4693
Sök

Livslängd på däck med stretch?

Mek
78 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Hur mycket förkortar man livslängden på däcken när man kör med stretch?

Hade en e30 med 10" fälgar och 205/50-15 däck och dom höll inte särskilt länge men då var det ganska mycket camber också.

Tänkte köra med 225/40 på 9,5" fälgar på en audi A4, borde funka utan att öka cambern. 225 på 9,5" blir ju inte i närheten lika extremt som det jag hade på den gamle bmw:n men kommer livslängden påverkas ändå? Bilen rullar ju ändå några tusen mil om året så jag vill inte behöva köpa nya däck allt för ofta.

Någon som har koll på vilka däck som håller bäst med stretch?

Audi A4 B7 tdi Quattro

145 Inlägg
17 juli 2013
Det är inte stretchen som sliter däck det är dina hjulinställningar..

Mek
78 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Havretigern skrev:
Det är inte stretchen som sliter däck det är dina hjulinställningar..

Självklart så påverkar hjulvinklarna mycket men även med standardvinklarna så måste ju den inre däcksidan påfrestas mer om man kör med stretch? Cambermässigt alltså, Toe-vinkeln påverkar ju bara själva däckmönstret.

På den gamle e30:n så kollapsade däcksidan innan däcken ens var halvslitna.

Audi A4 B7 tdi Quattro

145 Inlägg
18 juli 2013
Det säger ju sig självt tycker iaf jag. att har du en bil med delad axel och sänker den så får du genast camber, och om du då inte kompenserar den felaktiga toe-vinkeln efter det så kommer däcken att ätas upp på insidan. Jag körde 7 grader camber i bak och 5 grader camber i fram förra året på Jettan. Med rätt toe vinklar så körde jag hela sommaren och det var nämnvärt slitet

Mek
78 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
Nu var det inte bara mönstret jag menade, utan det var själva däcksidan som havererade, å det måste ju ha varit på grund av att däcksidan blivit överbelastad.

Är det någon mer som varit med om något liknande?

Audi A4 B7 tdi Quattro

Sök