24 juli 2013
Trådstartare
Hej!
Har nyss bytt motor i min 945 GL -92 till en B230fk lättryckarn. Har gjort allt enligt rekommendation som spridarmotstånd etc etc. Har ju då även förlängt LMM kabeln. Efter motorbytet gick bilen bra. Sen efter ca 10 mil så bytte jag oljereturpackningen, då skruvade jag ner lmm mm för att komma åt bra. Klantig som jag var glömde jag montera sportluftfiltret så körde ca6-7 mil utan. Då bilen MAX rullat 20 mil innan första symptomet kom så är det jättesvårt att säga om det redan var där eller kom efter jag kört utan LMM.
Första gången det hände körde jag på landsväg, i ca 70-80, det small till i bilen, typ som att kardanen gått av och motorn tappade ALLT. Det enda som hände när jag gasade var vacuum trycket höjdes. Fick felkod, kommer inte ihåg vilken och det var avbrott eller signal saknades till luftmassemätaren.
Både detta och att den fick jättelåg tomgång/nästan dog. Kan inträffa när bilen är både varm och kall. efter en mil eller 5 mil. När den lägger sig på låg tomgång och vill dö kan man dra ur LMM kontaktstycket och trycka i den igen så går bilen bra igen. Då jag trodde det var nått fel på kabeln jag förlängt med bytte jag den. nu är det en bättre kabel, den är skalad och ihoptryckt med orginalkablarna, tvinnade och lödade. Om man ska göra på nått annat sätt så ge gärna tips!
Detta hjälpte litegrann. Den dörr inte sådär plötsligt när man kör, utan nu dör den om jag tex lägger ur växel inför rödljus och liknande. Samma där, kan vara efter 1 mil eller 5 mil.
Efter det bytte jag Luftmassemätaren i hopp om att det var den som blivit skadad vid körning utan luftfilter. Men problemet kvarstår!
Kom på ännu en grej som jag inte testat än, när jag bytte till Ltt:ns katalysator flyttade jag över min Lamdasond, då min hade 2 kablar, och ltt:ns hade 3. Kan det påverka?
Senaste felkoden jag fick var på uttag 2 med kod: 1-2-1.
= Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.
Tacksam för tips!!!
Mvh
Senast redigerat av Volvo740pwr (24 juli 2013)
Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)