2281
Sök

Vikter ang dragbil

5 119 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
mb_pucken skrev:
it_mutt skrev:

Under förutsättning att bilens totalvikt inte är över 1900kg så ja

Totalvikten är 1960 kg så får dra 1540 på b-kort nu. Om då släpet har en totalvikt på 1550kg så får jag ändå dra det så länge jag inte lastar det till totalvikten. Eller?

Nej, då trillar de båda sammanlagda totalvikterna över 3500kg så då går det inte. Eller ja, inte på "Vanligt B" iaf

Så då är det samma gamla regler för oss med vanligt b-kort? Att inte släpets totalvikt får överskrida bilens "max dragvikt på b-kort" och inte den aktuella vikten på släpet som gäller. De va surt, får man fixa utökat b iaf smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
mb_pucken skrev:
it_mutt skrev:
mb_pucken skrev:

Totalvikten är 1960 kg så får dra 1540 på b-kort nu. Om då släpet har en totalvikt på 1550kg så får jag ändå dra det så länge jag inte lastar det till totalvikten. Eller?

Nej, då trillar de båda sammanlagda totalvikterna över 3500kg så då går det inte. Eller ja, inte på "Vanligt B" iaf

Så då är det samma gamla regler för oss med vanligt b-kort? Att inte släpets totalvikt får överskrida bilens "max dragvikt på b-kort" och inte den aktuella vikten på släpet som gäller. De va surt, får man fixa utökat b iaf smile

Nej det är ju inte det. OM du kan hålla dig under 3500kg, så är det ju inte längre att "släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt".

Skodan jag har, får ju, enligt draget, inte dra mer än 750kg. Har ett "vanligt" släp med totalvikt på 1100kg, och tjänstevikt på 400-någotkg. Det fick jag ju inte innan dra efter skodan. Nu får jag ju, då bilen och släpets sammanlagda totalvikter inte överstiger 3500kg (ja och släpets tjänstevikt inte överstiger de där 750kg givetvis). Men, jag får då inte lasta det fullt

MEN, i de flesta fall gör det ingen större skillnad på hur mycket man kan hänga efter bilen. Min gamla A4 får ju idag dra mer (1550kg på b) än vad jag får dra efter nuvarande A6:an (på "vanligt b")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 119 Inlägg
16 juli 2013
Aha då tror jag att ja förstår smile får bli lite mindre vagn eller utökat b-kort så slipper man bry sig så länge totalvikten är under 1560kg som draget är typat för smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
mb_pucken skrev:
Aha då tror jag att ja förstår smile får bli lite mindre vagn eller utökat b-kort så slipper man bry sig så länge totalvikten är under 1560kg som draget är typat för smile

Ja, fast har du utökad B, så får ju de sammanlagda totalvikterna vara högre, så då klarar du dig även med en högre totalvikt på släpet/vagnen, så länge du inte lastar mer än vad draget "tål"
Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2013)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
volyota skrev:
grov olovlig körning  är det värsta du kan råka ut för  då blir du av med körkortet på plats...sen är det stor skillnad vilken av poliserna man träffar på efter vägen  en del är nitiska och en del tittar åt ett annat håll och säger trevlig semester

Nej, bara olovlig körning. Inte grov!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
Hittade mailet;

Min fråga rör släpvagnsvikter efter de nya reglerna som infördes i början av året.

Att bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte får överstiga 3500kg är
tydligt.

Nu till själva frågan;

Jag har hört att under förutsättningen att man håller sig under 3500kg (för bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter) så får man lov att räkna bruttovikt på släpet. Och detta vid "vanlig B-behörighet". Stämmer detta? Eller är det "totalvikten" som alltid ska räknas vid B-behörighet?

Exempelvis:

Bil; totalvikt; 2000kg
Max släpvagnsvikt; 1300kg

Släp - Totalvikt 1499kg
Tjänstevikt; 700kg

Som förtydligande; får bilen dra detta släp på "B-Behörighet"?

Då hela kombinationens totalvikter blir under 3500kg, har det påpekats att man som sagt skulle få räkna bruttovikt på släpet, och man skulle kunna lasta detta med 600kg och därigenom klara bilens "Max släpvagnsvikt"

Stämmer detta?

Tack på förhand

Svar: Hej.

Korrekt kombinationens totalvikt får ej överstiga 3500 kg med en B-behörighet, så ovan kombination är ok. Då sedan biltillverkaren har en begränsning satt till 1300 kg bruttovikt så är det ok att stoppa i 600 kg precis som du skriver, detta blir då 1300 kg bruttovikt.

Så din beskrivning ovan är alltså helt ok med en B-behörighet.

För vidare kontakt i ärendet använd länken:

Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten

Ska man alltså tolka detta som att man generellt sett numera räknar bruttovikter även på vanligt B-kort? Finns det något lagtext som visar på ändringen i lagen?

Eller kan det vara så att den som svarat dig på Transportstyrelsen tolkat det som att bilen i exemplet hade en begränsning satt av tillverkaren (vilket ger att man får räkna bruttovikt), dvs den begränsades inte av lagarna kring vikterna (vilket iaf förut gav att man räknade totalvikt).

//Brådhis

564 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
JonR skrev:
it_mutt skrev:
Finns "miljarder" mer trådar om detta. Men vi drar det lite snabbt igen;

OM bilens totalvikt + släpets (eller i ditt fall; husvagnens) totalvikt = 3500kg eller MINDRE. Så får du räkna bruttovikt på släpet även vid "vanligt" B-kort.

Dvs; bilens totalvikt + släpets totalvikt = 3500kg eller mindre = så får du dra husvagnen genom att inte lasta full lastvikt. Då kan du alltså dra en vagn med 1400kg i totalvikt, även om kroken inte får släpa på mer än 1360kg (ja som sagt, förutsatt att du faktiskt inte HAR mer än 1360kg på kroken)

Stora problemet med husvagnar är väl att "lastvikten" sällan är vidare mycket

Är det nåt nytt? (I och med dom nya reglerna tänkte jag)

Ja, tydligen. Vad jag vet sen "innan" har man inte fått göra det på B-kort. Men så kom det upp i en tråd med flera säkra postare, så jag mailade Transportstyrelsen och frågade, och jodå, det fick man (iaf nu)

Nej, det gällde samma sak innan på den detaljen att max släpvagnsvikt har alltid gällt bruttovikt men i praktiken var det oftast regeln med släpets totalvikt relativt bilens tjänstevikt som satte begränsningen.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Hittade mailet;

Min fråga rör släpvagnsvikter efter de nya reglerna som infördes i början av året.

Att bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte får överstiga 3500kg är
tydligt.

Nu till själva frågan;

Jag har hört att under förutsättningen att man håller sig under 3500kg (för bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter) så får man lov att räkna bruttovikt på släpet. Och detta vid "vanlig B-behörighet". Stämmer detta? Eller är det "totalvikten" som alltid ska räknas vid B-behörighet?

Exempelvis:

Bil; totalvikt; 2000kg
Max släpvagnsvikt; 1300kg

Släp - Totalvikt 1499kg
Tjänstevikt; 700kg

Som förtydligande; får bilen dra detta släp på "B-Behörighet"?

Då hela kombinationens totalvikter blir under 3500kg, har det påpekats att man som sagt skulle få räkna bruttovikt på släpet, och man skulle kunna lasta detta med 600kg och därigenom klara bilens "Max släpvagnsvikt"

Stämmer detta?

Tack på förhand

Svar: Hej.

Korrekt kombinationens totalvikt får ej överstiga 3500 kg med en B-behörighet, så ovan kombination är ok. Då sedan biltillverkaren har en begränsning satt till 1300 kg bruttovikt så är det ok att stoppa i 600 kg precis som du skriver, detta blir då 1300 kg bruttovikt.

Så din beskrivning ovan är alltså helt ok med en B-behörighet.

För vidare kontakt i ärendet använd länken:

Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten

Ska man alltså tolka detta som att man generellt sett numera räknar bruttovikter även på vanligt B-kort? Finns det något lagtext som visar på ändringen i lagen?

Eller kan det vara så att den som svarat dig på Transportstyrelsen tolkat det som att bilen i exemplet hade en begränsning satt av tillverkaren (vilket ger att man får räkna bruttovikt), dvs den begränsades inte av lagarna kring vikterna (vilket iaf förut gav att man räknade totalvikt).

//Brådhis

Det tycker jag väl han säger klart o tydligt. Om draget är godkänt för mindre än vad släpets totalvikt är, så får du iaf dra det, under förutsättning  att tjänstevikten för släpet inte överstiger kulans begränsning (eller bilens) och om dessutom bilens totalvikt + släpets totalvikt inte överstiger 3500kg.

Det finns säkerligen någon lagtext som pekar på det, men, jag har inte letat upp den, då jag ansåg att Transportstyrelsen var "fullgod källa"

------------------------------------------------

sverkera skrev:
Nej, det gällde samma sak innan på den detaljen att max släpvagnsvikt har alltid gällt bruttovikt men i praktiken var det oftast regeln med släpets totalvikt relativt bilens tjänstevikt som satte begränsningen.

Ah, möjligt att det helt enkelt nu blivit större "möjlighet" att få räkna bruttovikt på släpet.
Senast redigerat av it_mutt (16 juli 2013)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
Men... Talar vi om olika saker nu?

Tidigare gav ju för hög totalvikt (oavsett bruttovikt!), på B-kort, olovlig körning. Menar du alltså att detta är borttaget och att man nu även på B-kort får räkna på bruttovikter, som på BE-kort?

Då menar du att vem som helst, på B-kort, kan hänga på en 1800 kg (totalvikt) vagn bakom en bil som får dra 1400 kg utan att riskera kortet, förutsatt att släpets bruttovikt håller sig under bilens maxbegränsning och/eller 3500 kg tågvikt...

Kan detta verkligen stämma? Eller missförstår jag dig?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 juli 2013)

564 Inlägg
16 juli 2013
Brådhis skrev:

Tidigare gav ju för hög totalvikt (oavsett bruttovikt!), på B-kort, olovlig körning. Menar du alltså att detta är borttaget och att man nu även på B-kort får räkna på bruttovikter, som på BE-kort?

Nej, det är fortfarande så att det blir olovlig körning om de sammanlagda totalvikterna går över vad man får köra. Ingenting har ändrats på det.

Brådhis skrev:
Då menar du att vem som helst, på B-kort, kan hänga på en 1800 kg (totalvikt) vagn bakom en bil som får dra 1400 kg utan att riskera kortet, förutsatt att släpets bruttovikt håller sig under bilens maxbegränsning och/eller 3500 kg tågvikt...

Om bilen har totalvikt på max 1700 kg så ja.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
sverkera skrev:
Brådhis skrev:

Nej, det är fortfarande så att det blir olovlig körning om de sammanlagda totalvikterna går över vad man får köra. Ingenting har ändrats på det.

Brådhis skrev:

Om bilen har totalvikt på max 1700 kg så ja.

Så du menar att man räknar på totalvikten och på bruttovikten? Dvs bruttovikten på släpet får ej överstiga bilens maximala släpvagnsvikt och släpets totalvikt får ej tillsammans med bilens totalvikt(!) överstiga 3500 kg. Men det innebär ju att man numera faktiskt använder bruttovikt på B-kort, dvs vägning måste ske för att böter ska kunna skrivas ut. Tidigare gick man ju på pappersvikterna.

Och om släpets totalvikt är för hög enl. ovanstående så blir det olovlig körning. Men om bruttovikten är för hög blir det överlast. Eller?

//Brådhis

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 juli 2013
Men vafaaaan. Jag som trodde jag kunde få dra husvagnen med min Pajero då. Husvagnen tjänstevikt 800kg och totalvikt 1000kg. Max släpvagnsvikt B-kort på Pajeron är 980 så det slår på 20kg. Tänkte att då kan jag lasta 180kg istället för 200. Men nä, totalvikten på bilen är 2520 kg, så det slår på 20kg ändå...
Får väl ta det där utökade kortet ändå - eller dra det med tjejens Ford Focus som får dra 1500kg. Pajeron är dock fan så mycket säkrare och bättre att dra med - stupid byråkrati...

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
Brådhis skrev:

//Brådhis

Ja nu rör du ihop det lite iaf.

Tågvikt är ju bilen + släpets sammanlagda bruttovikt. Detta är på "B"-kort oviktigt. Det som först och främst gäller där är att bilens totalvikt + släpets totalvikt inte får övergå 3500kg.

OM man håller sig på 3500kg eller under, så kan du som du säger hänga på ett släp med en TOTALVIKT på 1800kg, på ett drag som är godkänt för 1400kg, under förutsättning att släpets BRUTTOVIKT är 1400kg eller lägre

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
matteeee skrev:
Men vafaaaan. Jag som trodde jag kunde få dra husvagnen med min Pajero då. Husvagnen tjänstevikt 800kg och totalvikt 1000kg. Max släpvagnsvikt B-kort på Pajeron är 980 så det slår på 20kg. Tänkte att då kan jag lasta 180kg istället för 200. Men nä, totalvikten på bilen är 2520 kg, så det slår på 20kg ändå...
Får väl ta det där utökade kortet ändå - eller dra det med tjejens Ford Focus som får dra 1500kg. Pajeron är dock fan så mycket säkrare och bättre att dra med - stupid byråkrati...

Är ju just det som är, det blir ingen fördel för de flesta med "stora" bilar iaf. Som jag skrev lite tidigare, min gamla A4 gjorde det skillnad på (till det bättre). Men på A6:an spelar det totalt kvitta.

Sen för att röra till det ännu lite mer så har vi ju "nu" också "ekipagets sammanlagda bruttovikt får inte överstiga...."

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Tågvikt är ju bilen + släpets sammanlagda bruttovikt. Detta är på "B"-kort oviktigt. Det som först och främst gäller där är att bilens totalvikt + släpets totalvikt inte får övergå 3500kg.

OM man håller sig på 3500kg eller under, så kan du som du säger hänga på ett släp med en TOTALVIKT på 1800kg, på ett drag som är godkänt för 1400kg, under förutsättning att släpets BRUTTOVIKT är 1400kg eller lägre

Okej, får erkänna att jag rörde ihop det. smile

Men... Jag är fortfarande förvånad över att man då enligt detta inte längre begränsas av släpets totalvikt på B-kort annat än att den inte får överstiga 3500 kg ihop med bilens totalvikt.

Som jag skrivit så måste ju det innebära att polisen numera måste väga även B-kortsekipage. Förut kollade man ju bara om släpets totalvikt översteg bilens tillåtna släpvagnsvikt och gjorde den det så utdelades böter olovlig körning.

//Brådhis

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 juli 2013
Att dom (byråkraterna) inte gör det enkelt för sig.
*Alla med vanligt B får max köra obromsat EU-släp, 750kg.
*Resten får ta utökad B för att få köra bromsat släp upp till vad bilens drag godkänner (och evt en maxgräns om 4250kg totalvikt på ekipaget). Då får alla som drar husvagnar och hästsläp m fl iaf lära sig något om lastsäkring, vikter, manövrering för att klara körprovet smile
*Vill man få dra mer får man ta BE.

Vore väl enkelt? Men ett jevla ramaskri på alla husvagns-tokar kanske tongue

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Men... Jag är fortfarande förvånad över att man då enligt detta inte längre begränsas av släpets totalvikt på B-kort annat än att den inte får överstiga 3500 kg ihop med bilens totalvikt.

Som jag skrivit så måste ju det innebära att polisen numera måste väga även B-kortsekipage. Förut kollade man ju bara om släpets totalvikt översteg bilens tillåtna släpvagnsvikt och gjorde den det så utdelades böter olovlig körning.

//Brådhis

Ja, det lär ju knappast underlätta för polisen ute på vägarna. Som jag skrev innan med Skodan så får jag ju nu dra ett släp som "förr" var alldeles för tungt, ja, under förutsättning att jag inte lastar det fullt. Och toppar jag "upp det till gränsen" med ex.vis grus, och blir stoppad, så lär det inte vara det lättaste för polisen att avgöra, utan just våg.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

//Brådhis

Ja, det lär ju knappast underlätta för polisen ute på vägarna. Som jag skrev innan med Skodan så får jag ju nu dra ett släp som "förr" var alldeles för tungt, ja, under förutsättning att jag inte lastar det fullt. Och toppar jag "upp det till gränsen" med ex.vis grus, och blir stoppad, så lär det inte vara det lättaste för polisen att avgöra, utan just våg.

Märkligt detta... Så enda tillfället man kan åstadkomma olovlig körning är om bilens och släpets totalvikter tillsammans överskrider 3500 kg numera?

För överskrider du bilens max dragvikt utan att ha nått 3500 kg blir det väl bara överlast då?

//Brådhis

Avstängd
10 388 Inlägg
16 juli 2013
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Märkligt detta... Så enda tillfället man kan åstadkomma olovlig körning är om bilens och släpets totalvikter tillsammans överskrider 3500 kg numera?

För överskrider du bilens max dragvikt utan att ha nått 3500 kg blir det väl bara överlast då?

//Brådhis

Mnjaäe...du kan ju, även om du håller dig under 3500kg, hänga på ett släp som har en för hög tjänstevikt i förhållande till vad kroken/bilen är godkänd för att dra. Skodan får ju inte dra mer än 750kg. Så hänger jag på en husvagn med tjänstevikt 800kg, totalvikt 1200kg, så klarar jag mig ju under "3500kg" men, kan omöjligt komma ner i de 750kg som jag får dra.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
16 juli 2013
it_mutt skrev:
Brådhis skrev:
it_mutt skrev:

//Brådhis

Mnjaäe...du kan ju, även om du håller dig under 3500kg, hänga på ett släp som har en för hög tjänstevikt i förhållande till vad kroken/bilen är godkänd för att dra. Skodan får ju inte dra mer än 750kg. Så hänger jag på en husvagn med tjänstevikt 800kg, totalvikt 1200kg, så klarar jag mig ju under "3500kg" men, kan omöjligt komma ner i de 750kg som jag får dra.

Ah... Jo, för all del. smile Men i övrigt?

Undras hur många poliser som greppat nya reglerna...? Tur man har BE känns det som. Då är det bara att tuta och köra med det mesta... wink

//Brådhis

Sök