2741
Sök

"Dremel-ljud", Volvo V70 2.5T AWD -97

12 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Jag gör ett försök till och beskriver problemet lite bättre.

Min V70 (26000 mil, nyss skaffat den) gör ett ljud som skrämmer mig, det låter ungefär som när man vinkelslipar, eller kör med en dremel, på metall. Ljudets frekvens verkar hänga ihop med både varvtal och hastighet, men definitivt varvtalet. När jag kör börjar det redan på ettan och hänger med hela vägen upp på femman. Om jag frikopplar medans jag rullar och lägger i en annan växel, utan att släppa kopplingen, byter ljudet karaktär; mörkare på högre växlar, och i friläge låter det likadant som på trean. Ljudet uppstår även när jag lyfter upp bilen och varvar med växlar i. Det låter lite som när man backar en bil...

Med en vag förhoppnings om att det skulle hjälpa bytte jag idag oljan i växellådan. Den som kom ut såg ut som svart vatten, men 3-4 mil senare är det ingen som helst skillnad.

Jag gissar att det är ett lager i växellådan som mår dåligt (drivaxeln?), men skulle det kunna vara lagret i turbon? Viskokopplingen? Något annat?

Jag är HELT grön på det här, ha det i åtanke när ni läser min förklaring och när ni svarar, tack wink

12 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Och ja, om det är i lådan; hur vet jag om det är ett nållager eller ett kullager på någon axel?

6 632 Inlägg
30 juni 2013
Ljudet kommer bara när bilen är i drivning eller rull?

De/Dem

12 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Malheus skrev:
Ljudet kommer bara när bilen är i drivning eller rull?

Japp, när den står still i friläge kan jag varva för fullt och det låter inte ett dugg. Efter att ha läst lite om växellådor tänker jag lager till mellanhjul eller axel?

6 632 Inlägg
30 juni 2013
Måste felsöka med bilen på lyft. Kan ju bara vara ett hjullager om är tvärslut också. Att hylsan på fördelningslådan pajar är rätt vanligt på de nyare XC70 bilarna, vet inte hur känsliga/driftsäkra det är på de äldre.

De/Dem

12 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Om det är ett hjullager bör väl inte ljudet påverkas av vilken växel som ligger i? Om jag rullar på i 50km/h kan jag frikoppla och lägga i olika växlar utan att släppa upp kopplingen, och "vinandet" blir mörkare med högre växlar. Ljudet är detsamma på trean och i friläge.

6 632 Inlägg
30 juni 2013
Något lager i lådan känns det som gå, hade ljudet var samma oavsett växel kan det vara diffens lager eller något utanför lådan.

De/Dem

12 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Jo, precis min tanke. Finns det något sätt att avgöra vilket lager det är?

6 632 Inlägg
30 juni 2013
Antingen kolla med någon som skruvat mycket av de äldre AWD bilarna annars måste nog lådan isär, billigast då är ju att byta mot en beggad låda.

De/Dem

12 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Jag lät precis bilen rulla ner för en backe frikopplad, så motorn drev inget alls. Samma ljud, och det ändrar sig även då beroende på växel... Så hjulrotationen skapar ljudet, och det påverkas av synkroniseringsringarna i lådan.

Slutväxeln?

Sök