4682
Sök

Varför finns det så lite dieselbilar?

245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#1
Och varför är det så några som bygger på dieselbilar? 99% av alla projekt bygger ju på bensin- eller etanolmotorer.

Dieselbilar har ju mycket skönare ljud än bensinare. Och om man vill leka mycket med bilen så borde väl diesel vara att föredra eftersom bränslet är billigare samt att de drar mindre bränsle.

Detta borde betyda att ALLA taxibilar borde vara diesel?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
5 augusti 2013
#2
Angående ljudet är väl det en smaksak. Dieselmotorer låter enligt mig tråkigt, om det inte råkar vara en V8 med raka rör, då kan dom låta vettigt.

Dieselbilar är oftast dyrare i inköp och har lägre effekt än motsvarande storlek på bensin, sen har dom ofta tråkig motorkaraktär. Beroende på årsmodell är dom betydligt dyrare i skatt också. En hobbybil körs ofta lite och då är det inte ekonomiskt försvarbart med dieselbil. Dieseln är inte alltid billigare än bensinen.

Taxibilar är oftast diesel. Men dom kör också lite mer än en medelsvensson.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

5 089 Inlägg
5 augusti 2013
#3
Så folk ska trimma diselbilar bara för att du tycker att dom låter gött?

\Lindgren

245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#4
RannerKing skrev:
Angående ljudet är väl det en smaksak. Dieselmotorer låter enligt mig tråkigt, om det inte råkar vara en V8 med raka rör, då kan dom låta vettigt.

Dieselbilar är oftast dyrare i inköp och har lägre effekt än motsvarande storlek på bensin, sen har dom ofta tråkig motorkaraktär. Beroende på årsmodell är dom betydligt dyrare i skatt också. En hobbybil körs ofta lite och då är det inte ekonomiskt försvarbart med dieselbil. Dieseln är inte alltid billigare än bensinen.

Taxibilar är oftast diesel. Men dom kör också lite mer än en medelsvensson.

En dieselsexa låter ju som en bensinsexa fast värre. Mer traktorlikt. Grövre.

Vad menar du med att de har tråkig motorkaraktär?

245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#5
FLindgren skrev:
Så folk ska trimma diselbilar bara för att du tycker att dom låter gött?

Ja, delvis. Menar du att dieselbilar är sämre att trimma än bensinare? Det kanske är billigare att trimma bensinare?

236 Inlägg
5 augusti 2013
#6
I princip:
Diesel är bra när man vill ha vridmoment. (lägre RPM)
Bensin och etanol är bra när man vill ha hk. (högre RPM)

Och taxibilar går väl på diesel?

Power is measured in dB

1 196 Inlägg
5 augusti 2013
#7
God morgon yxskaft.
De flesta taxibilarna i Sverige är just dieseldrivna, annars går det på etanol eller gas (främst i stockholm) och har gått på diesel sedan flera år tillbaka.

Vad gäller ljudet så är det helt klart subjektivt. Jag personligen föredrar ljudet från en högvarvig bensinbil framför en dieselbil. Anledningen till att fler bygger på bensinbilar kan ha att göra med att det är just de senaste åren som diselbilarna blivit vanliga. Tidigare var det en majoritet av bensinbilar som såldes.

Om man nu vill "leka" som du skriver, så bryr man sig inte om, om bilen drar någon extra liter. Det är helt enkelt inte en avgörande faktor i valet av "busbil".


245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#8
master_lars skrev:
God morgon yxskaft.
De flesta taxibilarna i Sverige är just dieseldrivna, annars går det på etanol eller gas (främst i stockholm) och har gått på diesel sedan flera år tillbaka.

Vad gäller ljudet så är det helt klart subjektivt. Jag personligen föredrar ljudet från en högvarvig bensinbil framför en dieselbil. Anledningen till att fler bygger på bensinbilar kan ha att göra med att det är just de senaste åren som diselbilarna blivit vanliga. Tidigare var det en majoritet av bensinbilar som såldes.

Om man nu vill "leka" som du skriver, så bryr man sig inte om, om bilen drar någon extra liter. Det är helt enkelt inte en avgörande faktor i valet av "busbil".

Jag bryr mig om bilen drar mycket mer när jag leker. Jag har ju råd att leka mycket mer om bilen drar mycket mindre. Dessutom tycker jag att dieselsexor låter skönt som fan.

245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#9
CustomSS1 skrev:
I princip:
Diesel är bra när man vill ha vridmoment. (lägre RPM)
Bensin och etanol är bra när man vill ha hk. (högre RPM)

Och taxibilar går väl på diesel?

Hur fungerar vridmoment i praktiken? Vad är det för skillnad om jag leker på låga varv jämfört med höga varv, om hjulen ändå spinner lika snabbt?

3 371 Inlägg
5 augusti 2013
#10
taxi bilar får väl inte köra diesel? är det inte bio och etanol som gäller för dom?


1 412 Inlägg
5 augusti 2013
#11
Alla gillar inte dieselmotorers gång och ljud.

Jag avskyr dieslar, jobbar med dieselmotorer och kör firmabilar med turbodiesel men privat skulle jag absolut inte skaffa en dieselbil.
Tråkigt ljud och tråkig karaktär.

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 augusti 2013
#12
Low skrev:
taxi bilar får väl inte köra diesel? är det inte bio och etanol som gäller för dom?

Finns inga regler på det om du inte är ansluten till en central som satt regler gällande det.


Evildan
5 augusti 2013
#13
Low skrev:
taxi bilar får väl inte köra diesel? är det inte bio och etanol som gäller för dom?

TAXI får köra diesel.

Däremot kan det finnas avtal med kommun och landsting att bilen ska drivas på förnyelsebara bränslen eller vara en miljöbil för att få köra dessa resor.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 augusti 2013
#14
Hur långt är ett snöre?

Ofta så är det framför allt billigare att trimma bensinbilar, så länge man håller sig till hyfsat "normal" effekt.

Jag har en bil av varje, en v8 bensinare och en v8 turbodiesel. Båda fina på sitt sätt, men går inte alls att jämföra med varandra.

Som nån sa, en dieselmotor har vridmoment och en bensinare har hästkrafter. Sen så behövs det även en turbo för att få ut nån vidare effekt ur en diesel, det gör att den lämpar sig mer för långa konstanta effektuttag. En bensinare är lättare att få hyfsat pigg utan turbo och då kommer effekten lättare/snabbare vilket gör det lättare för lek. Likaså med en diesel, just på det mycket mer begränsade registret så behöver man fler växlar inom ett tätare område för att kunna leka på ett bra sätt. Och kommer man lite ur dieselns optimala område så blir den ofta oerhört slö direkt.

Edit: kom på nu att mina motorer på ca 6 liter cylindervolym inte riktigt beter sig som dom motorer dom flesta här förknippar med bilar...wink
Senast redigerat av henke_99 (5 augusti 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 119 Inlägg
5 augusti 2013
#15
jag gillar diesel överlag men då ska det vara gamla och ha radpump sen måste ju stjärnan vara inguten i ventilkåpan  wink Sen ur trimningssynpunkt är det väl både för och nackdelar med diesel. Fördelen är att man klämmer ur 3-400hp och 6-800nm för ganska små pengar, beror så klart på vad för delar som används. Men en pump med 7-8mm element och en stor turbo så är man nästan där. Sen låter ju inte en om606 med rakt 3"rör illa direkt wink
Nackdelen med massa vrid är ju att det känner på drivlina och däck wink

på vanliga personbilar så lär den vara så pass ny att skatten blivit normaldyr innan det kan löna sig, men ändå går det nog jämnt ut.
Själv åker ja diesel för att ja gillar det trots att ja gör det på ren förlust men det vägs upp av skönt bottenvrid som passar min körstil perfekt smile

Gillar du diesel så kom till mb springmeet i maj så lär du bli tillfredsställd wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
5 augusti 2013
#16
Diskolaro skrev:
Och varför är det så några som bygger på dieselbilar? 99% av alla projekt bygger ju på bensin- eller etanolmotorer.

Dieselbilar har ju mycket skönare ljud än bensinare. Och om man vill leka mycket med bilen så borde väl diesel vara att föredra eftersom bränslet är billigare samt att de drar mindre bränsle.

Detta borde betyda att ALLA taxibilar borde vara diesel?

En Dieselmotor har en mindre hetsig karaktär än motsvarande trimmad bensinmotor.

En Dieselmotor har ett snävare varvtalsregister än motsvarande trimmad bensinmotor.

Bränslet är inte alltid billigare, det står ofta och väger, dock så stämmer det att en Diesel har bättre verkningsgrad än en motsvarande bensinmotor.

Ljudet är väldigt subjektivt, en VW 4cyl diesel är enligt mig inte något för konnässörens öron då det låter som om den ska skära vilket kolvslag som helst medans en M-B dito har ett drag utav perpetuum mobile över sig.

ALLA TAXI är inte diesel, men en överhängande majoritet är det även om gas och spritbilar har ökat i antal procentuellt pga krav från landsting och kommuner ang förnyelsebara bränslen, vissa åkerier kör även på RME.

12 086 Inlägg
5 augusti 2013
#17
Hur mycket man än trimmar en diesel så kommer den alltid ha en trög karaktär. En trimmad bensinmotor är oftast varvvillig och rap medans en diesel i princip är ett konstant vridmoment utan variation. Typ..

Att de flesta som leker och kör inspirerat väljer en rapp varvvillig motor framför en trög laståsna har iaf inte jag svårt att förstå.

Att en dieselsexa låter trevligt kan jag hålla med om, men att det låter bättre än en turbomatad sexa eller en V8 skriver jag inte under på.
Senast redigerat av Germax (5 augusti 2013)

245 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
#18
Germax skrev:
Hur mycket man än trimmar en diesel så kommer den alltid ha en trög karaktär. En trimmad bensinmotor är oftast varvvillig och rap medans en diesel i princip är ett konstant vridmoment utan variation. Typ..

Att de flesta som leker och kör inspirerat väljer en rapp varvvillig motor framför en trög laståsna har iaf inte jag svårt att förstå.

Att en dieselsexa låter trevligt kan jag hålla med om, men att det låter bättre än en turbomatad sexa eller en V8 skriver jag inte under på.

Jag förstår inte riktigt. Om man vill sladda så är det väl bara att trycka ned gaspedalen. Tar det längre tid för en diesel att få spinn på däcken än vad det gör för en bensinare?

Du måste ju jämföra med en någorlunda liknande motor. Du kan liksom inte jämföra en 1.2L dieselfyra med en V8 bensinare med turbo.

Dieselsexa med turbo låter skönare än en bensinsexa med turbo. Klart det inte låter lika skönt om du skippar turbon...

12 086 Inlägg
5 augusti 2013
#19
Diskolaro skrev:
Germax skrev:
Hur mycket man än trimmar en diesel så kommer den alltid ha en trög karaktär. En trimmad bensinmotor är oftast varvvillig och rap medans en diesel i princip är ett konstant vridmoment utan variation. Typ..

Att de flesta som leker och kör inspirerat väljer en rapp varvvillig motor framför en trög laståsna har iaf inte jag svårt att förstå.

Att en dieselsexa låter trevligt kan jag hålla med om, men att det låter bättre än en turbomatad sexa eller en V8 skriver jag inte under på.

Jag förstår inte riktigt. Om man vill sladda så är det väl bara att trycka ned gaspedalen. Tar det längre tid för en diesel att få spinn på däcken än vad det gör för en bensinare?

Du måste ju jämföra med en någorlunda liknande motor. Du kan liksom inte jämföra en 1.2L dieselfyra med en V8 bensinare med turbo.

Dieselsexa med turbo låter skönare än en bensinsexa med turbo. Klart det inte låter lika skönt om du skippar turbon...

Jag skulle tro att du är ca 13 år gammal och aldrig kört bil.

Det är stor skillnad på att köra en diesel och en bensinare om man ska "leka", ja.

847 Inlägg
5 augusti 2013
#20
Germax skrev:
Hur mycket man än trimmar en diesel så kommer den alltid ha en trög karaktär. En trimmad bensinmotor är oftast varvvillig och rap medans en diesel i princip är ett konstant vridmoment utan variation. Typ..

Att de flesta som leker och kör inspirerat väljer en rapp varvvillig motor framför en trög laståsna har iaf inte jag svårt att förstå.

Att en dieselsexa låter trevligt kan jag hålla med om, men att det låter bättre än en turbomatad sexa eller en V8 skriver jag inte under på.

Då tycker jag du ska prova en bil med PD130 motorn o ett bra program i. Finns i Fabia RS, A3, Leon, Golf. Det är allt annat än slött.



Sök