3530
Sök

Vilken SAAB ska man satts på?

20 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej jag tänker skaffa en Saab är mycket inne på en 9000 men har även börjat kolla lite på 9-3 men jag har läst att vevhuset brukar gegga igen. Jag är bekant med detta problemet då jag har gjort en vevhusventilations byte på min 850 på grund av över tryck och vitrök ur olje stikan går väldigt snålt nu.

Saab 9-3 B205L (185)hk är jag lite inne på men jag har läst att ventilerna brukar också smälla vet inte riktigt om det är ett smart vall.

Saab 9000 95-98 värkar vara en stabil kuse och vara väldigt rolig att köra har prov kört många med turbo vilket jag skiktar in mig på B234L. något ni kan till lägga ang dessa modellerna och dess brister vet att 9000 dessvärre gillar att rosta.

1 020 Inlägg
31 juli 2013
#2
9000 har mindre problem än både 9-3 o 9-5
Rostar ja fast mest skärmar.
Hade jag valt idag hade jag valt en hyffsat välskött 9000 aero.
9-5 har motorras upp till 04 vevhusventialtionen turboagg som ej håller (gäller ej aero) bussningar i bakvagn dämpare bak o bärarmar som rostar.
Så mest kvalite har 9000 i mina ögon

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
1 augusti 2013
#3
"vilken saab ska man satsa på?"

det är väl samma svar på den frågan som det är på "vem vare som kasta???"



näe men allvarligt, skulle jag köpa saab skulle jag köpa denna.
http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 13&w=3


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 augusti 2013
#4
hade satsat på en 9000 a50 aero smile sen kört lungt och försiktigt så att lådan håller ihop !

9-5orna gillar också att rosta, står en i garaget just nu som rostlagas... trösklarna bak brukar ha hål, sen är ju tanklocket en klassiker


12 086 Inlägg
1 augusti 2013
#5
andreas1 skrev:
9000 har mindre problem än både 9-3 o 9-5
Rostar ja fast mest skärmar.
Hade jag valt idag hade jag valt en hyffsat välskött 9000 aero.
9-5 har motorras upp till 04 vevhusventialtionen turboagg som ej håller (gäller ej aero) bussningar i bakvagn dämpare bak o bärarmar som rostar.
Så mest kvalite har 9000 i mina ögon

Hur många Saabar upp till 04 med dessa problem lever längre kan man undra? Min gissning är ju att majoriteten är åtgärdade eller skrotade.

Största problemet med 9000 är ju att bilen känns 100 år gammal. En faceliftad 9-5 får man väl för överkomliga pengar idag? Köp en sådan.
Senast redigerat av Germax (1 augusti 2013)

Påstängd
1 197 Inlägg
1 augusti 2013
#6
SoL skrev:
"vilken saab ska man satsa på?"

det är väl samma svar på den frågan som det är på "vem vare som kasta???"



näe men allvarligt, skulle jag köpa saab skulle jag köpa denna.
http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 13&w=3

lol


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 augusti 2013
#7
Germax skrev:
andreas1 skrev:
9000 har mindre problem än både 9-3 o 9-5
Rostar ja fast mest skärmar.
Hade jag valt idag hade jag valt en hyffsat välskött 9000 aero.
9-5 har motorras upp till 04 vevhusventialtionen turboagg som ej håller (gäller ej aero) bussningar i bakvagn dämpare bak o bärarmar som rostar.
Så mest kvalite har 9000 i mina ögon

Hur många Saabar upp till 04 med dessa problem lever längre kan man undra? Min gissning är ju att majoriteten är åtgärdade eller skrotade.

Största problemet med 9000 är ju att bilen känns 100 år gammal. En faceliftad 9-5 får man väl för överkomliga pengar idag? Köp en sådan.

tyvärr lever många ännu, vevhusventilationen är ofta uppgraderad men de dras ändå med den värdelösa garrett snurran.. och rasar den monterar man nästan alltid dit en ny dålig turbo som kommer rasa


klabbarpan
3 041 Inlägg
1 augusti 2013
#8
Vanliga bekymmer med 9000, är framförallt rosten, kärvande bromsok, handbromsen spökar, problem med tändkasset, vevaxelgivare etc. Detta är inga nya bilar, dock härliga. Går riktigt bra med.
Som många säger är v lådan som en akilles häl på dessa. Dem klarar inte att bli våldtagna hur länge som helst.

Köpte själv min 5 i ordningen igår smile


20 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#9
Hur farligt är det om bilen är chippad 2,3t (lätttrykaren) 230 hk 98 ny turbo och ac kompresser enligt annonsen 6500 kr vill han ha för den ser ut att ha lite rost eller ingen. från 98 är väl mest rost skyddad eller?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 augusti 2013
#10
98 är sista årsmodellen... en bil är som bäst sista året den tillverkas smile

att den är chippad spelar ingen större roll om ägaren inte är " rally kalle 18år med kepsen på sniskan"
6500 är helt klart ett vettigt pris


2 271 Inlägg
1 augusti 2013
#11
Länka annonsen här, Skulle också säga 9000 i det här läget.
Eller stretcha budgeten lite till så får du min og9-3.smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 augusti 2013
#12
dock så är en 9000 på alla sätt och vis en bättre bil än en og9-3 eller ng900


1 020 Inlägg
2 augusti 2013
#14
Hmm vad är där att orda om??
6500 kr är kaffepengar,  väl bara åka o kolla om du själv anser den bra..
Chippet har man väl knappast köpt för att ha på hyllan? Bilen har säkert fått gå hårdare än normalbil,
Säger bara prova bilen o bilda dig en uppfattning

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 augusti 2013
#15
andreas1 skrev:
Hmm vad är där att orda om??
6500 kr är kaffepengar,  väl bara åka o kolla om du själv anser den bra..
Chippet har man väl knappast köpt för att ha på hyllan? Bilen har säkert fått gå hårdare än normalbil,
Säger bara prova bilen o bilda dig en uppfattning

inte behöver den ha gått hårdare för att den är chippad ? lägre förbrukning och ett trevligare register vid omkörningar osv är några utav fördelarna... kör man med huvet slits inte bilen mer när den är chippad, och kör man smo en idiot slits bilen utav bara fan även om den är ochippad. Bästa är att försöka läsa av säljaren


Evildan
2 augusti 2013
#16
Men, är den bes, skattad?
Däck?
Utformningen av annonstexten får mig att tro att säljaren inte riktigt är ärlig med vad denne heter, av någon anledning som bara denne vet.
Inte rostfri, syns rost tydligt över hjulhuslisten på framskärmen.
Igensatt vevhusventilation med tanke på hur oljelocket ser ut?

Jag skulle stå över den bilen, men det är jag det.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 augusti 2013
#17
Evildan skrev:
Men, är den bes, skattad?
Däck?
Utformningen av annonstexten får mig att tro att säljaren inte riktigt är ärlig med vad denne heter, av någon anledning som bara denne vet.
Inte rostfri, syns rost tydligt över hjulhuslisten på framskärmen.
Igensatt vevhusventilation med tanke på hur oljelocket ser ut?

Jag skulle stå över den bilen, men det är jag det.

håller med dig där ... den bilen är nog inget säkert kort, men som sagt kaffe pengar man får vad man betalar för


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 augusti 2013
#18
Varför inte satsa på en OG9-3 med t5? Skottsäker motor med helt OK turbo.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 020 Inlägg
2 augusti 2013
#19
CHEEVA skrev:
andreas1 skrev:
Hmm vad är där att orda om??
6500 kr är kaffepengar,  väl bara åka o kolla om du själv anser den bra..
Chippet har man väl knappast köpt för att ha på hyllan? Bilen har säkert fått gå hårdare än normalbil,
Säger bara prova bilen o bilda dig en uppfattning

inte behöver den ha gått hårdare för att den är chippad ? lägre förbrukning och ett trevligare register vid omkörningar osv är några utav fördelarna... kör man med huvet slits inte bilen mer när den är chippad, och kör man smo en idiot slits bilen utav bara fan även om den är ochippad. Bästa är att försöka läsa av säljaren

Hmm inte ofta man ökar från 150 hk till 230 hk för bränsleekonomin, men visst finns säkert nån som gör så.
Absolut finns det org bilar som har fått mer stryk än en chippad,
Sen känns det lite som en bil i den prisklassen bör man kolla om ens motorn finns kvar ha ha.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Meldem
4 137 Inlägg
2 augusti 2013
#20
Lite småäckligt att satsa på den tycker jag men.. 9-5 tycker jag att man åker skönast i. Mer utrymme för benen osv.



Sök