3543
Sök

Anti Pollution System Defective

3 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
Hej.
Jag har en Peugeot 607 2,2 bensinare 2001 som gått 17000 mil.
Jag får upp "Anti Pollution System Defective" i displayen och då rycker bilen till eller stannar helt. den går igång som vanligt direkt. Ibland lyser vänstra mätaren för oljetemp/tryck, men inte alltid. Vad kan det vara för fel? Det är första franska bilen jag har o jag har inte så mycket koll. Jag har kollat trådarna här och det tipsas om allt från tändstiften till lambdasonden... vet inte vad jag ska tro på. databox o tändstift är bytt nyligen enligt verkstad. Kan det vara lambdasonden, Bakre eller främre, eller båda 2. kan man mäta det på ngt vis? Jag har mätinstrument för volt och ampere...
Läste att rekommendationerna är att byta lambdasonderna vid 16000 mil & min bil har gått drygt 17000 mil, kan det vara riktigt?

jag använde en enklare felkodsläsare och den gav felkod P1621. Den koden fanns inte med i häftet som följde med läsaren. Raderar jag felkoden så kommer den tillbaks igen efter ett tag. enligt sökning på nätet så är felkod P1621 "Control Module Long Term Memory Performance" Har ingen aning vad det betyder, men fick svar att den koden betyder att "motorn får fel bränslemängd och lambdasonden inte klarar att reglera den". Är det riktigt?

Fick tipset att felet kan vara Tempgivare, luftmassemätare, map sensor eller nåt läckage på insug eller avgas.Testa att byta tempgivaren först. Stämmer det?

Tacksam för svar snararnast smile
Senast redigerat av kjelle29 (20 augusti 2013)

2 024 Inlägg
20 augusti 2013
Har för mig att tändspolarna kan vara en orsak på bensinarna oxå. Kan vara värt att kika lite på citroenakuten då cittrorna delar system med peugeoten och det är många på akuten som gärna hjälper till när det finns liknande problem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Mr. AUDI !
642 Inlägg
21 augusti 2013
Helt 100 ,på lambdan, peugeot e kända för just detta problem, har bytt Lsond på 3 st med den felkoden smile

Four Rings To Rule Them All!

3 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Ok SibbSon Bytte du både främre o bakre eller är det bara 1 som brukar krångla.

Mr. AUDI !
642 Inlägg
22 augusti 2013
kjelle29 skrev:
Ok SibbSon Bytte du både främre o bakre eller är det bara 1 som brukar krångla.

det är nr 1 som brukar strula smile
sen brukar kattarna bli dåliga fort på Peugeot. hoppas de löser sig för dig snabbt o smärtfritt smile

Four Rings To Rule Them All!

3 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Har bytt båda lambdorna men ingen skillnad efter det, men ska åka o få felkoder o lampor släckta i morgon om det hjälper o få en avläsning med riktiga instrument.

Sök