Har köpt mig en ny bil och märkte direkt att laddet inte var som det skulle. motorn är på 2,4l och turbon är en hx40 med audi wastegate. Pysventil.
På låga växlar så är laddet runt 1 men när jag drar ur bilen på trean så går laddet upp till 1,3-1-5. Och så högt ladd vill vi inte ha där
Så frågan är varför det är såhär. googlade runt lite och fann lite olika svar. Ett bekymmer som jag såg på bilen var att det var en slags adapter mellan grenröret och turbon. och i denna adaptern sitter wg röret fast, rakt på sidan. Jag gjorde en bild.
så kan det vara detta som ställer till det för mig? vinkeln till wg röret är typ 90 grader och det känns som om att det inte kan ta in avgaserna den vägen?
Och om vi nu tror att det är detta som är problemet går det att lösa på något sätt utan att svetsa om grenröret? För bilen skall bara rulla två månader och sen bygga om till vintern. Går det att sätta på en större wastegate och problemet blir "bättre" tro? eller byta fjäder i wg:n? Jag vet inte vad det är för storlek på wg:n som sitter där idag men det är någon audi original grunka.
Hoppas någon förstår vad jag skriver, annars får ni skälla ut mig
Jao det verkar nu som om att wg:n inte räcker till. har en 60mm liggandes men då måste jag ju göra hela röret från grenröret till 60mm också antar jag? Svårt å tro att det får plats som det är just nu. eller går det med 40-50mm och sen 60mm sista biten tro? det röret som går inte i wg:n nu ser inte ut att vara mer än 20 mm.
För liten Wg ger skenande ladd precis som du beskriver. Hade börjat med att fixa större. Använder du separat wg är det bara att montera större, givetvis måste röret till wg vara samma diameter. Men 40mm räcker till 500hk iaf om du måste kompromissa med diametern på nåt sätt. Ska du har mer effekt än så bör du gå upp i rörstorlek. Du får kapa o miga lite nu Lindgren.
Montera bort WG och provkör... har du skenladd då så är hela röret felplacerat eller för litet, då hjälper ju inte ens Biltemas nya 105mm WG...
Pysventiler är jävulens påfund och aldrig till godo, en maskin med HX40 bör absolut klara av att styra laddtrycket elektroniskt...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-