2981
Sök

Tips på ljud kring 2000kr

5 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Jag är ganska ny på det här med ljud i bil osv. har läst och försökt hitta lite info, men har inte fått ut så mycket av det så därför vänder jag mig hit!

Som sagt, jag letar ljud till min bil och undrar om det är möjligt att få tag på hyfsade grejer för ungefär 2000-2500kr då tänker jag mig någon slags bas (kan va vad som helst 6,12 bara det håller sig inom budgeten om det går vill säga), ett par högtalare, en stereo och så ett slutsteg som klarar driva dessa grejerna (helst på ett batteri!)

OBS! är medveten om att jag inte kanske får den bästa kvalitén.

Så om jag skulle kunna få lite tips på vad och var man skulle kunna köpa detta vore det väldigt bra!

Sen skulle jag vara väldigt tacksam om ni kunde länka någon slags sida där man kan läsa lite om grunderna inom ljud t.ex vad RMS är och hur det funkar osv.   

Tack på förhand!

1 727 Inlägg
24 juli 2013
Vad har du för bil? Var håller du till?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

5 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Vad har du för bil? Var håller du till?

Pierre

Hej Pierre!

Ska jag va ärlig så är det grabben som ska ha det i sitt mopedbils projekt. Det är en Microcar 04!
Vi håller till i Skåne trakterna.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 juli 2013
Prova leta begagnat, för dem pengarna blir det tyvärr rätt risiga saker om du ska ha Stereo, högtalare, Slutsteg och en bas nytt (dvs om ingen shop ger ett riktigt bra pris).
Det du borde leta efter är ett 4kanalssteg som driver högtalarna på 2 kanaler sen brygga 3,4 till en bas.

Ska kika runt lite bara jag får ta mig en dusch först wink

5 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Nitromast skrev:
Prova leta begagnat, för dem pengarna blir det tyvärr rätt risiga saker om du ska ha Stereo, högtalare, Slutsteg och en bas nytt (dvs om ingen shop ger ett riktigt bra pris).
Det du borde leta efter är ett 4kanalssteg som driver högtalarna på 2 kanaler sen brygga 3,4 till en bas.

Ska kika runt lite bara jag får ta mig en dusch först wink

Okej! tack så mycket! jo, jag kunde tänka mig att det va lite pengar i ljudvärlden.

Har letat efter ett paket men då jag inte finner något med "allt i ett" så är det ganska svårt för mig som okunnig att veta vad som går ihop, men nu vet jag lite tack så mycket!

Det vore väldigt bra! smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 juli 2013
Vad är det för storlek på högtalarna du ska ha?

5 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Nitromast skrev:
Vad är det för storlek på högtalarna du ska ha?

Hade det gått med 6,5?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 juli 2013
Det beror ju på vad du får plats med, vad som sitter där idag och hur mycket jobb du vill lägga ner på att sätta dit dem. Montering är ju A-O.

5 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Nitromast skrev:
Det beror ju på vad du får plats med, vad som sitter där idag och hur mycket jobb du vill lägga ner på att sätta dit dem. Montering är ju A-O.

Då det inte är så stort utrymme i bakluckan så funderar jag på att bara sätta basen där i en hylla. är det bättre jag bygger en hylla eller blir det lättar om jag sätter in en klar låda? är det stor prisskillnad?

Sen hade jag tänkt sätta två högtalare i dörrarna.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 juli 2013
Det blir absolut billigast och bäst om du bygger en låda själv. Den behöver inte vara stor, får försöka hitta en begagnad fin 6" - 10" som inte behöver en så stor låda. Det är dyrare att köpa en låda än att bygga en!

Jo, problemet med dörrarna är väl att de måste få plats, får du plats med 6,5" så är ju det helt perfekt.

559 Inlägg
25 juli 2013
Leta begagnat, den budgeten blir svår att få ihop allt med annars. Kolla blocket etc.
Med vänlig hälsning, Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Sök