2538
Sök

Fastna på farthinder med skänkt bil.

110 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Min Volvo 740 är ordentligt sänkt. Jag körde idag över ett ganska ynkligt farthinder, trodde att det skulle
ta i men det gjorde det inte. Hur brukar ni andra som har skänkta bilar om ni kommer till en väg där det
finns ett farthinder? Försöker ni köra över eller vänder ni om och tar en annan väg? Och har nån här råkat
fastnat vid ett farthinder?

Mvh, Jocke
Senast redigerat av CleanUpGuy (18 augusti 2013)

Najs
6 augusti 2013
#2
hmm... varför.. varför ha en sådan låg bil?? om det inte ens går å "snea" över farbulan bör man nog tänka om

110 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#3
Najs skrev:
hmm... varför.. varför ha en sådan låg bil?? om det inte ens går å "snea" över farbulan bör man nog tänka om

Har bara kört över ett farthinder och det var ett lågt. Då åkte jag rakt över det. Man måste kanske ta med
landgångar som man kan placera framför farthindren big_smile

Det är snyggt att ha bilen låg, och sen är det bekvämt att köra. Bilen blir inte lika "gungig". Dessutom är
det kanske en aning säkrare att man inte välter då man driftar. Och farten blir högre då bilen är
lägre. wink

1 532 Inlägg
6 augusti 2013
#4
Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.


110 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#5
Dirtymike skrev:
Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.

Ja men då blir bilen ännu lägre, och det hjälper inte om bilen blir liggandes på mage
med alla hjul i luften.

Forummoderator
26 342 Inlägg
6 augusti 2013
#6
Vad menas med "skänk"?
Det stavas "sänKT"..om det nu är det jag tror du menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 532 Inlägg
6 augusti 2013
#7
CleanUpGuy skrev:
Dirtymike skrev:
Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.

Ja men då blir bilen ännu lägre, och det hjälper inte om bilen blir liggandes på mage
med alla hjul i luften.

Det räcker med 10x10mm profil.
Oftast så har man sån fjädringsväg att drivhjulen fortfarande har orken över.


OUTLAW1
6 augusti 2013
#8
min förra e36 kombi var rejält låg...
fastnade på fartguppen runt om i gbg om jag inte sneddade i otroligt låg fart..
inga problem för min del bara lite tutande från andra otåliga amatörer..
köra riktigt låg bil kräver lite planering samt att man har ett ordentligt trafikvett i skallen,det går inte att köra som leman bilarna gör bara för att man har en låg bil..tvärtom..
att sänka bilen såpass mycket är som att montera en strypning på motorn iaf i stadstrafik..

Kör lugnt och planera din körning..

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
6 augusti 2013
#9
Bullet--- skrev:
Ingen som skänkt mig min bil, jag har köpt den själv big_smile

Hahahahah!

Det blir som det blir!

5 686 Inlägg
6 augusti 2013
#10
Bullet--- skrev:
Ingen som skänkt mig min bil, jag har köpt den själv big_smile

Samma här.
Jag hade däremot en bil som min morfar skänkt mig, men den var då inga problem att köra över farthinder med tongue
Senast redigerat av simlar (6 augusti 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 augusti 2013
#11
vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

Kör fort så hinner inget hända...

OUTLAW1
6 augusti 2013
#12
Growe skrev:
vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

sådär är det ju överallt. ingen tänker bakom ett skrivbord.se bara på regeringen..

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 augusti 2013
#13
OUTLAW1 skrev:
Growe skrev:
vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

sådär är det ju överallt. ingen tänker bakom ett skrivbord.se bara på regeringen..

i örebro lär dom inte ens ha körkort när dom bestämmer hur vägarna ska se ut

Kör fort så hinner inget hända...

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
6 augusti 2013
#14
Visst är det snyggt med sänkt, men tyvärr får vi skylla oss själva om vi sänker bilarna så mkt.

SFRO kollar tex vid utfärdandet av intyg till reg.besikningen att det finns 6 cm mellan hjul och skärmkant,
allt under det klassas som "olämpligt / farligt".

Så det är bara att sluta med grinandet och skylla sig själv för att man bygger som man gör...
Och håller inte plånboken för skadorna som uppkommer, höj för f*n bilen då...


PS.
Har själv sänkt bilar och till och med nitat fast i garagetröskeln vid infart ... PANG !!! XD
DS.


Avstängd
1 031 Inlägg
6 augusti 2013
#15
Jag kör över snett men det funkar inte alltid.


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
6 augusti 2013
#16
Sneddar över hindret eller tar lite fart så man inte fastnar.

men annars brukar jag undvika vägar med farthinder om man kan vägarna..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 532 Inlägg
6 augusti 2013
#17
Äh vafan det är väl bara ta fart över.
Under Mercan kommer det hamna 10x10mm fyrkantsprofil som den kan hasa på sen.
Som sagt man får ju liksom skylla sig själv om man är så dum så att man sänker bilen :-P


JFfoto
6 augusti 2013
#18
Kör sakta, hissar ner rutan och lyssnar om det skrapar, om det skrapar lite fortsätter man, men om man känner att det inte går så, bara backa :p

1 271 Inlägg
6 augusti 2013
#19
Man får se till å flytta på sånt som är viktigt under bilen som bromsrör å soppa ledningar så dem inte hugger i först sen är de bara skrapa på helt enkelt passaten jag hade lämna ofta både svarta spår (från att de lyfte i fjädringen så hjulen bara precis nudsa backen så det spann) och skrapmärken i farthindren

529 Inlägg
6 augusti 2013
#20
Luftfjädring?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen


Sök