4479
Sök

Toyota Yaris 2008 diesel startproblem

23 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej! plötsligt strax efter start dog bilen ,ca 200m. Försökte starta, startmotorn går runt som den ska men bilen startar inte. Testat med andra bilnyckeln och kontrollerat att kopplingen är i botten (går inte att starta annars, någon säkerthets grej). Kan det vara bränslepumpen? eller möjligtvis någon bränsle/luft/turbo-slang? Hur kontrollerar jag lämpligast om det är fel på bränsle pumpen? eller har ni andra teorier? Är det bara lossa en bränsle slang i motorummet och vrida om nyckeln och se om det kmr diesel? Pumpen sitter som jag förstått det i bränsle tanken. Det är en turbodiesel D4D. Tacksam för svar! smile
Senast redigerat av olemon (6 augusti 2013)

23 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
#2
Jag tänker köpa en felkodläsare, det kan ju hjälpa mig felsöka smile .Hur tar jag reda på vilken jag ska köpa?

23 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#3
Det kom diesel hur en bränsleslang så pumpen är nog hel. Nu har jag lånat en felkodläsare så jag ska pröva ikväll, elm 327. Hur är det med glödstiften? Kan deras skick påverka även nu under sommaren? Tacksam för svar, så slipper jag föra en meningslös monolog här på forumet smile

184 Inlägg
7 augusti 2013
#4
Om motorlampan lyser så är det enklast om du läser av felkoder. Räcker om du köper en felkodläsare från biltema för 400kr för OBD II uttag ...


23 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#5
Jo har nu lånat en felkodläsare. Hade ingen lysande motorlampa innan bilen blev ostartbar. Nu när jag vrider runt nyckeln lyser flertalet lampor med det gör det ju alltid innan bilen startat. Lamporna indikerar enbart korrekt när bilen är i gång eller hur? Får se ikväll om jag får någon felkod. Har fått klart för mig att glödstiftens skick inte ska spela någon roll på sommaren. Posta gärna om ni har teorier wink

Evildan
7 augusti 2013
#6
Klart du ska slippa föra en monolog.

Lyser några varningslampor?
Har du tillräckligt med Diesel i tanken?
Är kontakten till koplingspedalen trasig/nött så den inte ger signal?
Låter den normalt, inga missljud när den går runt?

23 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#7
Hej igen. Nu har jag använt min felkodsläsare, motorlampan lyser och koden är p1229. Hittade 1 person efter googlande som påstod att det kan vara ett igensatt bränslefilter. Källan kändes osäker. Var hittar man vad dessa koder betyder? smile Är det någon som vet vart bränslefiltret sitter? smile
Senast redigerat av olemon (8 augusti 2013)

Evildan
8 augusti 2013
#8
hittade detta: P1229 is for Fuel system range/performance problem
på: http://www.kelsey-forums.co.uk/cgi-bin/ … 1323023266


http://www.toyotaownersclub.com/forums/ … tting-out/
samma kille som postat, får liknande råd:
Byt filter, hjälper inte det gör rent sugröret i tanken, kan vara Dieselkletochsmet där.

Dieselfiltret sitter mig veterligen i motrorummet, vid batteriet.
Senast redigerat av Evildan (8 augusti 2013)

23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
hittade detta: P1229 is for Fuel system range/performance problem
på: http://www.kelsey-forums.co.uk/cgi-bin/ … 1323023266


http://www.toyotaownersclub.com/forums/ … tting-out/
samma kille som postat, får liknande råd:
Byt filter, hjälper inte det gör rent sugröret i tanken, kan vara Dieselkletochsmet där.

Dieselfiltret sitter mig veterligen i motrorummet, vid batteriet.

Bytte filter, försökte starta en bra stund för att få in ny diesel i slanger och filter. Fungerade inte sad . Sugröret, är det röret som går in i tanken och sitter med pumpen? drygt eftersom hela baksätet måste väck eftersom luckan sitter där under. aja det e bara att börja skruva smile

184 Inlägg
9 augusti 2013
#10
Baksäten är inte så svårt att ta loss, sitter med "lås" fjädrar på framsidan, sen är det bara att dra den ur öglan på baksidan mot bagageluckan smile


23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#11
Jag fick bort sätet det var enkelt men nu har jag kört fast. hur fan får man bort det här jävla locket!? det sitter som berget! mad Har ni några tips? (om ni inte ser bilden är det locket under sätet in till tanken)
http://s24.postimg.org/z18mwps6d/ja_vla_lock.jpg

184 Inlägg
9 augusti 2013
#12
Sitter den inte fast med en låsring? Eller skruvar? På något sätt måste den sitta fast.


23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#13
Jag fick bort den med mycket våld och vilja smile Jag hittade massa gojjs i sugröret som jag tagit bort, tyvärr gick filtret vid sugröret sönder. Kan jag laga med tråd? eller löses det upp tro? limpistol? ståltråd?
http://s22.postimg.org/7dxtbms2p/sugro_r_filter.jpg
http://s22.postimg.org/k5prnd601/sugro_r_filter2.jpg

184 Inlägg
9 augusti 2013
#14
Byt filtret, du vill inte ha skräp i filtret och pumpen. I filtret blir det stop och går den in i dieselpumpen så slutar det med att du får byta pumpen. Inte för att nämna vad som händer när det kommer in i spridarna!
Senast redigerat av Mr_Yellow (9 augusti 2013)


23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#15
Ringde och frågade Toyota, an måste köpa hela enheten för 3700kr... Skulle inte tro det, det blir en ståltrådsspecial wink

184 Inlägg
9 augusti 2013
#16
Kolla med bildelsbasen också!


Evildan
9 augusti 2013
#17
Bra kämpat! Hoppas att det är detta som är problemet.

Tänk på vad Mr.Yellow skrev, kommer det in skräp i pump/spridare så är dessa 3700 småpengar jämförelsevis.
Filtret måste vara så finmaskigt som det är för att hindra skräp att förstöra bränslesystemet.
Du kan inte sätta dit ett annat finmaskigt nät i metall?
Material som inte är avsedda för diesel löses säkerligen upp.

23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#18
Jag tog en vanlig mat-sil och klippte den drog runt det gamla filtret tog sedan ståltråd och virade runt. Tyvärr hjälpte inte detta heller, pumpen kanske är paj trots allt... Fick i alla fall bort skit det var ju bra

72 Inlägg
9 augusti 2013
#19
Ville bara lägga in något som du säkert gjort men det är ju att lufta systemet,
kan komma in luft och då går den inte igång men som sagt - detta har du väl
gjort...neutral


23 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#20
vafalls!? lufta!? Hur gör jag det!? big_smile


Sök