2566
Sök

Ltt o ftt samma sak?? :O

17 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena jag har precis fåt ärva en volvo 945 med fk motor dvs ltt, jag har lite frågor om hur man enklast och billigast skrämmer upp den, jag har läst om att det går att byta turboklockan till en från ftt men passar den bara rakt på och hur mycket mer än 0.6 bar kan man ställa upp trycket med en sådan klocka?

och går det att ha en 531 topp o vx3 kam när man åker på laddtryck?

tacksam för svar! // en förvirrad 16 åring som bygger 18 årsbil! smile

460 Inlägg
17 juni 2013
#2
eparaggare27 skrev:
Tjena jag har precis fåt ärva en volvo 945 med fk motor dvs ltt, jag har lite frågor om hur man enklast och billigast skrämmer upp den, jag har läst om att det går att byta turboklockan till en från ftt men passar den bara rakt på och hur mycket mer än 0.6 bar kan man ställa upp trycket med en sådan klocka?

och går det att ha en 531 topp o vx3 kam när man åker på laddtryck?

tacksam för svar! // en förvirrad 16 åring som bygger 18 årsbil! smile

haha.. börja med att chippa den, sätt i en laddtrycksmätare och vrid upp laddtrycket till 0.8-0.9 så går den fint smile
strunta i 531 topp till att börja med.. vx3 är värdelös i turbomaskin förresten smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

17 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#3
bräsnle chippa då eller?
hur får jag upp laddtrycket? ska jag byta klocka ? smile

Forummoderator
26 342 Inlägg
17 juni 2013
#4
eparaggare27 skrev:
bräsnle chippa då eller?
hur får jag upp laddtrycket? ska jag byta klocka ? smile

Byt till en reglerbar från turbomeck. Håll dig helst under 1 bar om du inte modiferar något mer.

Edit:

http://turbomeck.se/wastegate-tryck-klocka
Senast redigerat av Mack (17 juni 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 juni 2013
#5
Byt klockan till antingen ftt original alt en justerbar. tex turbomeck har. chippa bränsleboxen så kan du ladda ledigt 0.9 utan bekymmer. chippar du även tändboxen så kan du pinna påtill ca 1,1-1,2.  rekomenderar då en 3 tums dp.
531 kan du köra på ja, men vx3 är piss enligt mig. skaffa hellre en roligare trimkam.


17 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#6
vad kostar en sådan och vad måste jag modda innan jag skall ladda mer? smile

Forummoderator
26 342 Inlägg
17 juni 2013
#7
eparaggare27 skrev:
vad kostar en sådan och vad måste jag modda innan jag skall ladda mer? smile

Jag har länkat en längre upp nu..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

17 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#8
Mack skrev:
eparaggare27 skrev:
vad kostar en sådan och vad måste jag modda innan jag skall ladda mer? smile

Jag har länkat en längre upp nu..

tackar! smile

17 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#9
nån som har någon aning om vad chip till bränsle ligger på? smile

Forummoderator
26 342 Inlägg
17 juni 2013
#10
eparaggare27 skrev:
nån som har någon aning om vad chip till bränsle ligger på? smile

Det finns en sökfunktion bara så du vet..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 62&p=1

Ur tråden;

"Jag och polare kör med ECOMAX @1bar Funkar skitbra om han är svår att få tag på vet jag inget om då jag hade turen att förra ägaren redan chippat min.

1500kr har jag för mig att han tar för ECOMAX som är optimerat för 1.2bars ladd. BSR tar betydligt mycket mer för sitt 2950kr."

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

27 Inlägg
24 januari 2014
#11
Jag tar en gammal tråd istället för att starta en ny om man nu får göra så ?

Handlar ändå om LTT vs FTT
Är i tankarna att nu köpa en 945 LTT eller en FTT.
Hjälp mig reda ut vissa saker.
M90 lådan kom 95 ?
När kom oljekylda kolvar?

Hur är bottendraget i FTT jämfört med LTT ? är det att jämföra med en vanlig 940 (130) innan turbokicken kommer vid 4000 ?
Vill gärna ha ett fint register hela vägen men tänker inte nöja mig med 134 hästar, om jag chippar och höjer laddet så den går som en fulltryckare så antar jag att bottendraget uteblir eftersom den då istället skjuter på som en FTT? Om det är så, antar jag att det är en annan kam som gäller i en fulltryckare för att få ett brett register med ett bra bottendrag ?

Jag börjar så.

Mvh,

460 Inlägg
24 januari 2014
#12
Ska vara exakt samma bottendrag eftersom det sitter samma kam och avgashus i ltt och ftt

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

773 Inlägg
24 januari 2014
#13
Varmland_volvo745 skrev:
Jag tar en gammal tråd istället för att starta en ny om man nu får göra så ?

Handlar ändå om LTT vs FTT
Är i tankarna att nu köpa en 945 LTT eller en FTT.
Hjälp mig reda ut vissa saker.
M90 lådan kom 95 ?
När kom oljekylda kolvar?

Hur är bottendraget i FTT jämfört med LTT ? är det att jämföra med en vanlig 940 (130) innan turbokicken kommer vid 4000 ?
Vill gärna ha ett fint register hela vägen men tänker inte nöja mig med 134 hästar, om jag chippar och höjer laddet så den går som en fulltryckare så antar jag att bottendraget uteblir eftersom den då istället skjuter på som en FTT? Om det är så, antar jag att det är en annan kam som gäller i en fulltryckare för att få ett brett register med ett bra bottendrag ?

Jag börjar så.

Mvh,

oljekylda kolvar kom nångång 91-92 har jag förmig.

exakt samma motor bara lägre laddtryck.

27 Inlägg
25 januari 2014
#14
GasGlad1337 skrev:
Ska vara exakt samma bottendrag eftersom det sitter samma kam och avgashus i ltt och ftt

Men är det inte så att en LTT trycker på innan än jämförelse med en FTT där det går in vid 4000 varv ?
Det jag tänker lite på är att en LTT tydligen skall vara optimal för att dra tunga släpp vilket inte en FTT är då det bara förstör turbon om det får jobba så hårt. Vad jag hört i alla fall.
Senast redigerat av Varmland_volvo745 (25 januari 2014)

27 Inlägg
25 januari 2014
#15
tvedberg skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
Jag tar en gammal tråd istället för att starta en ny om man nu får göra så ?

Handlar ändå om LTT vs FTT
Är i tankarna att nu köpa en 945 LTT eller en FTT.
Hjälp mig reda ut vissa saker.
M90 lådan kom 95 ?
När kom oljekylda kolvar?

Hur är bottendraget i FTT jämfört med LTT ? är det att jämföra med en vanlig 940 (130) innan turbokicken kommer vid 4000 ?
Vill gärna ha ett fint register hela vägen men tänker inte nöja mig med 134 hästar, om jag chippar och höjer laddet så den går som en fulltryckare så antar jag att bottendraget uteblir eftersom den då istället skjuter på som en FTT? Om det är så, antar jag att det är en annan kam som gäller i en fulltryckare för att få ett brett register med ett bra bottendrag ?

Jag börjar så.

Mvh,

oljekylda kolvar kom nångång 91-92 har jag förmig.

exakt samma motor bara lägre laddtryck.

Okey, jag omformulerar frågan. Vart hittar jag en motor med oljekylda kolvar, vet ju att de inte finns på alla, men från nått årtal byggdes det endast på detta sätt och inget annat ?

356 Inlägg
25 januari 2014
#16
Varmland_volvo745 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Ska vara exakt samma bottendrag eftersom det sitter samma kam och avgashus i ltt och ftt

Men är det inte så att en LTT trycker på innan än jämförelse med en FTT där det går in vid 4000 varv ?
Det jag tänker lite på är att en LTT tydligen skall vara optimal för att dra tunga släpp vilket inte en FTT är då det bara förstör turbon om det får jobba så hårt. Vad jag hört i alla fall.

Nejnej, stämmer inte alls. Det är EXAKT likadan motor/turbo på LTT och FTT, endast laddtrycket som skiljer, ~0.3/0.6!
Har man däremot Turbo+ ökas laddtrycket ytterligare efter ca 4000 rpm och fullgas.


27 Inlägg
25 januari 2014
#17
Equium skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
GasGlad1337 skrev:
Ska vara exakt samma bottendrag eftersom det sitter samma kam och avgashus i ltt och ftt

Men är det inte så att en LTT trycker på innan än jämförelse med en FTT där det går in vid 4000 varv ?
Det jag tänker lite på är att en LTT tydligen skall vara optimal för att dra tunga släpp vilket inte en FTT är då det bara förstör turbon om det får jobba så hårt. Vad jag hört i alla fall.

Nejnej, stämmer inte alls. Det är EXAKT likadan motor/turbo på LTT och FTT, endast laddtrycket som skiljer, ~0.3/0.6!
Har man däremot Turbo+ ökas laddtrycket ytterligare efter ca 4000 rpm och fullgas.

Okey, så det där med att turbon skulle skadas mer om man drar tung med än FTT än en LTT är bara en skröna då ? Även att LTT har ett bredare register samt bättre bottendrag ?

460 Inlägg
25 januari 2014
#18
Varmland_volvo745 skrev:
Equium skrev:
Varmland_volvo745 skrev:

Men är det inte så att en LTT trycker på innan än jämförelse med en FTT där det går in vid 4000 varv ?
Det jag tänker lite på är att en LTT tydligen skall vara optimal för att dra tunga släpp vilket inte en FTT är då det bara förstör turbon om det får jobba så hårt. Vad jag hört i alla fall.

Nejnej, stämmer inte alls. Det är EXAKT likadan motor/turbo på LTT och FTT, endast laddtrycket som skiljer, ~0.3/0.6!
Har man däremot Turbo+ ökas laddtrycket ytterligare efter ca 4000 rpm och fullgas.

Okey, så det där med att turbon skulle skadas mer om man drar tung med än FTT än en LTT är bara en skröna då ? Även att LTT har ett bredare register samt bättre bottendrag ?

Exakt!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

324 Inlägg
25 januari 2014
#19
1994 kom oljekylda kolvar "officiellt" på B230FT - Fulltrycksturbon (164 hk). Dock finns det på vissa sena 93or också, men inte alla.
Även M90 kom till B230FT år 1994.

Lättrycksturbon (134 hk) kom sent 1995. Alla LTT har oljekylda kolvar och M90 växellåda.


773 Inlägg
25 januari 2014
#20
Catoxxo skrev:
1994 kom oljekylda kolvar "officiellt" på B230FT - Fulltrycksturbon (164 hk). Dock finns det på vissa sena 93or också, men inte alla.
Även M90 kom till B230FT år 1994.

Lättrycksturbon (134 hk) kom sent 1995. Alla LTT har oljekylda kolvar och M90 växellåda.

men fanns inte oljekylda kolvar på b230fb för den fanns ju bara 91-92?


Sök