2484
Sök

Ingår borttagbar dragkrok i tjänstevikten?

115 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Jag har en Volvo 940 med borttagbar dragkrok. Ingår kroken i tjänstevikten? Eller är det bara fasta dragkrokar som är med i vikten?

Det är en dragkrok som fästs med 2 st skruvar om det har någon betydelse.
Senast redigerat av nisseper (17 juni 2013)

772 Inlägg
17 juni 2013
nisseper skrev:
Jag har en Volvo 940 med borttagbar dragkrok. Ingår kroken i tjänstevikten? Eller är det bara fasta dragkrokar som är med i vikten?

Det är en dragkrok som fästs med 2 st skruvar om det har någon betydelse.

Ja kroken ingår i tjänstevikten.
Men om den fäst med två skruvar, är du säker på att den räknas som avtagbar då?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
115 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Var helt säker på att det var borttagbart när yttersta krokdelen låg ihop med två skruvar i bagageutrymmet när jag köpte bilen.

4 824 Inlägg
17 juni 2013
dom avtagbara har ett handtag som man vrider för att kunna ta borde den avtagbara delen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

115 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
Då är det fast jag har.

Kikade bredvid där kroken ska sitta och det fattas el-dosa. Är inte det märkligt?

Det står inget om dragkrok i regbeviset. Kan jag plocka bort det och slippa reg-bes då?

4 824 Inlägg
19 juni 2013
står det inte i reggpapprena att den har krok så är det bara att plocka bort.

Mvh Christian

12 086 Inlägg
19 juni 2013
Extrautrustning ingår väl aldrig i tjänstevikten? Det är väl bara vid tex import och vägning som man får skatta för extrautrustning.

Evildan
19 juni 2013
Draget ingår i tjänstevikten, när man registrerar en bil med dragkrok väger man om den, likaså om du köper en bil med taklucka är den tillagd på tjänstevikten såsom automatlåda och annan fast utrustning.

Därav att till synes likadana bilar kan ha olika tjänstevikter beroende på utrustningsnivå, det är en anledning till att exempelvis MB W123 har en uppsjö olika hårdhet på fjädrarna beroende på vad bilen var utrustad med för detaljer, ac, aut, taklucka, större motor osv.

Då ditt drag inte står med i regbeviset kan det vara så enkelt att en tidigare ägare behöver köra cykel ibland och monterade därför på draget men struntade i elkabelsatsen och registreringsbesiktning?
(på Prius mfl bilar som inte får dra släp pga tekniska orsaker kan man ändå montera drag men får endast brukas som cykelkrok)

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2013
Kan flika in att man inte väger om bilar om man avregistrerar bilar med drag till att vara bilar utan drag.
Hade gärna tappat 20kg tjänstevikt på min Volvo (lägre skatteklass), men det gick inte för sig. Måste väl till en riktig registreringsbesiktning då wink

115 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
Tack för era svar, då ska jag demontera draget.

Ang att dragkrok finns med i tjänstevikt: För mig som inte har dragkroken inskriven i regbeviset, då bör den väl inte finnas med i tjänstevikten?

Vad kan det annars vara som gör så mycket som 1520 kg tjänstevikt? Kan det vara ecc och farthållare?
Vet inte vad en 940 turbo utan dragkrok och annan utrustning väger iofs.

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2013
nisseper skrev:
Tack för era svar, då ska jag demontera draget.

Ang att dragkrok finns med i tjänstevikt: För mig som inte har dragkroken inskriven i regbeviset, då bör den väl inte finnas med i tjänstevikten?

Vad kan det annars vara som gör så mycket som 1520 kg tjänstevikt? Kan det vara ecc och farthållare?
Vet inte vad en 940 turbo utan dragkrok och annan utrustning väger iofs.

Tomvikten på en tidig Volvo 760 sedan skulle vara 1350kg tongue (enligt denna: http://vimeo.com/36087129 07:30-> osv )

940 har ju en massa ljuddämpning och lite annorlunda inredning som kanske plussar på en del vikt mot äldre 700s.
Annars kanske dom har plussat på allt grus som samlas ovan på skärmkantena bak och ovanpå all plast undertill
från början wink

Min spartanskt utrustade 740 GLT 16V har en tjänstevikt på 1420kg, före och efter avregistrering av draget hehe.

4 824 Inlägg
20 juni 2013
Evildan skrev:
när man registrerar en bil med dragkrok väger man om den

det har dom aldrig gjort dom gångerna jag har reggat om bilen efter det att jag har monterat på dragkrok, gjorde det för ca 3år sedan senast så det kan hända att dom har börjat göra det efter det.

Mvh Christian

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
20 juni 2013
Nä dom väger inte nu heller, monterar en del drag på verkstan där jag jobbar och kör till bilprovningen med dom regelbundet.

- Time Attack -

12 086 Inlägg
20 juni 2013
Jag vägde inte om bilen när jag reggade drag.. Jag kan ha fel men jag har för mig att förr (och kanske fortf) vägde man inte svensksålda bilar, utan man gick på vad tillverkaren uppgav.
Jag kan inget om Mercedes, men det finns inget motsvarande på BMW vad det beträffar olika hårdheter på fjädrar pga utrustningsnivå.

Edit:

Jag kollade upp 4st Volvo V70 2.4 140hk på blocket, alla hade samma tjänstevikt. Kan va en slump men jag tvivlar.
Senast redigerat av Germax (20 juni 2013)

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2013
Germax skrev:
Jag kan inget om Mercedes, men det finns inget motsvarande på BMW vad det beträffar olika hårdheter på fjädrar pga utrustningsnivå.

På BMW verkar det finnas ohyggliga mängder hårdheter på fjädrar beroende på vikt wink

Tex E46: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=397880

Men eftermarknadsfjädertillverkare gör ju det enkelt och klassar in bilarna i 2-3 olika viktgrupper tongue

12 086 Inlägg
20 juni 2013
steifan skrev:
Germax skrev:

På BMW verkar det finnas ohyggliga mängder hårdheter på fjädrar beroende på vikt wink

Men eftermarknadsfjädertillverkare gör ju det enkelt och klassar in bilarna i 2-3 olika viktgrupper tongue

Jag hade fel, eller snarare förväxla med stötdämpare. Jag har ju surfat en del på ETK och ser nu att de inte ens listar fjädrar. My bad.

Och vadå ohyggliga mängder? Enda varianten som innefattar utrustning är ju automatlåda. Förutom sportfjädring då, men den känns ju rätt självklar.
Senast redigerat av Germax (20 juni 2013)

2 924 Inlägg
20 juni 2013
jonnielahti skrev:
det är ingen avtagbar krok om den sitter med 2 bultar... har en sån på 9-5an också. Det är en fast och ja, den räknas med i tj.vikt

avtagbar krok är med nyckel och vridhandtag.

Dagens eko-o-o-o-o wink

Hursomhelst,
Oavsett typ av drag, så är denna bil olaglig MED dragkrok eftersom det inte är inregistrerat och således inte medräknat i bilens tjänstevikt, för att ge en annan relevant synvinkel  roll

~ Life is short, have FUN! ~

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2013
Germax skrev:
steifan skrev:
Germax skrev:

Jag hade fel, eller snarare förväxla med stötdämpare. Jag har ju surfat en del på ETK och ser nu att de inte ens listar fjädrar. My bad.

Och vadå ohyggliga mängder? Enda varianten som innefattar utrustning är ju automatlåda. Förutom sportfjädring då, men den känns ju rätt självklar.

Om du kollar tråden jag länkade så ser du att det verkar vara väldigt individuellt vilka fjädrar man har på just E46:or, 6st olika märkning på framfjädrar 5 bak har man kommit fram till halvvägs på första sidan i tråden tongue

Evildan
21 juni 2013
För den som inte tror på det faktumet att en bilmodell kan ha olika tjänstevikter beroende på drag eller utan drag samt annan utrustning kan kika på:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
och jämföra 170hk versioner av den tidigare nämnda V70
SNC410 manuell utan drag, tjänstevikt 1610kg.
RSR149 automat utan drag, tjänstevikt 1640kg.
WAL594 manuell med drag, tjänstevikt 1640kg.

Här på fjädern syns MBs sinnrika färgmarkering för olika fjäderhårdheter.
https://www1.garaget.org/archive/4/3926/319873/319873-3140872.jpg

Sök