2554
Sök

Språkpolis - Garaget.org

2 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
Hej!

Innan jag börjar vill jag bara tala om att jag med denna tråd inte vill provocera någon eller att ni skall ta illa upp. Det är en helt seriös frågeställning och något som jag är genuint nyfiken på.
Jag vill också medge att jag själv kanske inte skriver perfekt alla gånger och att jag är medveten om detta.

Inledning

Som lite smått bilintresserad hittade jag hit till garaget.org för något år sedan. Jag har sedan dess följt forumet lite sporadiskt men oftast blir det minst ett besök per dag. Anledningen till mina besök är att jag gillar den trevliga stämningen och de intressanta diskussionerna men inte minst för att det alltid är kul att lära sig mer om bilar och hur de fungerar. Särskilt med tanke på att jag inte är så kunnig inom ämnet men gärna vill bli (på hobbynivå).

Om vi nu antar att alla kör lagligt (innehar någon form av körkort) samt är över 18 år innebär det således att de flesta som hänger här bör ha gått ut gymnasiet alternativt går sista året och även är begåvade nog att ta körkort. Det innebär också att ni läst Svenska A samt Svenska B. Vissa kanske till och med Svenska C? (Finns naturligtvis de som pluggat på högre nivå också, men det är inte obligatoriskt så vi bortser från det). Utöver detta är det kanske inte helt orimligt att de flesta här på garaget också har svenska som modersmål vilket således innebär att det är ett språk som använts i tal och skrift hela livet. Om mitt antagande här är fel får ni gärna påpeka det. Om så är fallet måste jag eventuellt omvärdera min teori/frågeställning.

Jag vill även påpeka att jag förstår att det finns hinder, tex dyslexi som innebär svårigheter med skrift och detta hyser jag stor respekt för. Jag skriver inte detta för att göra någon upprörd eller påpeka eventuella hinder. Vill återigen bara klargöra detta.

Analys

Många av inläggen här på garaget.org är helt otroligt dåligt skrivna. Jag syftar bland annat på:
Inlägg utan punkter/frågetecken
Styckeindelning
Särskrivningar
Versaler och gemener på fel ställen
Talspråk

Nu undrar ni säkert varför jag reagerar på detta och känner behovet av att ta upp detta. Det beror helt enkelt på att det verkar som det är en större andel av inläggen på detta forumet (jämfört med andra forum jag besöker) där dessa "defekta" inlägg finns.

Frågeställning

-Om de flesta nu är över 18 och läst de ovannämnda kurserna, hur kan det då vara så?
   -Är det ren lathet, orkar man kanske inte skriva korrekt bara man får ett svar?
   -Är det den generella akademiska kunskapsnivån som är låg?
   -Kan det bero på att praktiska kunskaper som ofta går ihop med tex. bilar ofta (kanske) innebär att
    man presterar sämre i teoretiska ämnen, tex Svenska A/B?

-Varför är det just på garaget.org det existerar dåligt skrivna inlägg i överflöd?

-Ni som vet med er att ni skriver lite sämre; Påverkar det er inte i arbetslivet?

-De som vill får jättegärna förklara varför de eventuellt skriver som jag beskrivit ovan.

Det var min frågeställning. Beroende på vart diskussionen förs kanske jag uppdaterar inlägget med fler frågor. Jag vill absolut inte att någon skall ta illa upp av detta inlägget. Det handlar enbart om att det är något jag reflekterat över och nu gärna skulle vilja förstå.

He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Mvh

Ps. Jag vet att Peugeot är felstavat i mitt alias, men den korrekta stavningen var upptagen.
Senast redigerat av Puegeot (20 augusti 2013)

349 Inlägg
20 augusti 2013
Varför just garaget.org har "dåligt skrivna inlägg" kan jag inte svara på, då jag ser mer av sådant på ex. forumet flashback.org.

Att man särskriver och glömmer punkter och stor bokstav är inte hela världen för mig.. men däremot stavningen ska fan vara så att man förstår vad det står.

Sen är jag inte duktig grammatiskt sätt på Svenska, vad som är rätt och fel att sätta punkter och så vidare. Men än så länge har folk förstått vad jag menar och det är vad jag anser vara viktigast för att komma överens mellan  två parter. (Framförallt i arbetslivet)
Senast redigerat av cewee (20 augusti 2013)

2 337 Inlägg
20 augusti 2013
Intressant frågeställning. Jag har funderat i liknande banor själv sen jag blev medlem här, vilket är ett par år sedan nu. Dock har jag inte orkat/hunnit engagerat mig mer i det, men kul att du gör det. Det ska bli intressant att få läsa folks åsikter. För egen del så är jag noggrann med språket vad eller var jag än skriver, vilket till stor del har sin bakgrund i ett språkintresse sedan barnsben, men även högskolestudier och sedan jobbet. Sen tycker jag att det ser för taskigt ut med dålig svenska i skrift, men det håller jag oftast för mig själv.

1 705 Inlägg
20 augusti 2013
Håller med dig i mycket av det du säger.

När jag ser inlägg från någon som inte behärskar sitt eget modersmål så tar jag för givet att personen är en idiot. Det är fördomar, jag vet, och det behöver inte alls ligga någon sanning i det, men jag gör det ändå.
Om man inte ens orkar bemöda sig om att skriva texten någorlunda korrekt då kan det man försöker säga inte vara särskilt viktigt, så varför ska jag lägga tid på att läsa det?

Och som du säger, dyslexi är en helt annan sak. Dock är det som språkintresserad ganska lätt att se om någon lider av dyslexi, ren dumhet, är obildad eller bara inte orkar anstränga sig.
Andelen dyslektiker här på garaget vågar jag lova är försvinnande liten sett till andelen dåligt skrivna inlägg.

Varför just garaget.org har sån stor del dåligt skrivna inlägg finns det säkert många teorier om.
Min teori är att det är ett ställe som lockar till sig många "white trash", i brist på ett annat ord. Och i den så kallade "WT" kategorin är utbildningsnivån ofta ganska låg, för att inte tala om intelligensen. wink

640 Inlägg
20 augusti 2013
Jag försöker att skriva bra svenska i mina inlägg, tycker väl att jag lyckas med det också. Självklart slinker det in en hel del s.k. talspråk, men det är den värld vi lever i. Det är bara ett forum, ingen uppsats smile

Stör mig dock på inlägg som är skrivet helt utan stora bokstäver, punkter och kommatecken. Ett exempel kan se ut såhär.
randomperson skrev:
hej jag har problem med min bil det är en volvo 740 -88 jag har provat byta olja men den går inte bättre ändå den ryker när man gasar ibland ryker den på tomgång också vet någon vad som kan vara fel vet inte vart jag ska börja leta

Pricken över i:et är om ett sånt inlägg avslutas med "!!?!?!?!" smile

Tycker dock inte att garaget har sämre språkbruk i forumet än vad någon annan community har.

12 086 Inlägg
20 augusti 2013
cewee skrev:
Varför just garaget.org har "dåligt skrivna inlägg" kan jag inte svara på, då jag ser mer av sådant på ex. forumet flashback.org.

Att man särskriver och glömmer punkter och stor bokstav är inte hela världen för mig.. men däremot stavningen ska fan vara så att man förstår vad det står.

Sen är jag inte duktig grammatiskt sätt på Svenska, vad som är rätt och fel att sätta punkter och så vidare. Men än så länge har folk förstått vad jag menar och det är vad jag anser vara viktigast för att komma överens mellan  två parter. (Framförallt i arbetslivet)

Skämtar du med mig? Jag tycker folk på flashback är exemplariska när det gäller att stava och skriva korrekt.
Absolut i jämförelse med det här forumet där alldeles för många skiter helt i hur de skriver.

Det finns ju en grupp användare som stavar och bygger meningar helt korrekt men som slarvar med stor bokstav och punkt. Jag tror det är en chattskada.
Senast redigerat av Germax (20 augusti 2013)

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
20 augusti 2013
Hehe inlägg utan punkt och styckeindelning är ju roliga att läsa.
Iaf se om  man orkar läsa igenom hela texten eller ger upp oftast ger jag upp efter 3-4 rader.

Att stava rätt är ju inte så svårt om man använder t.ex. Firefox eftersom det finns rättstavningsprogram i den som markerar ordet om det är något som inte stämmer, men ibland föreslår den ju helt galna ord som man aldrig har hört innan så felfri är den inte...

Men en sak jag inte har sett här men sett på flera andra forum är folk som ska rätta en som använder ordet "dom" Dom blir ju helt galna när man använder "dom" och inte "dem"...

Jag använder "dom" eftersom att under dom 9 åren i grundskolan så fick jag lära mig att det skulle vara "dom" och inget annat..
Sen när man kom till gymnasiet började svenskläraren skälla på en bara för att man använde "dom" istället för "dem"

Har man fått lära sig en sak i 9 år så är det ganska svårt att ändra på sig...
Men det är det ju inte alla som fattar och oftast dom som började gå i skolan på 00talet som inte fattar det och ska leka duktiga.

2 337 Inlägg
20 augusti 2013
Pierre_r skrev:
Hehe inlägg utan punkt och styckeindelning är ju roliga att läsa.
Iaf se om  man orkar läsa igenom hela texten eller ger upp oftast ger jag upp efter 3-4 rader.

Att stava rätt är ju inte så svårt om man använder t.ex. Firefox eftersom det finns rättstavningsprogram i den som markerar ordet om det är något som inte stämmer, men ibland föreslår den ju helt galna ord som man aldrig har hört innan så felfri är den inte...

Men en sak jag inte har sett här men sett på flera andra forum är folk som ska rätta en som använder ordet "dom" Dom blir ju helt galna när man använder "dom" och inte "dem"...

Jag använder "dom" eftersom att under dom 9 åren i grundskolan så fick jag lära mig att det skulle vara "dom" och inget annat..
Sen när man kom till gymnasiet började svenskläraren skälla på en bara för att man använde "dom" istället för "dem"

Har man fått lära sig en sak i 9 år så är det ganska svårt att ändra på sig...
Men det är det ju inte alla som fattar och oftast dom som började gå i skolan på 00talet som inte fattar det och ska leka duktiga.

Ja... de, dem eller dom är ju ganska flitigt debatterat smile Själv är jag inpräntad att dom är talspråk och inte skall användas överhuvudtaget i skrift, men på senare år har jag förstått att det är accepterat att skriva dom i informella sammanhang. Min uppfattning är dock att de och dem fortfarande är normen för formellt skriftspråk. En utsvävning och kanske inte helt on-topic, men ändå intressant!

2 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
Sarge skrev:
Intressant frågeställning. Jag har funderat i liknande banor själv sen jag blev medlem här, vilket är ett par år sedan nu. Dock har jag inte orkat/hunnit engagerat mig mer i det, men kul att du gör det. Det ska bli intressant att få läsa folks åsikter. För egen del så är jag noggrann med språket vad eller var jag än skriver, vilket till stor del har sin bakgrund i ett språkintresse sedan barnsben, men även högskolestudier och sedan jobbet. Sen tycker jag att det ser för taskigt ut med dålig svenska i skrift, men det håller jag oftast för mig själv.

Vad roligt att du tycker trådstarten var intressant!

rcy skrev:
Håller med dig i mycket av det du säger.

När jag ser inlägg från någon som inte behärskar sitt eget modersmål så tar jag för givet att personen är en idiot. Det är fördomar, jag vet, och det behöver inte alls ligga någon sanning i det, men jag gör det ändå.
Om man inte ens orkar bemöda sig om att skriva texten någorlunda korrekt då kan det man försöker säga inte vara särskilt viktigt, så varför ska jag lägga tid på att läsa det?

Och som du säger, dyslexi är en helt annan sak. Dock är det som språkintresserad ganska lätt att se om någon lider av dyslexi, ren dumhet, är obildad eller bara inte orkar anstränga sig.
Andelen dyslektiker här på garaget vågar jag lova är försvinnande liten sett till andelen dåligt skrivna inlägg.

Varför just garaget.org har sån stor del dåligt skrivna inlägg finns det säkert många teorier om.
Min teori är att det är ett ställe som lockar till sig många "white trash", i brist på ett annat ord. Och i den så kallade "WT" kategorin är utbildningsnivån ofta ganska låg, för att inte tala om intelligensen.

"Tyvärr" delar jag din uppfattning. Om någon skriver på det sättet som diskuteras har jag ofta svårt att orka bemöda mig med att läsa klart. Det slutar nästan garanterat med att jag bläddrar vidare. Det är faktiskt väldigt synd då det säkerligen kan vara något intressant men om texten inte utstrålar det är det lätt att förbise innehållet. Texten är ju trots allt det sättet vi kommunicerar på internet och är den dåligt skriven ger det ju oss det enda intrycket av personen bakom tangentbordet. På internet har man ju inget annat att gå efter, i alla fall inte i ett sådant här fall som tråden handlar om.

Jag håller med dig i mycket av det du skriver! Jag tycker mig också kunna se skillnad på någon med tex. dyslexi och någon som helt enkelt inte kan skriva ordentligt/bryr sig. Jag tror du har helt rätt i att en språkintresserad person ser det utan problem.

Germax skrev:
cewee skrev:

Skämtar du med mig? Jag tycker folk på flashback är exemplariska när det gäller att stava och skriva korrekt.
Absolut i jämförelse med det här forumet där alldeles för många skiter helt i hur de skriver.

Det finns ju en grupp användare som stavar och bygger meningar helt korrekt men som slarvar med stor bokstav och punkt. Jag tror det är en chattskada.

Där håller jag med dig Germax. Jag hänger en del på Flashback också, och upplever att språkbruket verkar vara på en väldigt hög nivå rent generellt sett. I förhållande till antal användare på de båda forumen (garaget.org och flashback) tror jag nog att det finns en större andel på garaget.org som skriver på det sättet vi diskuterar i tråden.

Du gav mig precis en väldigt intressant frågeställning! Du kan nog mycket väl ha kommit på något när du skriver att det kan vara en chattskada. Kan det möjligen vara så att vissa ändrar sitt sätt att skriva när det sker på en dator/mobiltelefon? Skulle det helt enkelt kunna handla om en gammal vana som sitter i? "Vid tangentbordet kan jag använda förkortningar/strunta i stora/små bokstäver men inte när jag skriver på papper eller något/till någon som är viktig"?
Senast redigerat av Puegeot (22 augusti 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Puegeot skrev:

Skoltrött var på mode när jag gick i skolan, det gjorde det okej att skita i allt.  Nu 10 år senare så märker de skoltrötta att det hade varit rätt så fiffigt att kunna tex engelska när man sitter i en tvist med någon säljare på ebay där man själv gjort fel för att man inte förstår vad det står, eller inte orkat läsa all jobbig text.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 086 Inlägg
22 augusti 2013
Puegeot skrev:
Du gav mig precis en väldigt intressant frågeställning! Du kan nog mycket väl ha kommit på något när du skriver att det kan vara en chattskada. Kan det möjligen vara så att vissa ändrar sitt sätt att skriva när det sker på en dator/mobiltelefon? Skulle det helt enkelt kunna handla om en gammal vana som sitter i? "Vid tangentbordet kan jag använda förkortningar/strunta i stora/små bokstäver men inte när jag skriver på papper eller något/till någon som är viktig"?

Jag använde msn rätt flitigt förr, och jag skrev inte med stor bokstav. Helt enkelt av praktiska skäl, och i en chatt går det fort och består inte av sidor långa utlägg så det fungerar ju helt ok. Hur viktig någon är känns väl mindre väsentligt?

12 086 Inlägg
22 augusti 2013
torpis skrev:
Puegeot skrev:

Skoltrött var på mode när jag gick i skolan, det gjorde det okej att skita i allt.  Nu 10 år senare så märker de skoltrötta att det hade varit rätt så fiffigt att kunna tex engelska när man sitter i en tvist med någon säljare på ebay där man själv gjort fel för att man inte förstår vad det står, eller inte orkat läsa all jobbig text.

Men kan man inte stava och bygga meningar ordentligt så har man inte varit "skoltrött" då har man inte läst färdigt mellanstadiet tongue Men jag förstår vad du menar.

..(eller har skrivsvårigheter)

* Voff voff *
10 589 Inlägg
22 augusti 2013
Germax skrev:
Puegeot skrev:

Jag använde msn rätt flitigt förr, och jag skrev inte med stor bokstav. Helt enkelt av praktiska skäl, och i en chatt går det fort och består inte av sidor långa utlägg så det fungerar ju helt ok. Hur viktig någon är känns väl mindre väsentligt?

Även jag har använt mycket chat genom åren (minns någon Stingnet?). Så att det skulle vara en direkt chat-skada är jag tveksam till. Snarare en "modern-tid"-skada där mycket SMS och annat skrivs i så korta, ibland obegripliga, ordalag som möjligt och eftersom personen i andra änden tillhör samma "kull" är det ingen som klagar.

Så ja, jag håller helt klart med övriga i tråden om att garaget.org av någon anledning är kraftigt överrepresenterat gällande just bedrövligt skrivspråk. Men kanske beror det på att 90-talister är i majoritet här och vi som är 30+ är försvinnande få...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 705 Inlägg
23 augusti 2013
Jag spenderade alldeles för mycket tid både på bbs och irc som ung, och där var språkbruket minst sagt bedrövligt. Förkortningar, enbart små bokstäver, nästan aldrig några punkter, samt det ökända "l33t5p34k" språket som dominerade totalt. Jag var oerhört aktiv på irc, och en lite större del av min ungdom än vad jag vill erkänna spenderades i stort sett uteslutande framför datorn.
Dock har det inte gett mig några bestående men i form av svårigheter att uttrycka mig korrekt, åtminstone inte vad jag lagt märke till.

Jag tror tyvärr det är en generationsgrej. Idag är det helt accepterat att inte kunna/orka skriva någorlunda korrekt. Att gå ut grundskolan och vara i stort sett analfabet är fullt normalt, och skylls på dyslexi och inlärningssvårigheter.

423 Inlägg
23 augusti 2013
Taget från http://www.garaget.org/video/139363

"ataman778: va snakar ni om han va en sam dom va 3 st . nesta gån han ser en av dom han ska fucka up dom tror mig jag fatar va han pratar om.."

Språk som detta får mig att tappa hoppet om mänskligheten, skulle vilja ta en ordbok och banka in i skallen på personen. Moderatorerna borde ärligt talat banna personer som stavar såpass dåligt att man ska behöva bli förbannad, det skulle göra garaget till en trevligare plats.
Senast redigerat av Pontus1991 (23 augusti 2013)

1 705 Inlägg
23 augusti 2013
Pontus1991 skrev:
"ataman778: va snakar ni om han va en sam dom va 3 st . nesta gån han ser en av dom han ska fucka up dom tror mig jag fatar va han pratar om.."

Alltså, helt seriöst och kanske lite offtopic, men vad försöker personen säga?
Jag har försökt dekryptera den där textsträngen i 5 minuter nu men begriper verkligen inte ett smack. Bara för att stilla min nyfikenhet, kan någon tolka?

Någon är en....sam? Vad är en sam? Och vilka är det som är 3 stycken? Nästa gång han ser en av dom som han ska fucka up så...vadå? Han påstår sig fatta vad han pratar om, men det är han nog rätt ensam om.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 augusti 2013
Jag irriterar mig också på folk som av lathet struntar i att stava rätt. Men, särskrivningar och svårt för grammatik och rättstavning, skrift i talspråk osv möter jag dagligen även i yrkeslivet (vilket är betydligt mer skrämmande än ett bilforum på nätet).

Jag tror att folk ganska länge har varit dåliga på att skriva och stava rätt. Men först de senaste ca 10 åren har man börjat kommunicera i större mängd via skrift - med sms, mail och forumens intrång i vardagen.
En (högutbildad) kollega som är ca 50 år särskriver friskt och stavar ganska illa. Det är inget han börjat med nu precis.

Jag tror också att skolan är sämre - och mer förlåtande nu än förr. Mer än en gång har man mött folk som blivit rättade (här på gorg och även på andra ställen) med försvaret "aa, men jag ha dyslexi" som en slags anledning att det är ok att stava fel. Min bästa kompis i låg och mellan-stadiet hade nog fått diagnosen dyslexi idag. Men det var inte påhittat då - så han fick kämpa. Han slet och pluggade, övade, läste böcker, skrev och skrev igen, frågade mig (som hade lätt för det) och kämpade lite till. Idag skriver han lika bra som eller rent av bättre än mig.

På "min tid" kunde man inte få muntliga prov för att man hade svårt för att läsa och skriva. Nu kan man tom få teorin till körkortet muntligt. Hur de ska kunna läsa vägskyltar kan man ju undra wink

/Mattias

423 Inlägg
23 augusti 2013
rcy skrev:
Pontus1991 skrev:

Alltså, helt seriöst och kanske lite offtopic, men vad försöker personen säga?
Jag har försökt dekryptera den där textsträngen i 5 minuter nu men begriper verkligen inte ett smack. Bara för att stilla min nyfikenhet, kan någon tolka?

Någon är en....sam? Vad är en sam? Och vilka är det som är 3 stycken? Nästa gång han ser en av dom som han ska fucka up så...vadå? Han påstår sig fatta vad han pratar om, men det är han nog rätt ensam om.

Kanske han pratar om hobbiten Sam och hans 2 kompisar som ska fucka up orcerna i sagan om ringen?

79 Inlägg
23 augusti 2013
Ang. "de" och "dem". Det är många, även folk som i övrigt inte har några problem att skriva bra svenska, som inte grejar detta. Själv tycker jag detta är ett av de största irritationsmomenten som finns när man läser och jag föredrar att folk som har problem med detta istället helt övergår till att använda "dom".

"Dom vet inte hur man skriver."

"Dem vet inte hur man skriver."

Vilket ser värst ut?

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
23 augusti 2013

Översatt från rinkebysvenska ska det nog stå:
Va snackar ni om? Han var ensam dom var 3st. Nästa gång han ser en av dom ska han ge dom stryk.
Tro mig, jag fattar vad han menar.

Bara för att reta Perb67 lite använder jag endast "Dom" wink

Sök