2887
Sök

BMW e36 Compact -98 Rullande-(långtids)projekt! Studentbudget!

Syftet med detta projekt är att få en skönt stukad förstabil, den ska sänkas, få ett par feta fälgar, rostlagning, och lite annat smått och gott!

JDMister.2
37 518 Visningar
Projektet avslutat 5 mars 2014
349 Inlägg
15 oktober 2013
#41
Z-etter skrev:
UPDATE 16/9!

Okey... Så det har stått rätt stilla ett bra tag nu!

Men har hänt lite, väldigt lite saker smile

För det första så skulle jag vilja tacka Ejdersund för att han sponsrade mig med en bagagelucklist! smile
Har tyvärr ingen bild men den som sitter på min bagagelucka är av på mitten och inte så snygg! Så den ska lackas och dit såfort det blir väder! smile

Sen har jag även bestämt mig för att lacka lite invändig instrumentbräde-plast till samma silver som bilen (Titan Silber)  så har plockat ut lite saker! Inga bilder på det heller då jag glömde kameran då jag fixade det.. Dumma mig..



MEN! 1 bild ska ni få, en bild på en liten väsentlig del för att kylarsystemet ska fungera som sitter bakom motorn och är ett helvete att byta för den som inte har rätt verktyg!
Hade suttit och spela musik en stund och ville ladda batteriet så körde en vända och när jag slog av tändningen så sa det *POFF* och det blev som armageddonrök från motorutrymmet..

När jag öppnar och kollar så har slangen lossnat och med sig tagit en bit av detta plast"rör" på den stora utmynningen av de 2:
http://static.schmiedmann.dk/ProductPic … 64_big.jpg


Ajja, det va allt för nu!
Hur lång tid tog det att byta plaströret? Jag behöver byta min. Synd att schmiedmann inte längre har på lager i sverige! Då tar det så lång tid!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

JDMister.2
295 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#42
Tanso skrev:
Z-etter skrev:
UPDATE 16/9!

Okey... Så det har stått rätt stilla ett bra tag nu!

Men har hänt lite, väldigt lite saker smile

För det första så skulle jag vilja tacka Ejdersund för att han sponsrade mig med en bagagelucklist! smile
Har tyvärr ingen bild men den som sitter på min bagagelucka är av på mitten och inte så snygg! Så den ska lackas och dit såfort det blir väder! smile

Sen har jag även bestämt mig för att lacka lite invändig instrumentbräde-plast till samma silver som bilen (Titan Silber)  så har plockat ut lite saker! Inga bilder på det heller då jag glömde kameran då jag fixade det.. Dumma mig..



MEN! 1 bild ska ni få, en bild på en liten väsentlig del för att kylarsystemet ska fungera som sitter bakom motorn och är ett helvete att byta för den som inte har rätt verktyg!
Hade suttit och spela musik en stund och ville ladda batteriet så körde en vända och när jag slog av tändningen så sa det *POFF* och det blev som armageddonrök från motorutrymmet..

När jag öppnar och kollar så har slangen lossnat och med sig tagit en bit av detta plast"rör" på den stora utmynningen av de 2:
http://static.schmiedmann.dk/ProductPic … 64_big.jpg


Ajja, det va allt för nu!
Hur lång tid tog det att byta plaströret? Jag behöver byta min. Synd att schmiedmann inte längre har på lager i sverige! Då tar det så lång tid!
En eftermiddag, skruvade somsagt bara bort batterihållarn sen eftersom jag är rätt liten av mig så tröck ajg in armarna bakom motorn och insuget och skruvade! smile

Du skulle ha beställt från skruvat.se de hade 1 dags leveranstid, gick hur fort som helst osv smile

Ride with style,
Low and slow.

349 Inlägg
15 oktober 2013
#43
Z-etter skrev:
Tanso skrev:
Z-etter skrev:
UPDATE 16/9!

Okey... Så det har stått rätt stilla ett bra tag nu!

Men har hänt lite, väldigt lite saker smile

För det första så skulle jag vilja tacka Ejdersund för att han sponsrade mig med en bagagelucklist! smile
Har tyvärr ingen bild men den som sitter på min bagagelucka är av på mitten och inte så snygg! Så den ska lackas och dit såfort det blir väder! smile

Sen har jag även bestämt mig för att lacka lite invändig instrumentbräde-plast till samma silver som bilen (Titan Silber)  så har plockat ut lite saker! Inga bilder på det heller då jag glömde kameran då jag fixade det.. Dumma mig..



MEN! 1 bild ska ni få, en bild på en liten väsentlig del för att kylarsystemet ska fungera som sitter bakom motorn och är ett helvete att byta för den som inte har rätt verktyg!
Hade suttit och spela musik en stund och ville ladda batteriet så körde en vända och när jag slog av tändningen så sa det *POFF* och det blev som armageddonrök från motorutrymmet..

När jag öppnar och kollar så har slangen lossnat och med sig tagit en bit av detta plast"rör" på den stora utmynningen av de 2:
http://static.schmiedmann.dk/ProductPic … 64_big.jpg


Ajja, det va allt för nu!
Hur lång tid tog det att byta plaströret? Jag behöver byta min. Synd att schmiedmann inte längre har på lager i sverige! Då tar det så lång tid!
En eftermiddag, skruvade somsagt bara bort batterihållarn sen eftersom jag är rätt liten av mig så tröck ajg in armarna bakom motorn och insuget och skruvade! smile

Du skulle ha beställt från skruvat.se de hade 1 dags leveranstid, gick hur fort som helst osv smile
Vad bra! Beställde på skruvat nu så borde ha det snart! Den måste bytas tongue

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

JDMister.2
295 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#44
UPDATE 15/10!

Nu har jag monterat njurarna efter lackningen igår smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186649/186649-9c5ffc0b37491b2bd8b1236b354b914a.jpg

Sen så kan jag ju berätta att bilen gick igenom besiktningen ^^
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186649/186649-2060e75d08df141ba4306a2559fa1003.jpg
Senast redigerat av Z-etter (15 oktober 2013)

Ride with style,
Low and slow.

JDMister.2
295 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
#45
Tanso skrev:
Vad bra! Beställde på skruvat nu så borde ha det snart! Den måste bytas tongue
Låter bra smile
Mjoo, min gick ju somsagt sönder och all kylarvätska rann ut, så jag va liksom också tvungen att byta x)

Ride with style,
Low and slow.

619 Inlägg
16 oktober 2013
#46
Svarta njurar gör susen på en bmw big_smile Grattis till det fina pappret! big_smile


JDMister.2
295 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#47
UPDATE 18/10!

Nu har det hänt grejjor smile
det började med att jag i torsdags gjorde teoriprovet till körkortet big_smile
Fick 62 rätt av 65 så blev rätt så nöjd med de resultatet ^~^

Sen senare samma dag fick jag ett sms från DHL som så att mina gråa blinkers från Schmeidmann har kommit! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186649/186649-5c939c0d9d4273a01633f42895b51570.jpg

Så gick ut och bytte dom lite snabbt! Det va mörkt ute så blev inga bra bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186649/186649-ad071da1808ae35868b8ad1ade45fa35.jpg

Och nu igår, fredag, den stora dagen! Uppkörning kl 09.00! Den gick hur bra som helst, uppkörningsman sa att "det va länge sen jag åkte med på en sån lugn o skön uppkörning som denna, du har kört länge och har allt i rutin, klart du ska ha ditt körkort" big_smile

Så igår mot natten fick de bli en massa köra runt med tjejen smile tog en bild på min lilla skrot under jubgfruresan XD (notera blinkersen) big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186649/186649-dcaf301afa28c7d1cc6a5bce1868995a.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Ride with style,
Low and slow.

875 Inlägg
19 oktober 2013
#48
Hehe way to go! Grymt mkt bättre med nya blink och grattis till kortet ien;)smile


1 523 Inlägg
20 oktober 2013
#49
kapa bort facket i dörrarna o bygg om för 1-2 6.5or smile
i min gamla 316i compact smile
http://i1103.photobucket.com/albums/g476/ville91/Dorrsidan.jpg


JDMister.2
295 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#50
valstadkillen skrev:
kapa bort facket i dörrarna o bygg om för 1-2 6.5or smile
i min gamla 316i compact smile
http://i1103.photobucket.com/albums/g476/ville91/Dorrsidan.jpg
Haha, är ganska nöjd med orginalljudet + min bas som det är smile
Kanske i framtiden att det blir nått nytt framsystem men just nu får det va som det är wink

Tack för tipset dock big_smile!

Ride with style,
Low and slow.

349 Inlägg
21 oktober 2013
#51
Har en fråga! Hur beter sig din elektriska fläkt? I min 318 har fläkten gått sönder och funkar bara på högsta effekt om man kör den direkt på batteriet.

Ska den elektriska fläkten gå hela tiden när bilen är på?
Senast redigerat av Tanso (21 oktober 2013)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

JDMister.2
295 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#52
Tanso skrev:
Har en fråga! Hur beter sig din elektriska fläkt? I min 318 har fläkten gått sönder och funkar bara på högsta effekt om man kör den direkt på batteriet.

Ska den elektriska fläkten gå hela tiden när bilen är på?
Den som hjälper till att kyla motorn? För min går igång vid hög temperatur, eller när jag slår på AC:n haha!

Men min fläkt fungerar utmärkt, tror jag iaf ^^

Ride with style,
Low and slow.

349 Inlägg
21 oktober 2013
#53
Z-etter skrev:
Tanso skrev:
Har en fråga! Hur beter sig din elektriska fläkt? I min 318 har fläkten gått sönder och funkar bara på högsta effekt om man kör den direkt på batteriet.

Ska den elektriska fläkten gå hela tiden när bilen är på?
Den som hjälper till att kyla motorn? För min går igång vid hög temperatur, eller när jag slår på AC:n haha!

Men min fläkt fungerar utmärkt, tror jag iaf ^^
Ah men det tror jag är rätt! Den ska gå igång när man slår på AC:n och när motorn blir varm. Min går inte alls på när jag slår på AC:n, måste nog köpa en ny!

En fråga till bara. Är fläkten igång en liten stund när du stängt av motorn? smile

Nu i vinter är väl egentligen inte fläkten jätteviktig men till sommarn så är det ju viktigt kan jag tänka mig.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

JDMister.2
295 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#54
Ah men det tror jag är rätt! Den ska gå igång när man slår på AC:n och när motorn blir varm. Min går inte alls på när jag slår på AC:n, måste nog köpa en ny!

En fråga till bara. Är fläkten igång en liten stund när du stängt av motorn? smile

Nu i vinter är väl egentligen inte fläkten jätteviktig men till sommarn så är det ju viktigt kan jag tänka mig.
Haha, japp! smile

Hmm, vet inte riktigt, den är trasig nu (bilen alltså) då den betedde sig som ett as imorse och när jag skulle hem från skolan, när jag vred på nyckeln så startade den som vanligt men lika fort som den starta så dök varvtalsnålen ner till 100-150 varv och försökte få tändning eller nått, låg iaf på tomgången där nere O.o

Så nu står den hon min tjejs pappa som kan mycke om BMWs så ska han kolla den!

Men vad menar du med att fläkten är på efter jag stängt av den? Jag tror inte de <.< Kan dock inte kolla nu somsagt x)

Ride with style,
Low and slow.

349 Inlägg
21 oktober 2013
#55
Z-etter skrev:
Ah men det tror jag är rätt! Den ska gå igång när man slår på AC:n och när motorn blir varm. Min går inte alls på när jag slår på AC:n, måste nog köpa en ny!

En fråga till bara. Är fläkten igång en liten stund när du stängt av motorn? smile

Nu i vinter är väl egentligen inte fläkten jätteviktig men till sommarn så är det ju viktigt kan jag tänka mig.
Haha, japp! smile

Hmm, vet inte riktigt, den är trasig nu (bilen alltså) då den betedde sig som ett as imorse och när jag skulle hem från skolan, när jag vred på nyckeln så startade den som vanligt men lika fort som den starta så dök varvtalsnålen ner till 100-150 varv och försökte få tändning eller nått, låg iaf på tomgången där nere O.o

Så nu står den hon min tjejs pappa som kan mycke om BMWs så ska han kolla den!

Men vad menar du med att fläkten är på efter jag stängt av den? Jag tror inte de <.< Kan dock inte kolla nu somsagt x)
Nej vad tråkigt! Men du kolla lamdasonden och byt den kanske, det kan vara ett skäl faktiskt. Om du inte får igång den längre så kan jag misstänka bränslepump! Finns billigt på biltema också haha.

Ja asså tänkte när man har kört ett tag och motorn är varm så undrar jag om fläkten fortfarande är på en liten stund för att kyla när man stängt av bilen.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

836 Inlägg
22 oktober 2013
#56
Z-etter skrev:
Hmm, vet inte riktigt, den är trasig nu (bilen alltså) då den betedde sig som ett as imorse och när jag skulle hem från skolan, när jag vred på nyckeln så startade den som vanligt men lika fort som den starta så dök varvtalsnålen ner till 100-150 varv och försökte få tändning eller nått, låg iaf på tomgången där nere O.o

Så nu står den hon min tjejs pappa som kan mycke om BMWs så ska han kolla den!

Men vad menar du med att fläkten är på efter jag stängt av den? Jag tror inte de <.< Kan dock inte kolla nu somsagt x)
Kontrollera vacumslangarna, hade samma problem med min. Bilen startade men hade ingen som helst tomgång. I mitt fall så var den tunnare slang efter LMM som hade spruckit, efter att ha fixat den så fungerade bilen normalt igen smile


"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
22 oktober 2013
#57
Z-etter skrev:
Ah men det tror jag är rätt! Den ska gå igång när man slår på AC:n och när motorn blir varm. Min går inte alls på när jag slår på AC:n, måste nog köpa en ny!

En fråga till bara. Är fläkten igång en liten stund när du stängt av motorn? smile

Nu i vinter är väl egentligen inte fläkten jätteviktig men till sommarn så är det ju viktigt kan jag tänka mig.
Haha, japp! smile

Hmm, vet inte riktigt, den är trasig nu (bilen alltså) då den betedde sig som ett as imorse och när jag skulle hem från skolan, när jag vred på nyckeln så startade den som vanligt men lika fort som den starta så dök varvtalsnålen ner till 100-150 varv och försökte få tändning eller nått, låg iaf på tomgången där nere O.o

Så nu står den hon min tjejs pappa som kan mycke om BMWs så ska han kolla den!

Men vad menar du med att fläkten är på efter jag stängt av den? Jag tror inte de <.< Kan dock inte kolla nu somsagt x)
Har du kollat "gummislangen" mellan luftmassemätaren och luftfiltert?
klassiker på BMW, att den spricker och skapar ojämnhet i tomgång/körning.

Nulla tenaci invia est via

JDMister.2
295 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#58
GRABBAR! Det är löst smile

Jag hade inte varit noga med min egen genomgång av slangar och sladdar runt insug och lmm.
Men när jag lämnat bilen hos tjejens far så hade han gjort lite nogrannare genomgångoch hittat en röd sladd som lossnat, och efter att han hade fått dit den så ska den ha gått bra igen!! smile

Va kanske lite av ett falskt alarm, men tack så hemskt mycke för all respons jag fick ang felet!

Han ska iaf provköra den idag och går den som den ska så hämtar jag den efter skolan smile

Ride with style,
Low and slow.

875 Inlägg
22 oktober 2013
#59
Underbart bra du!smile när kommer bakre coilsen på då? Eller är det jag som inte märkt att du fått på dem?wink


JDMister.2
295 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#60
kolsvajansson skrev:
Underbart bra du!smile när kommer bakre coilsen på då? Eller är det jag som inte märkt att du fått på dem?wink
Tänkte klämma på dom då det blev varmare nästa år, men eftersom alla frågar vart de är så kanske jag ska ta och fixa det då x)

Ride with style,
Low and slow.


Sök