4342
Sök

B19 vs b23 vs b200 vs b230

402 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#1
Har funderat bra länge på vilket block som egentligen tål mest stryk.

Har läst en hel del och hittat luddig info om att både b23 och b230 är relativt klena i cylinderväggarna ca 3mm.
Ska man åka med väldigt högt laddtryck så vill man ju gärna ha mer än 3mm väggar.

Har då funderat på dels b19 som verkar vara en b23 men mindre borr.
Eller då den mer moderna motorn b200 som verkar vara en b230 med mindre borr?

Är det någon som har koll på om det är samma gjutning, bara mindre borrat eller om det iaf är lika klena väggar?

Om nu b200ft från 95-98 mer borr ca 89mm är samma gjutning som b230 med borr 96mm borde det innebära att
cylinderväggarna blir 3,5mm tjockare än i b230?

Ett sånt block med en portad 16v topp från b204ft borde isf vara mycket tåligare och man skulle inte behöva betonga blocket lika tidigt.
Skulle man dessutom få tag i en marinvev me 86mm slag skulle motorn bli ca 2.2 liter men med riktigt tjocka väggar.

Detta motorrecept skulle vara kul och bygga om det nu stämmer?

Arn

773 Inlägg
28 augusti 2013
#2
Hedlisch skrev:
Har funderat bra länge på vilket block som egentligen tål mest stryk.

Har läst en hel del och hittat luddig info om att både b23 och b230 är relativt klena i cylinderväggarna ca 3mm.
Ska man åka med väldigt högt laddtryck så vill man ju gärna ha mer än 3mm väggar.

Har då funderat på dels b19 som verkar vara en b23 men mindre borr.
Eller då den mer moderna motorn b200 som verkar vara en b230 med mindre borr?

Är det någon som har koll på om det är samma gjutning, bara mindre borrat eller om det iaf är lika klena väggar?

Om nu b200ft från 95-98 mer borr ca 89mm är samma gjutning som b230 med borr 96mm borde det innebära att
cylinderväggarna blir 3,5mm tjockare än i b230?

Ett sånt block med en portad 16v topp från b204ft borde isf vara mycket tåligare och man skulle inte behöva betonga blocket lika tidigt.
Skulle man dessutom få tag i en marinvev me 86mm slag skulle motorn bli ca 2.2 liter men med riktigt tjocka väggar.

Detta motorrecept skulle vara kul och bygga om det nu stämmer?

Arn

B230 blocken verkar vara rätt tåliga folk som har 500hk i sinna b230 har nog inte gjort med själva bottendelen förutom smidda grejer.

402 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#3
tvedberg skrev:
Hedlisch skrev:
Har funderat bra länge på vilket block som egentligen tål mest stryk.

Har läst en hel del och hittat luddig info om att både b23 och b230 är relativt klena i cylinderväggarna ca 3mm.
Ska man åka med väldigt högt laddtryck så vill man ju gärna ha mer än 3mm väggar.

Har då funderat på dels b19 som verkar vara en b23 men mindre borr.
Eller då den mer moderna motorn b200 som verkar vara en b230 med mindre borr?

Är det någon som har koll på om det är samma gjutning, bara mindre borrat eller om det iaf är lika klena väggar?

Om nu b200ft från 95-98 mer borr ca 89mm är samma gjutning som b230 med borr 96mm borde det innebära att
cylinderväggarna blir 3,5mm tjockare än i b230?

Ett sånt block med en portad 16v topp från b204ft borde isf vara mycket tåligare och man skulle inte behöva betonga blocket lika tidigt.
Skulle man dessutom få tag i en marinvev me 86mm slag skulle motorn bli ca 2.2 liter men med riktigt tjocka väggar.

Detta motorrecept skulle vara kul och bygga om det nu stämmer?

Arn

B230 blocken verkar vara rätt tåliga folk som har 500hk i sinna b230 har nog inte gjort med själva bottendelen förutom smidda grejer.

Jo till 500 är det nog ingen fara men tänkte typ 600++


Sök