilket gör att färgen flagar bort lite.

Bilen står idag på skadecenter och väntar på granskning.

Men till er som kan detta, finns det medel som löser färgen bra utan att skada orginal lacken? Bra att läsa på lite innan f-bolaget försöker lösa in den pga lackeringskostnader.

Bilder finns på min sida. mvh

Stackars dig. Jag vet inte om det går att få bort bara ett lager utan det kan vara så att det kryper ner i flera lager om man smetar på färgborttagningsmedel. Kommer inte ihåg vad det heter men det fin medel som är starka.

Lycka till med Volvon!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
14 juni 2013
#3
Thinner kan fungera, risken när du gnuggar är väl att den blir matt. Men det borde gå att polera upp. En härdad 2K klarlack ska däremot inte kunna förstöras av thinner. Beror ju också på vad dom har sprayat/rollat den med för färg..

Vad vore en bil utan turbo?

10 Inlägg
14 juni 2013
#4
Varm högtryckstvätt på nära avstånd med korrekt vinkel mot den överlagda lacken. Man får bort det mesta då.

Börja där det har flagnat bort så ska du se, men se till att ha bra kräm i högtrycken smile

486 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#5
Almen11 skrev:
Thinner kan fungera, risken när du gnuggar är väl att den blir matt. Men det borde gå att polera upp. En härdad 2K klarlack ska däremot inte kunna förstöras av thinner. Beror ju också på vad dom har sprayat/rollat den med för färg..

Främre delen av bilen verkar vara sprayad med vanlig svart sprayburk, bakre delen med någon svart färg som ligger ganska tjockt lager av. Den rollade delen är ännu inte helt torr.


486 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#6
sellit skrev:
Varm högtryckstvätt på nära avstånd med korrekt vinkel mot den överlagda lacken. Man får bort det mesta då.

Börja där det har flagnat bort så ska du se, men se till att ha bra kräm i högtrycken smile

Låter ju väl, har hetvattentvätt på jobbet 120 celsius, bara mata på? wink fast bilen får jag ju inte hem än..


Kasta inte bäver i trähus
265 Inlägg
14 juni 2013
#7
KJensen skrev:
Almen11 skrev:
Thinner kan fungera, risken när du gnuggar är väl att den blir matt. Men det borde gå att polera upp. En härdad 2K klarlack ska däremot inte kunna förstöras av thinner. Beror ju också på vad dom har sprayat/rollat den med för färg..

Främre delen av bilen verkar vara sprayad med vanlig svart sprayburk, bakre delen med någon svart färg som ligger ganska tjockt lager av. Den rollade delen är ännu inte helt torr.

Då ska det inte vara nått problem. Är förmodligen bara 1k. Köp en jävla massa thinner och en tryckspruta, sen äre bara att bada på och torka av! Men du kanske borde testa KJensens tips först, kanske fungerar bättre smile

Vad vore en bil utan turbo?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 juni 2013
#8
Almen11 skrev:
KJensen skrev:
Almen11 skrev:
Thinner kan fungera, risken när du gnuggar är väl att den blir matt. Men det borde gå att polera upp. En härdad 2K klarlack ska däremot inte kunna förstöras av thinner. Beror ju också på vad dom har sprayat/rollat den med för färg..

Främre delen av bilen verkar vara sprayad med vanlig svart sprayburk, bakre delen med någon svart färg som ligger ganska tjockt lager av. Den rollade delen är ännu inte helt torr.

Då ska det inte vara nått problem. Är förmodligen bara 1k. Köp en jävla massa thinner och en tryckspruta, sen äre bara att bada på och torka av! Men du kanske borde testa KJensens tips först, kanske fungerar bättre smile

Men det är ju KJensen som är TS och ville ha hjälp!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

DMNDphoto
727 Inlägg
14 juni 2013
#9
Vettemannen skrev:
Almen11 skrev:
KJensen skrev:

Främre delen av bilen verkar vara sprayad med vanlig svart sprayburk, bakre delen med någon svart färg som ligger ganska tjockt lager av. Den rollade delen är ännu inte helt torr.

Då ska det inte vara nått problem. Är förmodligen bara 1k. Köp en jävla massa thinner och en tryckspruta, sen äre bara att bada på och torka av! Men du kanske borde testa KJensens tips först, kanske fungerar bättre smile

Men det är ju KJensen som är TS och ville ha hjälp!!!

/Benny

Han menar förmodligen Sellit´s tips med högtrycken.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 juni 2013
#10
Mattyyy skrev:
Vettemannen skrev:
Almen11 skrev:

Då ska det inte vara nått problem. Är förmodligen bara 1k. Köp en jävla massa thinner och en tryckspruta, sen äre bara att bada på och torka av! Men du kanske borde testa KJensens tips först, kanske fungerar bättre smile

Men det är ju KJensen som är TS och ville ha hjälp!!!

/Benny

Han menar förmodligen Sellit´s tips med högtrycken.

Det kan du ha rätt i. Sorry att jag inte tänkte på det. tongue

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
14 juni 2013
#11
TS, du skriver "jag är inte ny medlem" utan du har varit medlem sedan 2009-12-24 och du har fortfarande inte lärt dig att man ska posta sina trådar i rätt forumsdel?

Denna skulle kanske passa bättre i bilvårdstråden?

Färg fås för övrigt bort bäst med 3st avluktade vaniljwunderbaum (1gång)

486 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#12
Haha oj, råkade klicka fel av misstag. Självklart ska den ligga under bilvård


Forummoderator
18 038 Inlägg
14 juni 2013
#13
Flyttar tråd
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 juni 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Mackan
111 Inlägg
17 juni 2013
#14
120 grader och för länge kan skada plåten. ska du värma upp all plåt så mycket låt den då kylas långsamt och släng inte på kallvatten direkt.
absolut inget thinner. du löser färg (orsaken du får matt lack om du tar de på original lacken är att du löser och tvättar bort klarlack).
kolla med en lackfirma va dem säger.

i värsta fall se hur långt försäkringsbolaget är villiga att gå med på en hellack. får du ut en ok summa så kan du ju demontera de mesta själv och lämna in bilen på lackfirma så blir de ju inga D/M kostnader

Lycka till med bilen!

486 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#15
Qaxo skrev:
120 grader och för länge kan skada plåten. ska du värma upp all plåt så mycket låt den då kylas långsamt och släng inte på kallvatten direkt.
absolut inget thinner. du löser färg (orsaken du får matt lack om du tar de på original lacken är att du löser och tvättar bort klarlack).
kolla med en lackfirma va dem säger.

i värsta fall se hur långt försäkringsbolaget är villiga att gå med på en hellack. får du ut en ok summa så kan du ju demontera de mesta själv och lämna in bilen på lackfirma så blir de ju inga D/M kostnader

Lycka till med bilen!

hehe menade inte helt bokstavligt att jag skulle körapå 120 grader, inte mer än 70-80 antagligen;) Då går väl thinner bort då. Ska se om jag hinner upp till volvo lite imon och se om den rollade färgen torkat ordentligt. Förhoppningsvis flagar den av med.


486 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#16
Har hört att sprayfärg inte ska gilla kallavfettning?


DMNDphoto
727 Inlägg
17 juni 2013
#17
KJensen skrev:
Har hört att sprayfärg inte ska gilla kallavfettning?

Det stämmer. Egen erfarenhet från moppetiden wink

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

3 173 Inlägg
3 173 Inlägg
18 juni 2013
#19
KJensen skrev:
tobzter skrev:
De är väl ingen klarlack på orginal tgul färgen ?

Klart de är klarlack

Nej de är inte så klart .för tgul är en solid lack utan klarlack sök så får du svar.


5 126 Inlägg
18 juni 2013
#20
tobzter skrev:
KJensen skrev:
tobzter skrev:
De är väl ingen klarlack på orginal tgul färgen ?

Klart de är klarlack

Nej de är inte så klart .för tgul är en solid lack utan klarlack sök så får du svar.

Om ja inte mins fel så har även vag en del färger utan klarlack. Bla den gula som sitter på polo 6n1

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök