2858
Sök

Jösses så ni stavar (inte alla) ungdomar!

533 Inlägg
6 november 2006
brillmongo skrev:
psittacus skrev:
Alla som skriver som krattor hänvisar ofta till ' bara folk förstår'. Hur vet man att folk förstår när man använder ett språk som inte alla kan??

Använd de förkortningar som är vedertagna och skriv som folk så förstår folk!
Att skriva dt istället för det är ytterligare ett bevis för hur otroligt lata och dumma många är!

Sättet att formulera sig på är ofta, jo OFTA, ett sätt att mäta hur det ligger till med bl a allmänbildningen.

Bevara och vårda vårt svenska språk.

Vilka förkortningar är vedertagna? Om man får lov att fråga? är det t.ex t.ex?

För övrigt är det otroligt ohyfsat att kalla någon dum och lat för att man använder sig av förkortningar. Man skall inte vara så snabb med att dömma folk framförallt inte på nätet.
Jo jag vet folk gör det ändå ,men isåfall kan man ju hålla sådana kommentarer för sig själv.

Något som defintivt inte borde vara tillåtet det är påhopp och nedvärdering av andra. För övrigt så använder man ju sig av förkortningar i vissa sammanhang. Inte alltid (t.ex när man vill ha hjälp med något ).

Jag skriver inte som en kratta men jag använder mig av förkortningar nån gång ibland ändå. Så det så

--------------------------------------------------------------------------------

Som sagt tidigare... Många av de som inte kan skriva meningar som folk förstår kan inte heller läsa meningar och förstå...

Suck!!

Läs igen och lycka till!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

562 Inlägg
6 november 2006
Jag är nog en utav dom som inte kan stava perffa..

men tror det beror pga datan.. för när man va i skolan osv osv så stavade man bra men när man skriver på datan så ska allt gå så fort...

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

533 Inlägg
6 november 2006
tobi skrev:
Jag är nog en utav dom som inte kan stava perffa..

men tror det beror pga datan.. för när man va i skolan osv osv så stavade man bra men när man skriver på datan så ska allt gå så fort...

Du har en poäng där.. Allt ska gå så fort! 
Måste det gå så fort att man inte hinner med att trycka på [shift] innan en bokstav? 
Vad gör att man inte hinner läsa igenom innan man skickar?
Är vi så stressade nuförtiden?

Mitt tangentbord här på jobbet är inte riktigt överens med mig vilket medför att jag måste läsa igenom mina inlägg ordentligt innan jag trycker på skicka-knappen.

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

2 014 Inlägg
6 november 2006
Jag är inte heller alltid en mästare på stavning och korrekt grammatik, i synnerhet inte när man är lite på lyset. Och som nu när jag skriver på den bärbara datorn där tangenterna är lite sega.

Men så lång tid tar det inte att läsa igenom sitt inlägg eller i värsta fall stavningskontrollera det i Word eller liknande. De flesta skriver ju inte heller särskilt långa inlägg, så då bör det ta ännu mindre tid i anspråk.

Jag kollar alltid mina inlägg, även när jag är allt annan än nykter. Inte nog med att man då gör fler fel, man har svårare att uppäcka dem också. Har jag inte ork eller tålamod att göra det så får inlägget vänta tills jag tar mig tid...

Jag kan fullständigt förstå att de som lider av dyslexi tycker att korrekt skrivning är jobbigt, men i dagens stressade samhälle så tror jag att många skyller sin lathet, brist på tålamod eller brist på tid på just dyslexi.

Dyslexi mig veterligen är ingen vitt utbredd folksjukdom i det svenska samhället. Om folk nu - av en eller annan anledning - inte bemöda sig om att använda ett korrekt språk i sina inlägg så är det upp till dem. Men stå i så fall för det och skyll det inte på dyslexi...

Ofta kan ett korrekt språk även vara behjälpligt på det sätt att ens inlägg tas på mera allvar och för egen del har det tydligen (enligt andra) medfört att jag fått ett rykte om att skriva vettiga inlägg som är värda tiden och mödan att läsa dem och ibland besvara dem.

Vedertagna förkortningar är de som upptas i Svenska Akademiens ordlista för svenska språket, exempelvis:

t ex (t.ex.) - till exempel
p g a (p.g.a) - på grund av
bl a (bl.a.) - bland annat / bland andra
o s v (o.s.v.) - och så vidare
etc (etc.) - et cetera

Kan tillägga att jag är 26 år gammal, gått om en årskurs i skolan och jobbar som yrkesförare. Man behöver inte vara gammal, mönsterelev eller höginkomsttagare för att bemöda sig om ett gott språk.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
6 november 2006
Men jösses vad bajsnödiga somliga blev. Mycket ömma tår i den här tråden.

Det fredde säger är ju sant. Fler borde läsa igenom sina inlägg en extra gång och inte vara så förbannat ivriga. Det behövs inga doktorsavhandlingar, bara skapligt halvhygglig svenska så att folk förstår varandra.

För övrigt vill jag nog gå lite längre än så. Jag skiter i att jag generaliserar när jag säger detta, men unga bilintresserade killar hör nog till en av de absolut sämsta grupperna av skribenter jag någonsin träffat på. Vad språkbruket anbelangar smile

Och vad det beror på vet jag faktiskt inte.
Senast redigerat av pUs (6 november 2006)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
6 november 2006
men jag tycker då att det är mycket klagande i den här tråden.. asså hur dåligt nån skriver eller hur bra nån skriver tycker inte jag spelar någon roll eftersom man endå fattar vad han/hon skriver...

och ni som säger att ni inte förstår vad en del skriver borde väll gå en svenska lektion och träna er på och läsa istället för att klaga roll

eftersom att till och med jag som har rätt sunkiga betyg förstår vad ALLA skriver TYP..
Senast redigerat av volvo_glenne (6 november 2006)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
6 november 2006
volvo_glenne skrev:
men jag tycker då att det är mycket klagande i den här tråden.. asså hur dåligt nån skriver eller hur bra nån skriver tycker inte jag spelar någon roll eftersom man endå fattar vad han/hon skriver...

och ni som säger att ni inte förstår vad en del skriver borde väll gå en svenska lektion och träna er på och läsa istället för att klaga roll

eftersom att till och med jag som har rätt sunkiga betyg förstår vad ALLA skriver TYP..

Det handlar inte alltid om att inte förstå. Det kan till exempel även handla om att det är jävligt irriterande att behöva lägga ner tre gånger så lång tid på det man läser, enbart för att skribenten ifråga inte orkar berika sin text med punkter, mellanslag, frågetecken, nytt stycke osv.

Jag tar ganska sällan någon som skriver på det viset på allvar. Kalla mig gärna elak, kall eller elitistisk, men jag har känt folk med extrem dyslexi som utan problem har presterat klasser bättre. Av nån anledning verkar många tycka att det är okej att hafsa ner vad som helst bara för att man råkar vara ute på Internet.
Senast redigerat av pUs (6 november 2006)

lundwall
6 november 2006
Trådstartare
pUs skrev:
Jag tar ganska sällan någon som skriver på det viset på allvar. Kalla mig gärna elak, kall eller elitistisk, men jag har känt folk med extrem dyslexi som utan problem har presterat klasser bättre. Av nån anledning verkar många tycka att det är okej att hafsa ner vad som helst bara för att man råkar vara ute på Internet.

Amen to that, brother. Det är just hela den där orka-ideologin som inte handlar om lathet utan om.. tja.. jag vet fan inte. Internet är som vilket kommunikationsforum som helst, förstår inte varför folk ska verka häftigare än de är, bete sig som en helt annan människa osv. Eller för den sakens skull slarva med meningsbyggnad osv.

Man sitter där och läser en mening som aldrig tycks ta slut som precis som den här är byggd helt utan skiljetecken och det verkar som om den som skriver vill ha in allt h*n kan tänka sig i en enda mening och det spelar väl ingen som helst roll om någon kan läsa och förstå det och så spär vi på me lite slöstavning o d blir helt knasigt lr va tkr du sj åsså i förr går så va ja å en polare ute å körde som fan med epan ahahaah LOLOL å kepan satt me massa vinkel å ja ba va så hefti å plaren va hefti som fan han med å så sa ja till han att vi borde åka t stan å hitta tjeer då sa han ne d vill ja inte fö ja e trött lr nåt så... ja, osv. Ni förstår. Man vill bara använda tillhygge för att få en sån person att fatta att det h*n sysslar med gör att personen framstår som en komplett idiot.

FreddeK
6 november 2006
Trådstartare
lundwall skrev:
pUs skrev:

Amen to that, brother. Det är just hela den där orka-ideologin som inte handlar om lathet utan om.. tja.. jag vet fan inte. Internet är som vilket kommunikationsforum som helst, förstår inte varför folk ska verka häftigare än de är, bete sig som en helt annan människa osv. Eller för den sakens skull slarva med meningsbyggnad osv.

Man sitter där och läser en mening som aldrig tycks ta slut som precis som den här är byggd helt utan skiljetecken och det verkar som om den som skriver vill ha in allt h*n kan tänka sig i en enda mening och det spelar väl ingen som helst roll om någon kan läsa och förstå det och så spär vi på me lite slöstavning o d blir helt knasigt lr va tkr du sj åsså i förr går så va ja å en polare ute å körde som fan med epan ahahaah LOLOL å kepan satt me massa vinkel å ja ba va så hefti å plaren va hefti som fan han med å så sa ja till han att vi borde åka t stan å hitta tjeer då sa han ne d vill ja inte fö ja e trött lr nåt så... ja, osv. Ni förstår. Man vill bara använda tillhygge för att få en sån person att fatta att det h*n sysslar med gör att personen framstår som en komplett idiot.

Hahahaha kvider mig av skratt!

Så jäkla rätt du har!

Sen har jag läst lite bloggar på denna sida och det var ju ingen lek att försöka förstå vad en del skrivit. När man skriver ett inlägg eller en blogg vill man väl skicka ett budskap eller förmedla information till någon annan människa eller? Varför inte göra det på ett seriöst sätt då.

3 627 Inlägg
6 november 2006
Freddeponken skrev:
THEBADGUY skrev:
Freddeponken skrev:
Hej!

Jag blir mörkrädd när jag läser i forumen. Finns inte många som kan skriva en helt vanlig enkel mening! Vad har hänt i skolan de senare åren???

Visst tror jag att internet har en del påverkan på språket tex lunar etc...

Och kom inte här och säg nu att många har dyslexi och är ordblinda osv...visst det finns men alla kan ju inte vara det eller?

Visst är garaget.org en av världens bästa sidor men sluta runka till det i skolan och lyssna på läraren istället på lektionerna!

Nä nu skja ja gå ock såva så jag årkar jåbba imårgån! gånatt på er ala där ute i cijber ryjmden!!!!

"Vad har hänt i skolan de senare åren"

Heter de inte " vad har hänt i skolan dom SENASTE åren?" wink

Jo men du förstod vad jag menade eller hur?? det är det som är huvudsaken....när man läser en mening och det bara är massa gröt så blir man ju less!

Vadå? Ba för att jag förkortar mina ord när jag skriver på sånna här ställen betyder ju inte d att d blir mindre lättläsligt?

Alla vet att: D=det T=till E=är mm.

Eller ska man börja skriva MedMera i fortsättningen? Håller mä många föregående talare.. d finns annat här i livet å hänga upp sig på!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

SSS -12
3 217 Inlägg
6 november 2006
ToXtreme skrev:
Freddeponken skrev:
THEBADGUY skrev:

"Vad har hänt i skolan de senare åren"

Heter de inte " vad har hänt i skolan dom SENASTE åren?" wink

Jo men du förstod vad jag menade eller hur?? det är det som är huvudsaken....när man läser en mening och det bara är massa gröt så blir man ju less!

Vadå? Ba för att jag förkortar mina ord när jag skriver på sånna här ställen betyder ju inte d att d blir mindre lättläsligt?

Alla vet att: D=det T=till E=är mm.

Eller ska man börja skriva MedMera i fortsättningen? Håller mä många föregående talare.. d finns annat här i livet å hänga upp sig på!

För att hålla ihop texten och göra den lättläst för andra, alla andra, så skriver man ut fullständiga ord! Allt handlar om att det ska vara lättläst...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

562 Inlägg
6 november 2006
tycker lite som "ToXtreme" att det finns fasen andra saker att haka upp sig på å andra sidan så är det ju så att svenska språket är ett problem i sverige men det bör inte tas upp här utan på en högre nivå!...

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
6 november 2006
http://static.garaget.org/gallery/archive/28086/5515/28086-25304.jpgcoollol

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

562 Inlägg
6 november 2006
haha klockren big_smile

FreddeK
6 november 2006
Trådstartare

Kände på mig att den där skulle komma=))

FreddeK
6 november 2006
Trådstartare
tobi skrev:
tycker lite som "ToXtreme" att det finns fasen andra saker att haka upp sig på å andra sidan så är det ju så att svenska språket är ett problem i sverige men det bör inte tas upp här utan på en högre nivå!...

Varför inte ta upp det här? Det är ju här problemen finns! tror ju knappast problemen finns i regeringsbyggnaden i samma utsträckning som här.
Verkar som en del tar åt sig och det är ju fucking great!!!!

874 Inlägg
6 november 2006
Naturligtvis skall man väl vårda det Svenska språket och man får ju gärna ha någonlunda koll på sin stavning och grammatik. Men herregud att mer eller mindre kräva att alla skall stava korrekt och ha perfekt grammatik är väl ändå att ta i?

Bara man förstår vad ens medmänniskor vill ha sagt så behöver man väl inte haka upp sig på en sådan trivialitet(inte säker på detta ord) som det egentligen är.
Det är ju inte ert problem om någon skriver dåligt? Det är väl ändå dennes problem?

Ok, Sen finns det ju vissa skräckexempel som man läst. Då kan man fundera över hur människan tänkt, Men som sagt det är ju inte ens eget problem. Om det är så jobbigt att läsa, strunta i det då.

Men seriöst, Orka sitta och gå igenom allt man skrivit med rättstavnings program, då är man äna lite för mycket åt andra hållet. Ska man inte få skriva i dialekt heller?
I sådana fall ber jag om ursäkt för mitt "äna" vi alla ska kanske hålla oss till rikssvenska i framtiden?

Ja, nu vet jag att jag säkert gjort miljoner stavfel och gramatiska fel m.m.
Men förhoppningsvis förstår iaf (i alla fall) de flesta av er vad jag menar.
Och det gör väl inget, då kan ju den här disskusionen fortsätta.

Ha d guth allihop tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

562 Inlägg
6 november 2006
Freddeponken skrev:
tobi skrev:

Varför inte ta upp det här? Det är ju här problemen finns! tror ju knappast problemen finns i regeringsbyggnaden i samma utsträckning som här.

Fattar vad du menar men du fattar ej vad jag menar tydligen. Jag tycker att problemet finns i hela sverige inte bara här... och att vi inte kan göra någon skillnad utan det måste ske från högre makter som kan tex fixa mer svenska i skolan om du förstår?
Senast redigerat av tobi (6 november 2006)

FreddeK
7 november 2006
Trådstartare
tobi skrev:
Freddeponken skrev:
tobi skrev:

Fattar vad du menar men du fattar ej vad jag menar tydligen. Jag tycker att problemet finns i hela sverige inte bara här... och att vi inte kan göra någon skillnad utan det måste ske från högre makter som kan tex fixa mer svenska i skolan om du förstår?

Jo jag förstår men det är ju inte bara skolan som påverkar språket utan även uppfostran och omgivning.
Man kan alltid lära sig att stava rätt och riktigt även om skolgången blev dassig! Allt beror ju på vad man vill och hur man vill bli bemött.
Finns Invandrare som kommer till Sverige och lär sig den svenska grammatiken på några år och sen finns det dom som inte vill lära sig.

Tycker det är bra med reaktioner från alla håll, det måste ju innebära att det är ett ganska allvarligt problem som vi går till mötes.

Sen dom som säger att det spelar väl ingen roll hur man skriver osv har ju helt fel bild tycker jag. När vi inte kan förstå varandra så blir det missförstånd och en myra blir ju lätt då till elefant.

Men som sagt så handlade denna tråden inte om enstaka stavfel etc. utan hela meningar som inte är läsbara.

Puss å kram Freddegrädde
Senast redigerat av Freddeponken (7 november 2006)

3 627 Inlägg
7 november 2006
Freddeponken skrev:
tobi skrev:

Njaa, vet inte riktigt om jag kan påstå att jag tatt åt mig tongue

Lär la fortsätta snacka som jag gjort innan såvitt jag vet, men då borde man ju inte skriva mä slang här heller lr hur?

FuckFace skrev:
För att hålla ihop texten och göra den lättläst för andra, alla andra, så skriver man ut fullständiga ord! Allt handlar om att det ska vara lättläst...

Men asså, det blir ju inte mindre lättläst om jag skriver "e" istället för "är" tex.

Detta e ju d moderna språket, d e som d e, tror inte nåra här kommer börja läsa upp sina svenskabetyg på Komvux bara för att vissa stör sig lite på att man inte stavar som en vill, som jag sagt innan, finns annat att beskymra sig över wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Sök