3538
Sök

Solblekt Volvo 244 1982 som ska få sig ett par till hästar!

Volvo 240 numera svart som ska användas och hållas vid liv! Ett rullande projekt som aldrig kommer bli klart men kommer uppdateras så ofta som möjligt om vad den får vara med om. Besiktades 2015-07-03 och går till 2017-03-31.

27 400 Visningar
Uppdaterades senast 30 augusti 2016
gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
15 augusti 2015
#41
Trevligt bygge 👍👍


67 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#42
Hela avgassystemet färdigt, men funderar på om man skulle varit dit med en flexstrumpa efter grenröret. Det är riktiga gummiupphängningar men motorn rör på sig en hel del och känns tråkigt om man skulle råka knäcka grenröret.


67 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#43
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-1cfdfcb34c7f8fc2102ec94e0af2ea1b.jpg


144 Inlägg
21 september 2015
#44
Ser man på här är ju värstingen big_smile


67 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
#45
AccelGR skrev:
Ser man på här är ju värstingen big_smile

Haha jolu! wink

Kostade på ett kamdrev, mest för syns skull men kan väl bli användbart någon gång också!
Var rundkugg på det så fick även bli ett nytt stålvevaxeldrev och kamrem!

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-8b170acf2354952f41c1d6e1714c0e88.jpg


67 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#46
I helgen har man fått skruva lite igen och byggde ett extra motorfäste i toppen.
Motorn blev att sitta på plats bra mycket bättre än innan men ändå kan den röra på sig lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-026aa20c2a0a85aff6bf938e4206f727.jpg

Fick en topp planad jag hade liggandes som ska få ersätta den som sitter i inom kort.
Köpte ett brytarlöst tändsystem men får ingen gnista ur den.. Ska felsöka lite i veckan som kommer, det kan ju inte vara så mycket som ska kunna ställa till det..


67 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#47
Fick det nya brytarlösa tändsystemet att funka till slut efter en del felsökande.
Magnetgivaren satte för långt ner i förhållande till "Hotspark" modulen och kunde inte känna av pulserna, vilket ledde till att jag inte fick någon gnista..

Det gick bara att sätta magnetringen på ett sätt på fördelaraxeln från början..
Löste det genom att tälja bort lite på magnetgivaren och jag kunde trä på den uppochner på axeln och det funkade klockrent!
Resulterade med myyycket finare tomgång än dom gamla brytarspättsarna.

Nu är det bara att invänta packning till toppen så jag får byta den också.


67 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
#48
Liten update på hur motorn ser ut för nuvarande..
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-359dde3d6b5298c75b497e1911873f3c.jpg


786 Inlägg
21 oktober 2015
#49
Rååå big_smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

67 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#50
Fick en 40L fuelcell i brevlådan idag och imorgon får jag förhoppningsvis luftfilter och basplatta!

Har även en BTR (blodtrycksregulator?) på ingång men vet ej när den kommer dyka upp..
Kollade in i förgasarna för ett tag sedan då de verkar ha en förmåga att flöda över men allt såg OK med flottörerna och nivån. Måste bero på att jag kör utan BTR, är inte så roligt när det sprutar bensin i hela motorutrymmet..
Fler bilder kommer nog i helgen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-2e1715fa40f46ef29d4e41ef85b25707.jpg


67 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#51
Originaltanken borta och fuelcellen monterad.. Måste köpa en ny bränslepump också eftersom den mekaniska inte orkade suga tillräckligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-a9ec4ae8a323f360eac9cd4ccee7962c.jpg

Gick igenom bakaxeln lite också och gjorde ett litet fynd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-b7ef23735b9fa5ce1d713d4404da36e0.jpg

Fick luftfilter i fredags som får åka på när jag får hem bränsletrycksregulatorn, vill inte dränka det i bensin det första jag gör...


67 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#52
Elektriska bränslepumpen på plats men läkte lite soppa så pumpen ser ut att vara 45år gammal nu.. Åtgärdat iaf och staget bytt. Lutar åt att köpa ställbara förstärkta stag och förstärkta bärarmar i veckan, men inget bestämt.

Förgasarna flödar fortfarande över en hel del så blir att gå igenom dom en gång till, nu med lite mer vetskap om hur dom ska ställas in med flottörerna, även btr:en var fel... 1-8 bar var den på och pumpen som sitter på nu ger maxtryck på 0.45bar så man får väl försöka sluta vara dumsnål i framtiden.

Den går riktigt fint annars och underbart ljud med avgassystemet. Blir nog att fina till det lite nu när tanken är borta under bilen och göra det riktigt snyggt istället. Får försöka göra någon film på hur den går..


67 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#53
Gårdagens åkning kom som en baksmälla idag påväg till garaget, rasad bakaxel...
Nu har man lite att göra igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-b7da3e440a747bb6197adc1e0f1df697.jpg


67 Inlägg
13 november 2015
Trådstartare
#54
Börjat kolla lite vad som hänt och det såg väl lite sådär ut inne i diffklumpen... Imorgon blir det att byta bakaxel då pinjongen spruckit, kanske syns lite på bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-9857c94163211d1dceceafb9d16ecb8a.jpg
Senast redigerat av Pugo (13 november 2015)


67 Inlägg
15 november 2015
Trådstartare
#55
En liten update från helgen.

Fick riva ner den rasade bakaxeln och göra iordning en annan.
Hade en gammal tom 240 bakaxel låg i gräset utanför garaget som jag tog som grund.

Tog diffhuset med färdigsvetsade drev ur en 740 axel jag hade låg med 1031, blev att riva bort det kronhjulet och flytta över ett annat kronhjul jag hade låg (1030) då 1031 inte passade i den tomma 240 axeln.
Sparade diffhuset och satte på 1030 kronhjulet och i med allt i den "nya" bakaxeln.
Sen var det bara att skruva upp allt igen och backa ut och allt fungerade fint för tillfället.

Efter att jag åkt ca 1 mil så provade jag att rycka handbromsen och då låste sig oken helt..
Var bara att klippa bromsledningen för att få bort trycket från handbromsoken (har dubbla bromsok för hydrualisk handbroms) och efter det var det bara att åka till garaget igen.

Hann tyvärr inte med något mer så får bli nästa helgs utmaning att ta reda på vad det är som spökar men misstänker att det är något veck på en av bromsledningarna.

Allt för denna helg!
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-e2c0811171aa7abcafae3f5ad1871a74.jpg


En extrabild på fuelcellen och pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-de1aecade3019cb71038db63248d442f.jpg

Någon som har idé på hur man kan lösa tankmätaren med hjälp av motstånd? 0-90 ohm på tankgivaren och Volvos originalmätare ~40-200 ohm.
Alternativet är att köpa en extern tankmätare men skulle vara roligt att lösa det med orignialmätaren.


67 Inlägg
22 november 2015
Trådstartare
#56
En liten update!

Monterat bränsletrycksregulator vilket kändes som att det behövdes, förgasarna flödar inte längre över vilket känns rätt skönt, då inte hela motorutrymmet fylls av bensin längre!
Monterade den i fjäderbenet på en befintlig skruv och böjde upp fästet lite (tog bilden innan) så den sitter vattenpassrakt.
Bilen döar dock lite vid fullt gaspådrag från 1000rpm (tomgången), känns som att den drar i sig alldeles för mycket luft? Någon annan som varit med om dethär? Känns som det kan bero på många saker såsom kamaxeln, för tungt svänghjul osv..

Provmonterade även luftfiltret men självklart så har man beställt fel basplatta för länge sedan så är väl bara att köpa en ny (då bytesrätten gått ut....), men ska nog bli bra tillslut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-abf902ae05ee3d13b1546f6363455754.jpg

Handbromsen hittade jag felet på och det var ett rör som böjt sig lite kraftigt när jag bytte bakaxel men är nu åtgärdat!
Får se till nästa vecka om det blir ett toppbyte. Så som det ser ut nu så är det det som står på listan!

Allt för denna gång!

Bonusfilm!
https://www.youtube.com/watch?v=WZ_QC_rPvuY
Senast redigerat av Pugo (22 november 2015)


303 Inlägg
25 november 2015
#57
har du gjort nått åt tändningen? tändstiften kanske?


67 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
#58
AFE93 skrev:
har du gjort nått åt tändningen? tändstiften kanske?

Näe, tack för tips smile


67 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#59
Liten update igen!

Köpte ny basplatta, rätt denhär gången så fick på det. Är hur tight som helst att få på grejerna men blev väldigt bra när man väl fick det på plats.
Men så kom nästa problem, gasvajern ligger väldigt mycket emot luftfiltret så den har böjt sig lite vilket gör att gasvajern går tillbaka långsamt och det blir att kännas som man får gashäng nästan.
Blir att göra nytt hål i torpeden och dra om den på ett bättre sätt, tyvärr inga nya bilder på det monterat, men kanske syns litegrann på den här gamla bilden med fel basplatta (inte fastmonterat där heller, är ännu värre)
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-abf902ae05ee3d13b1546f6363455754.jpg

Börjat på att byta till en planad topp och tänkte att jag skulle fixa bromsservon på samma gång med att borra hål i insuget så man slipper dra ner en massa sågspån i motorn.
Flyttade över kammen till den planade toppen och skruvade ihop det när det låg på sidan.
Får förhoppningsvis ihop det imorgon!
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-ef67e9047838ad423cabee7a5e8add17.jpg

Allt för denna gång!


67 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#60
Fortsättningen på gårdagens jobb.

Fick riva bort kammen igen då jag glömde helt bort att kolla ventilspelen och tänkte det var enklast medans den inte var på plats då man kan sätta dit 1 tryckare i taget..
Stötte på ett problem, en pinnbult på avgassidan hade gått av.. Va bara att hugga tag i det och borra ur den och gänga nya gängor.
Skitgöra men fick till det skapligt dock med m10, tänkte köra med en gänginsats till m8 igen så alla pinnbultarna blir likadana.
Hade dock inte några sånna hemma så får vänta ett tag innan jag kan skruva dit avgasröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-44640876ee3b233dc46b06e7f62464d7.jpg


Nyplanade toppen på plats, gick väldigt smärtfritt att få på igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-ee7759c9f5cb7830c68becc38fc72150.jpg

Och så bestämde jag mig för att fixa bromservon när ändå insuget låg på sidan.
Körde hål i insuget och gängade för en slangkoppling men hade inte heller det hemma så skruva för tillfället dit en skruv...
Vet inte hur pass stort hålet behöver vara för att få tillräckligt med vakuum till klockan, men visar sig väl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-72ed5fcd900dbe69939d61d129adcac1.jpg

Allt man hunnit med idag, blir roligt att se om det blir någon märkbar skillnad med toppen men man ska väl inte förvänta sig för mycket!


Extrabild inuti fördelaren! Tog den dock från helt fel håll såg jag nu... Det svarta under rotorn är magnetgivaren som är dit tryckt "uppochner" som jag skrev tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196855/196855-28838943b1239b4d4aee76e84b0d78fd.jpg

Allt för denna gång!



Sök