2831
Sök

Bra bil för nybörjare, äga och laga

1 Inlägg
9 april
Trådstartare
#1
Hej!
Jag ska köpa min första egna bil.
Jag söker en bil som är ?billig? att äga, den ska vara manuell, helst kamkedja och dragkrok är bra men inget måste. Jag har varit rätt inne på att köpa en Nissan Note.  (Även tittat på Wolgswagen polo, Clio och peugot 208). Men vad är en bra bil att välja för en nybörjare som vill kunna lära sig ?mecka?/fixa saker själv? Tar tacksammast emot alla förslag, infallsvinklar!

Diagnostekniker
2 934 Inlägg
9 april
#2
Vilken budget?
Polo och Clio finns ju i flertalet generationer, och Peugeot 208 tillverkas ju än idag.

Vill du ha något som är lättskruvat så är det asiater som gäller.
Toyota, Honda, Kia, Hyundai.
Sedan så föredrar jag motorer med kamrem.
Kamkedjor med tillhörande komponenter håller definitivt inte för evigt.

Up the RA

4 224 Inlägg
9 april
#3
Jag hade hoppat över clio, polo och 208 om det inte är väldigt viktigt med låg förbrukning.

Kamkedja är bra om det är relativt korta oljebytesintervall, annars är det bara risk att dom sträcker sig.

Jag skulle säga att kamrem är bättre i många fall, så jag tycker inte du skall räkna bort bilar bara för dom har kamrem.

Googla Polo 1.4 och se hur många som haft kamkedjeras på dom motorerna....

Den bilen jag personligen anser är en av dom bästa bilarna att skruva med är Volvos 7&9 serie.

Köper du en i bra skick och sköter om den så är det dessutom troligt att den ökar i värde.

Vill du ha en snål bil så hade jag nog kollat på Yaris iställer för Clio/Polo.


3 490 Inlägg
9 april
#4
Ska du greja själv och ekonomi och självreparationer är viktigt så undvik alla med en massa extra.
Ludrfjädring, glastak, osv är att beställa trubbel.

En enkel bil med det nödvändigaste, gärna av mindre modell.
Sen finns mer eller mindre pålitliga modeller.  VAG hör till de sämre generellt, OCH det finns riktiga bottennapp där. Pinsamt illa. Googla.

Tro heller inte att Nissan/Renault är japankvalitet, och aldrig aldrig deras CVT.

Fransoserna är ofta roliga att köra och vissa tuffar på rätt så bra.
Kan vara prisvärda, men med lite risk.

Så köp något DU gillar med en bra historik. Stirra verkligen inte på milen, och ta höjd för oförutsett i budgeten.
Glöm inte att säsongshjul är väldigt dyrt om det inte ingår. Du får lägga manken till och jaga begagnat för att komma under 10kkr för 4st kompletta hjul. Det sista tänker inte alla på.

På Bilfirma tillkommer alltid skatten då dom alltid är avställda.
Senast redigerat av Mossan1 (9 april )

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
9 april
#5
Jesper328 skrev:
Vilken budget?
Polo och Clio finns ju i flertalet generationer, och Peugeot 208 tillverkas ju än idag.

Vill du ha något som är lättskruvat så är det asiater som gäller.
Toyota, Honda, Kia, Hyundai.
Sedan så föredrar jag motorer med kamrem.
Kamkedjor med tillhörande komponenter håller definitivt inte för evigt.

haha ja kamkedja är djävelens påfund och försäljarens dröm..   alltid säger dom  den har kamkedja så du behöver aldrig oroa dig för att kamremmen går av..   

sen går kedjan istället och det kostar 10gånger så mycket att laga skiten..

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
380 Inlägg
10 april
#6
Kamkedjor har varit väldigt pålitliga tycker jag, 430,000km på yarisen utan problem, 300,000km på saaben.

Såklart vet jag om att kamkedjor har blivit sämre på nyare bilar, precis som allt annat. Sen har dom börjat lägga kamremmarna i oljebad också på vissa bilar, vilket ändå måste anses ett riktigt bottennap.

Professionell nybilshatare

7 560 Inlägg
10 april
#7
Stirra dig inte blind på det här med kamkedja eller kamrem.
Har MYCKET större betydelse vad som finns på vissa bilar.
Jag har mycket dålig erfarenhet av kamkedjor på tyska bilar.
De har inte gått av, men har med tiden blivit så slitna att kamtider och grundtändinställning gjort att motorerna inte varit praktiskt körbara i låga varvtal - t ex vid kökörning i stad.
Titta över huvud taget inte på europeiska bilar.
Kolla i stället in Honda, Suzuki och Toyota - för din egen ekonomis skull!
Nackdelen med dom är, som mad alla bilar i lågbudgetklassen, att de kan vara rostiga.
Men detta är inte en bilfråga utan en ägarfråga.
Har själv en 35 år gammal Citroen som är rostfri, men det beror på att jag skött den väl under de 27 år jag ägt den.

Grundtipset är en liten bil, t ex Honda Jazz, Suzuki Swift eller Toyota Corolla/Auris , med en ägare som brukat den i Norrlands inland på osaltade vägar, och och inte kört ryckig kökörning på Essingeleden, som sliter på koppling, växellåda, drivaxlar och bromsar.

Vet ju inte vilken bilbudget du har, men köper du en bil som är yngre än 10 år och rullat mindre än 10.000 mil så har du maskinskada "på köpet" om du tecknar helförsäkring.
Självrisken är hos Folksam 2.000:-.
För den summan får du inte mycket reparerat på en bilverkstad.
Och så får du stilleståndsersättning under reparationstiden.

Köp privat.
Köper du av en bilhandlare så se till att bilfirman är ansluten till MRF = en kvalitetsfråga och viktigt om det blir aktuellt att reklamera till ARN.
Alla MRF-anslutna företag, men inte övriga, är skyldiga att följa ARN:s beslut i en tvist.

Många fällor för förstabilsköpare att fastna i.
Har du ingen kompis att ta med vid bilkollen så kan du alltid vända dig till någon bilprovning för att låta göre en konditionskontroll.

Lite hum om bilens historia och dess ägare får du genom biluppgifter.se och car.info samt transportstyrelsen.
Kolla så det inte finns skulder på bilen - som följer bilen!

Men till syvende och sist ska du absolut köpa en bil du sitter bra i och trivs med - då får man kanske överse det lite stenskott eller en eller annan liten buckla eller repa.

Lycka till och berätta gärna i tråden vad du köpte!

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
10 april
#8
seat arosa slår jag ett slag för.. det är som att meka en gammal golf mk2  väldigt simpla  att skruva ganska bra pris

lätt att få tag i reservdelar då allt passar från golf mk2-mk3 mfl smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök