Tjena! Tänkte slänga upp lite bilder på mitt nuvarande projekt.. skattebefriad 245a med v70 tdi motor i..
Uppdaterar i det här inlägget för er som är nya läsare sen lägger jag samma uppdatering i ett nytt
inlägg så det blir enkelt för er som prenumererar på mitt projekt.
Gjort :
>Rostlagat
>Nya fjäderben fram, Bromsok, klossar & skivor
>nya bussningar i framvagn
>Byggt Nya motorfästen, både övre och undre
>Kortat d24 Oljetråg & olje pickup
>Breddat ut skärmkanterna lite bak
>Dieselsystem
>kylsystem, 965 kylare
>intercooler, tryckrör mm..
>flyttat bak batteri i bagaget
>Vänt på turbon, t25 distans mellan turbo och grenrör.
>ny oljeretur och nya vattenledningar
>pluggad WG, pluggad EGR
>volvo M47 växellåda och kopplingskåpa från 240 D24
Ska göras:
>Lacka motorrum, utsida och dörrgångar
>M90 låda från D24 och 763 tryckplatta
>Göra klart det sista på elsystemet till pumpen
>bygga 2,5" avgasystem
>göra ordning inredningen, v70 stolar mm
>sätta in allt ljud
Listan går att göra hur lång som helst...
Lite info om bilden då, gått 22 xxx mil. Har tidigare ägts av luftfartsverket. rätt fräch bil i övrigt, bara lacken som sviker
Motorn är tagen från en volvo v70-98. gått ca 30 xxx mil. skrotades ner pga rasade automat lådan.
själva bilen då, inte mycket att skryta med just nu
Lite bredare skärmkanter
motor och elsystem plockades ur v70in
Oljetråget kortades och svetsades ihop på firma
Motorn påväg i första gången bara för att kolla så att allt lirar tillsammans..
Började rensa lite i elsystemet, får se hur detta slutar..
Motorfäste färdiga och motorn sitter där den ska, lyfte dock ur den igen och byggde om vattenrören lite
intercooler monterades och ett par tryckrör svetsades till av 3" rör
allt på plats förutom motor elen då jag inte löst det ännu
En bild med plastkåpan på oxå
UPDATE!
Projektet har legat nere under sommaren då jag har hållet på med lite andra saker och kompisars bilar.. men men, nu finns det återigen tid att bygga
av en ren slump råkade jag trilla över en mekanisk dieselpump på blocket häromdagen.. eller ja inte bara pumpen utan en hel motor från en vw transporter - 96 va inte mycket att tveka på så åkte och hämtade den direkt. Den motorn heter 2,4D och har ingen turbo, är precis samma motorblock som D5252t, toppen är dock inte samma och inte pumpen då.. hoppas att pumpen ska klara av att förse motorn tillräckligt med diesel för att kunna åka med lite laddtryck pumpen är som på en d24, sätt ström på magnetventilen och starta motorn
rev ut motorn ur 245an och slängde på pumpen från den andra motorn, ska även byta koppling och lacka motorrummet
pumpen då, ska bara ställas in sen ska den teststartas
Transporter motorn ligger och skäms på en pall, vet inte vad jag ska göra med den.. kan säkert komma till nytta.
Spakstället förlängt lite, inte det snyggaste men funkar
här ser man distansen mellan turbo och grenrör, för att dom inte ska ta i varandra efter att man vänt på turbon
Som bilen står nu, satt i elhissar runt om och håller på att göra om inredningen lite.
påbörjade dörrsidor bak för två 6,5" or
och fram
Allt för nu, motorn ska förhoppningsvis startas upp någon gång under veckan såå kommer film på det..
UPDATE!
har blivit lite grejjat i garaget dom senaste veckorna, låter la bilderna tala för sig själva
Motorn revs ut igen o motor rummet slipades ned
Polestar blue
Motorpaketet, får bli m46 sålänge
Motor påväg ner igen
åkte ut lika fort, oljetrycket försvann strax innan första testkörningen..
pluggad egr
vänster motorfäste
höger, och förstärkta 240 motorkuddar från SAM
Motorn ska i imorgon igen, löste problemet med oljetrycket så det blir antagligen testkörning någon gång i veckan // Anton
Uppdaterar i det här inlägget för er som är nya läsare sen lägger jag samma uppdatering i ett nytt
inlägg så det blir enkelt för er som prenumererar på mitt projekt.
Gjort :
>Rostlagat
>Nya fjäderben fram, Bromsok, klossar & skivor
>nya bussningar i framvagn
>Byggt Nya motorfästen, både övre och undre
>Kortat d24 Oljetråg & olje pickup
>Breddat ut skärmkanterna lite bak
>Dieselsystem
>kylsystem, 965 kylare
>intercooler, tryckrör mm..
>flyttat bak batteri i bagaget
>Vänt på turbon, t25 distans mellan turbo och grenrör.
>ny oljeretur och nya vattenledningar
>pluggad WG, pluggad EGR
>volvo M47 växellåda och kopplingskåpa från 240 D24
Ska göras:
>Lacka motorrum, utsida och dörrgångar
>M90 låda från D24 och 763 tryckplatta
>Göra klart det sista på elsystemet till pumpen
>bygga 2,5" avgasystem
>göra ordning inredningen, v70 stolar mm
>sätta in allt ljud
Listan går att göra hur lång som helst...
Lite info om bilden då, gått 22 xxx mil. Har tidigare ägts av luftfartsverket. rätt fräch bil i övrigt, bara lacken som sviker
Motorn är tagen från en volvo v70-98. gått ca 30 xxx mil. skrotades ner pga rasade automat lådan.
själva bilen då, inte mycket att skryta med just nu
Lite bredare skärmkanter
motor och elsystem plockades ur v70in
Oljetråget kortades och svetsades ihop på firma
Motorn påväg i första gången bara för att kolla så att allt lirar tillsammans..
Började rensa lite i elsystemet, får se hur detta slutar..
Motorfäste färdiga och motorn sitter där den ska, lyfte dock ur den igen och byggde om vattenrören lite
intercooler monterades och ett par tryckrör svetsades till av 3" rör
allt på plats förutom motor elen då jag inte löst det ännu
En bild med plastkåpan på oxå
UPDATE!
Projektet har legat nere under sommaren då jag har hållet på med lite andra saker och kompisars bilar.. men men, nu finns det återigen tid att bygga
av en ren slump råkade jag trilla över en mekanisk dieselpump på blocket häromdagen.. eller ja inte bara pumpen utan en hel motor från en vw transporter - 96 va inte mycket att tveka på så åkte och hämtade den direkt. Den motorn heter 2,4D och har ingen turbo, är precis samma motorblock som D5252t, toppen är dock inte samma och inte pumpen då.. hoppas att pumpen ska klara av att förse motorn tillräckligt med diesel för att kunna åka med lite laddtryck pumpen är som på en d24, sätt ström på magnetventilen och starta motorn
rev ut motorn ur 245an och slängde på pumpen från den andra motorn, ska även byta koppling och lacka motorrummet
pumpen då, ska bara ställas in sen ska den teststartas
Transporter motorn ligger och skäms på en pall, vet inte vad jag ska göra med den.. kan säkert komma till nytta.
Spakstället förlängt lite, inte det snyggaste men funkar
här ser man distansen mellan turbo och grenrör, för att dom inte ska ta i varandra efter att man vänt på turbon
Som bilen står nu, satt i elhissar runt om och håller på att göra om inredningen lite.
påbörjade dörrsidor bak för två 6,5" or
och fram
Allt för nu, motorn ska förhoppningsvis startas upp någon gång under veckan såå kommer film på det..
UPDATE!
har blivit lite grejjat i garaget dom senaste veckorna, låter la bilderna tala för sig själva
Motorn revs ut igen o motor rummet slipades ned
Polestar blue
Motorpaketet, får bli m46 sålänge
Motor påväg ner igen
åkte ut lika fort, oljetrycket försvann strax innan första testkörningen..
pluggad egr
vänster motorfäste
höger, och förstärkta 240 motorkuddar från SAM
Motorn ska i imorgon igen, löste problemet med oljetrycket så det blir antagligen testkörning någon gång i veckan // Anton
Senast redigerat av scania480 (24 november 2013)
0
0
0
0