dmv skrev:
Thunderbird88 skrev:
dmv skrev:
Mack skrev:
Och jag ser fortfarande anledningen till varför den regeln finns, och varför den bör stanna kvar.
Men du tycker inte det vore bättre att alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet?
Alla som begår ett allvarligt trafikbrott blir av med körkortet, varesig det är prövotid eller ej.
Enda skillnaden är att en person under prövotid måste göra om uppkörningen och teorin.
Jag tycker definitivt att prövotiden är en bra grejj.
Men du kanske är en sån person som tycker att det skall vara jämnställt samhälle och att alla som ska tjäna lika mycket?
[ironi] Jag som arbetslös ska få lika mycket som en raketforskare! [/ironi]
Är det det du predikar om eller?

Nej, absolut inte alls! Allt i samhället är olika.
Jag har flera gånger sagt att jag tycker hårda regler är bra. När ska ni fatta det? Det jag däremot inte förstår är varför man under prövotiden måste ta om hela körkortet om man blir av med det. Medans en som kört i 10 år får tillbaka det automatiskt efter en tid.
Blir man av med körkortet har man visat sig vara en dålig förare, vare sig man är nybörjare eller inte och borde således vara tvungen att ta om det helt och hållet i mitt tycke. Därför förstår jag inte riktigt syftet med prövotiden.
Mack skrev:
dmv skrev:
Självklart beror det ju på vad det gäller för regelbrott och under vilka omständigheter. Men min bok från STR säger följande:
"Om du under den tiden gör dig skyldig till ett allvarligt trafikbrott återkallas körkortet och du måste göra om hela förarprovet".
Jag har alltid tolkat det som att konsekvenserna av ett regelbrott är hårdare och att t.ex. polisen inte ser mellan fingrarna lika ofta under prövotiden än efter.
Men jag kanske har missuppfattat det? Kan det vara så att "prövotiden" bara är ett psykologiskt påhitt för att få nya förare att tänka sig för mer?
Nu var det några år sedan jag själv hade prövotid, men av vad jag minns av den tiden - för även jag råkade väl gasa på lite extra eller gjorde något annat mindre smart under den tiden - så var polismännen väldigt hyggliga och förstående.
"Och så åker du hem och gör inte om det där"..var väl en ganska vanlig kommentar.
Det är dock inte ett påhitt. Vet om många som har haft prövotid och blivit av med körkortet då de har gjort något. Men samtidigt..kör man förbi en polisbil i 170km/h där det är skyltat 70 så vete fan om man nästan får skylla sig själv?
Dock vill jag här dra en parallell - gör samma sak utan prövotid och du lär bli av med kortet då också. (dock slipper man väl att ta om kortet. Man blir helt enkelt bara av med det en viss tid.)
Du nämner det också, att man efter prövotiden får tillbaka det automatiskt. Jag tycker ju då att alla ska behöva göra om sin uppkörning och teori om man begått ett så allvarligt trafikbrott att man blivit av med det.
Det sistnämnda kan jag dock hålla med om - inom vissa gränser.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.