Hej Garaget,
Jag söker nu en ny bil. Har tidigare bara ägt 2 bilar så behöver köpråd.
Vad jag kommer att använda bilen till:- Pendla cirka 10mil tur&retur till jobbet, majoritet på motorväg. Cirka 9,4 av dessa är motorväg.
- Kör omkring 2000 - 2500 mil per år
- Mindre körningar på små, dåliga vägar ute i skogen. Även på vintern där det ibland är oplogat sedan dagen innan. Detta kanske låter konstigt, men har hunden på en bondgård medans jag jobbar och han trivs så bra där så.. dessutom e de kul o köra småvägar
Vad som är viktigt för mig:- Komfort, är 197cm lång och har märkt att vissa bilar bara funkar inte mig. I tjejens skoda skaver benen mot ratten tex.
- Hyffsad bränsleförbrukning, behöver inte vara några rekordsiffror men gärna inte över 0,8-0,9
- Inga extrema summor på skatt / försäkring
- Bra väghållning under dåliga förhållanden vintertid.
- Helst inte en modell som är känslig för rost.
- Gärna kunna säljas relativt enkelt efter 2-3 år
- Ej Ford. Ägt tidigare och vill testa andra märken för att hitta min "niche"
- Ej Skoda. Samma som ovan.
- Gärna slitstark automatlåda, inget måste alls men det är rätt bekvämt på morrnarna när man fortfarande har grus i ögonen, iaf enligt mig.
Sammanfattningsvis skulle jag nog säga att komfort, bekvämlighet och säkerhet är nog de viktigaste aspekterna. Diesel eller bensin spelar inte så stor roll för mig.
Prisklass:Hade tänkt lägga 30k, kan sträcka mig kanske upp till 35k men... då svider det! Är inte så rik som jag viljat vara..
Jag har inte bråttom med bilköpet utan klarar mig några månader för att leta efter en bra deal, så om ni har fyndförslag eller tips lyssnar jag gärna.
Jag vet att det är rätt mycket saker som jag nämnt och alla kanske inte går att uppfylla, men tänkte att ju mer jag talar om vad jag är ute efter desto lättare borde det vara att föreslå en bil.
Tack på förhand för att ni tar er tid att ge bra, utförliga svar!