Varit och jobbat på en plåt idag. Gick inte så bra för åskan ville att det skulle vara mörkt i garaget. Efter fjärde strömavbrottet slängde jag in handuken. Och plåten ville inte riktigt bli så som jag ville nå får fortsätta böka med den imorgon och då kanske den inte är lika motsträvig
Gjorde några plåtremsor för att få formen och måtten på plåten
Sedan var det bara att måtta plåtremsorna och klippa en plåt. Vevade plåten i manuella valsen för att få form på den. L Efter det så var det lite krymp och engelska hjulet
Och vika upp kanterna i falsmaskinen
Sedan var det mycket hammare, krymp och sträck kring kanterna för att få dom och passa. Och den bilden lyckas jag inte ladda upp får bara fail to upload.
Bilden var uppladdad typ 50ggr så det var en hel del radering .
ang svets primer osv, så pensla bara på där de är dubbel plåt med pensel inget överdrivet lager utan bara måla på och de förstör inte svetsen, märks ingen skillnad, tycker jag iallafall och de där med rost när du tar i plåten är för att man har fett på fingrarna, testa ta en skräp plåt och lägg handen på sen ställ undan plåten några dagar så får man ett hand avtryck efter går rätt fort egentligen så va skit noga med handskar iaf om du har tvättat av plåten efter du köpt den, när man köper plåt så är dom insmorda i nån olja för att dom inte ska rosta av fukten
lite idiot förklaring haha menar inte att du är dum bara drog de lätt nån får rätta mig om jag har fel
och ännu en gång är sjukt imponerad av ditt bygge, såg nu att tråden fanns så de följs nu utan att tveka
Skall beställa lite svetsprimer och testa hur det fungerar. Tänkte samtidigt köpa en bunt hanskar för nu har man samma par så länge så det kanske är en massa skit på handskarna som gör att det rostar. Måste även prova med tvätt av plåten och smörja den med något. Kanske linolja som jag fick tips i tråden.
ang svets primer osv, så pensla bara på där de är dubbel plåt med pensel inget överdrivet lager utan bara måla på och de förstör inte svetsen, märks ingen skillnad, tycker jag iallafall och de där med rost när du tar i plåten är för att man har fett på fingrarna, testa ta en skräp plåt och lägg handen på sen ställ undan plåten några dagar så får man ett hand avtryck efter går rätt fort egentligen så va skit noga med handskar iaf om du har tvättat av plåten efter du köpt den, när man köper plåt så är dom insmorda i nån olja för att dom inte ska rosta av fukten
lite idiot förklaring haha menar inte att du är dum bara drog de lätt nån får rätta mig om jag har fel
och ännu en gång är sjukt imponerad av ditt bygge, såg nu att tråden fanns så de följs nu utan att tveka
Skall beställa lite svetsprimer och testa hur det fungerar. Tänkte samtidigt köpa en bunt hanskar för nu har man samma par så länge så det kanske är en massa skit på handskarna som gör att det rostar. Måste även prova med tvätt av plåten och smörja den med något. Kanske linolja som jag fick tips i tråden.
Kul att du följer
ja vore ju jävligt synd om de ska börja rosta tvätta av den med spolarvätska de gör vi
Har hört att en del spär ut epoxyprimer, lägger på ganska flödigt där det är dubbelplåt, för att sedan innan det torkar blåsa in det i skarven med tryckluft.
Idag så började plåten lyda och antog formen jag ville den skulle ha fast jag fick sova på saken så jag visste hur jag skulle göra
Så här blev den tillslut
Sedan tänkte jag göra kväll men ångrade mig och började knåpa på en golv plåt till. Och den gick av bara farten. Klippte plåten och falsade en förhöjning vid förstärkningen mot torped/dörr plåten som är lite grövre än övriga plåtar. Och ritade lite för att se vart jag kunde falsa lite förstärkningar.
Sedan falsades det lite och fick färdigt plåten så man kan ju vara lite nöjd över att man inte tog kväll så tidigt.
Kanske drar till garaget någon kväll och gör andra golv plåten.
Åfyfaan va vackert!! Dina kvällsuppdateringar gör mig sömlös, blir så förbannad över att jag inte har kunskap och verktyg som du, jag vill också SKAPA!!!
Åfyfaan va vackert!! Dina kvällsuppdateringar gör mig sömlös, blir så förbannad över att jag inte har kunskap och verktyg som du, jag vill också SKAPA!!!
Nämen, det blir toksnyggt det där!
Du har kunskap så det blir över bara å kolla på vad du redan skapat. Nu har ju jag sådan tur att min polare har ett fint garage och mycket verktyg och vi köper tillsammans nya eller tillverkar det vi behöver. Engelska hjulet är hemmabygge och de flesta andra maskinerna har vi köpt någon del och tillverkat resten. Sedan har alla släpat dit lite av varje så som mig, tig, punktsvets, saxar, svarvar, fräsar, sågar mm så det är lätt att göra vad man vill.
Du får nog flytta hit till värmen så kanske du oxå får plats i garaget
Var och svettades i garaget idag. Varit tokvarmt här i världens ände nu i flera veckor. Fick tillverkat förarsidans golvplåt och efter den så tog jag lös alla plåtar och gjorde en sista finjustering så allt passar perfekt. Sedan så pressade jag en massa hål för punktsvetsning.
Tänkte börja med bakskärmarna så det liknar en bil och kanske fyller på inspirationskontot. Så idag började jag göra innerskärmarna bak.
Klippte ut plåt till båda.
Sedan in i krympmaskinen så man får en kortare kurva innan den rundas i falsmaskinen. Om man inte gör yttre kurvan kortare kommer den att veckas när man gör kanten rund eftersom plåten är för lång. När man krympt ser plåten ut som fan men det blir bra i nästa steg.
Efter det en sväng i falsmaskinen där jag har ett radiehjul på ena sidan och skateboard hjul under.
Och här är ena halvan rundad.
Sedan samma sak med den raka plåten. Den vrider sig ganska mycket i krympen men det ordnar sig sedan.
Sedan var det lite småjusterande så båda plåtarna passade exakt. Märkte även för ett par falsar så hjulhuset får lite stabilitet.
Sedan punktades plåtarna ihop och väntar nu på Tig svetsning.
Knepigt när man måste göra saker i "ologisk" ordning! Det är väl där rutinen kommer in antar jag.....
Jäkligt snyggt jobbat och med lite tur lär t.o.m vi övriga plåtärthjärnor oss något Mina plåtar skulle nog se ut som förvridna knusslon som åkt ett par varv i Fuglesangs träningscentrifug