Är lite intresserad om och varför man får för sig att ge sin bil en könsbeteckning. Vad kallar ni era? Kan man i allafall jobba ut en uppfattning till vilka anledningar folk har.
Min evo etta har en "hon" då hon hade rundare former och ett humör min s13 var en "han" då han var ett jävla rövhål som bara bråkade. medans mina andra bilar har varit "den"
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Eftersom min bil har världens vackraste röv och jag inte känner mej helt bekväm med att säga så om en "han", så antar jag att det blir en "hon"
Fast det är näst intill aldrig jag utmärker bilen som en hon. Kanske till andra bil-intresserade för jag inbillar mej att dom förstår konceptet bättre än Svensson.
Dock tycker jag det är elakt att folk ser sina fordon som "bara en bil". Skitlådan som jag har som vardagsåk, DET är bara en bil för mej. Helt betydelselös. Skulle dock aldrig kalla min Audi det.
A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 juli 2013
Den så klart! Är man sarkastisk så säger man hon och börjar prata med "henne" med bebisröst Bara för att det låter så jävla fult "Naaw ska du ha lite bensin? Ska du? jaaaa visst ska du ha lite bensin gumman!"
Allt som oftast benämner jag mina bilar som hon, känns mer rätt så. Pickupperna har dock varit han, pga känslan antar jag.
Vad är de för obekvämt å benämna objekt som personer? Som bilmekaniker upplever jag iaf att största delen av bilar har både egna personligheter och egenskaper. Vissa e goa å andra e ba så jävla störiga... Om man ser bilar som bara döda ting så kan man inte gilla dom för mycket imo.
Vad är de för obekvämt å benämna objekt som personer? Som bilmekaniker upplever jag iaf att största delen av bilar har både egna personligheter och egenskaper. Vissa e goa å andra e ba så jävla störiga... Om man ser bilar som bara döda ting så kan man inte gilla dom för mycket imo.
Tack för att nån tog upp det, jag tänkte skriva det innan men tog bort det.
Jag har 2 bilar, en vardagsbil. Helt ointressant rostig gammal golf. Det ser jag som bara en bil för den betyder absolut ingenting för mej. Och sen Audin i min profil. Och om den får kommentaren; "Det är bara en bil", så skulle jag nog bli snudd på förbannad.
Det beror mycket på var i landet man bor. Norge har ex.vis i bokmål och nynorska just bilen som "maskulin", på Island är det neutrum och i Sverige och Danmark är det utrum, och "ska" då benämnas "den"
Sen skulle man väl kunna tänka sig en viss del översvämmat från fartygstiden. Båt är ju ett av väldigt få inanimata substantiv (dvs substantiv som inte syftar på en person eller ett djur) inom det svenska språket som användas med just "hon".
Personligen är det nog oftast "aset", "skithögen" eller "bilfaen"
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!