3254
Sök

Drifting Subaru impreza 450WHP+

Blivande drifting bil förhoppningsvis som kommer leverera bra effekt i motorn

58 297 Visningar
Uppdaterades senast 20 augusti 2014
253 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#81
ram lager biten är löst, vi kommer använda 2 styrande lager som hjälper varandra smile

andra hjulhuset såg inte roligare ut ska jag säga wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d685bf0c6f88ee6b4661a1f572a91bec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-55b0a5b5444676721d216bcb069ea2f9.jpg

men de blir nog bättre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-3cdcfe30539507ef251dcbf9501f2fbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-b9521c8eab4d789b401484937e329a6a.jpg

bara lite förstärkningar på insidan och lite förbättringar så ska de nog duga smile


253 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#82
igår kväll fick jag in brandväggen och tätat med brandmassa också så nu är den färdig och buren har jag ett stag kvar att fixa i sedan är den klar också men de får bli imorgon.

än så länge det ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-367fbe9d7f45ae4fe81ac035713341b4.jpg

staget mellan H-bågens infästningar fattas men ska hämta de sista röret imorgon om de har kommit hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ae88d7e7e44a77b340f8c38d9cd9f013.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-94aa80b4fcaa6f041b3713b96d0052e9.jpg

blev även lite brottning med elkablar detta är kablarna till abs motorn från torpedväggen till enheten i motorutrymmet, de andra abs kablarna är sedan innan borttagna

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-8624502907d45b218afd956984b066f9.jpg


253 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#83
förövrigt är bilen vänd, tvättad, kardan är förlängd och slår 0.04mm så de känns som en balansering behövs.
något vi tyckte var lite roligt var att i subaru kardanen låg det en ihoprullad pappskiva, frågan är vad den gör där ? suger upp fukt ?

idag ska jag försöka bestämma plats för turbon så jag vet vad för downpipe rör jag behöver, kommer bli 3,5 tum ner till 3 tum och så förflyttar jag troligtvis catten längre bak för mindre motstånd, men först ska turbon få sin bestämda plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-2113b83ad44066cb67b1641b25c680d7.jpg

bakre kardanen i svarven efter svetsning sen har svetsen slipats och snyggats till.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c0abe1.jpg


253 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#84
inte hänt så mycket idag i bilbyggandet men sista lagret färg i buren är lagt så imorgon kan jag börja maskera så jag kan lacka resterande inredning blå, då kan jag fortsätta med att montera in instrumentpanel mm och bromsrör efter det.

sedan har jag beställt de förhoppningsvis sista delarna till bilen vad detta är kommer ni få se om några dagar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-8d52f726f14bf92ed666299cf5de96d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ba7a6898fdf0e77294c6db19180dc096.jpg

turbon sitter även på sin plats och är lyckligt lottad att även WG klockan får plats bredvid så den blir lika enkel att komma åt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-4aaecbe683cda9e61c7acb05006814d0.jpg


150 Inlägg
11 februari 2014
#85
Buren blev riktigt bra tycker jag. Jobba på så kommer slutresultatet bli sjukt bra!
MVH


253 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#86
buren är nästan färdig maskerad och spakställ samt elhärvan fram är utdragen för att lättare måla.

sen börja jag med Downpipet idag efter att ha fått en leverans från rakarör, 3,5 tum blev de ca 130cm sedan 3 tum igen är tanken. bygger lite större downpipe dels för att i framtiden hänga på en större turbo och förhoppningsvis bättre spool big_smile

WG klockan är snart på sin plats också ska bara våga sätta kapen i downpiperöret, detta år har de skrivits till i driftingreglerna att man måste leda in Wg röret i avgasrör/downpipe



här kommer lite bilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-c63fcc9f0bafbcc3d0a4f5fb687d18ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-35142e05dd693f84c28fb2fb4f717727.jpg

fick göra en kona från 3,5 till 2,5 tum då dom inte hade några hemma men de blir nog bra de här ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-03642e91062aaae46708cad0943bd9e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ad1dcd89dc8e65168f559fc9dbae5c45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ea9485d0b7d472b8922a676cac80e7e9.jpg

fick även hem lite delar från Kl Racing vilket är mycket trevliga att ha att göra med !
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-4e3da4c0340f06095aeda3aee4ef909d.jpg


imorgon åker kardan på balansering väntar redan med spänning på hur fel vi kan ha svetsat det tongue


253 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#87
så vart är vi nu i bilbyggandet, jo

hämta motorn igår med allt balanserat och klart från tryckplatta till remhjulet fram på veven, Blocket är fräst så 2,5 liters veven passar så ska bara mäta lagerspel innan vi kan sätta ihop motorn.

MEN ska försöka hinna lacka invändigt och motorutrymmet innan jag börjar med motorn så detta får torka ordentligt innan jag hänger i motorn.

sedan är även tyrckrören klara för svetsning, tråkigt att man inte har en ac/dc tig hemma men men.

här kommer lite bilder igen då smile
vem har inte drömt om o ha luftfiltret i den friska luften utanför ? detta är då inte de filtret jag ska ha sedan
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-5458fe7d987a77a5fbb1ba71ed6c5e6f.jpg

Bredbandslambda med 2 analoga utgångar så man kan koppla ihop det med sprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-722a53bb985f8324deacf0f67727a52a.jpg

och så här blir de med tryckrören nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-c33893d779ac7b2f26f9320d67f17bff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-987ad170e9d42ecaa233019862be3b09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-afe4d8bf972b8718049e2cd1787a0358.jpg

tvätta slipa tvätta sen dags för lite färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-6fc28e501ce4b3044847ba545c71919f.jpg

ut i garaget och bli ett med sandpappret då smile


253 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#88
bilen är slipad o tvättad med tinner där de ska lackas blått även maskerad så snart dags att lacka smile

börja även lite lugnt med ena toppen ikväll, dom ska portas, 2 ventiler ska slipas, nya fjädrar ska i och ventilspelet med de nya kammarna ska mätas och givetvis tvättas en gång till. här är enda bilden jag han ta idag innan mobilen dog.

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-133c0c18ef246ae637ac76e0911366e4.jpg


253 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#90
swebooy skrev:
Du ligger i rätt bra smile

tackar ! hoppas på mappning om 1 månad då ska allt vara klart så de är lite att göra smile


742 Inlägg
16 februari 2014
#91
kleinis skrev:
swebooy skrev:
Du ligger i rätt bra smile

tackar ! hoppas på mappning om 1 månad då ska allt vara klart så de är lite att göra smile

Då gäller det att funkar relativt felfritt när du får ihop allting nu då wink


253 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#92
swebooy skrev:
kleinis skrev:
swebooy skrev:
Du ligger i rätt bra smile

tackar ! hoppas på mappning om 1 månad då ska allt vara klart så de är lite att göra smile

Då gäller det att funkar relativt felfritt när du får ihop allting nu då wink

japp men byggde 2 subaru motorer förra året med felfria uppstarter så blir riktigt förvånad om jag missar nått denna gång.

hoppas på första uppstart redan om 2 veckor så jag har 2 veckor på mig att finjustera och prova allt innan mappning

fick även en effektkurva från en nästan identisk turbo som jag har så detta ser lovande ut smile
http://i92.photobucket.com/albums/l30/silverekcoupe/555Motorsports_zps1011bdc7.png


253 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#93
orkar inte skriva så mycket idag men en "toppen" dag har de varit.
topparna är klara o ligger nu med spolarvätska i får o se hur täta de är.

original
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-51e85479ff1a9f6770ea1ad726aa57c9.jpg

lite portat
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ab39ae6887bfd9fccd261f6a923ffa1f.jpg

Bc ventilfjäder v.s original
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-e5ea3a44516507c58b3404de22b5e9a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-092f6b2469189698b93c2f70bcbddce9.jpg

färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-105c55750e4663feacc07619b9382c6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-8aefb37e0d3ef80f03f1e6e44662de92.jpg

även lackat lite smile och nej jag är ingen lackare tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-fdd8b228c157cbea8cd3c70f8763490a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-2378cb5bb6edaa93cbf11dd0fcca55a3.jpg

även fått paket från Demon-Tweeks idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-7dad318b7496e2b82a755791b3cb6700.jpg

snabbt o enkelt idag nu ska jag sova fråga på om de är nått ni undrar över smile


253 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#94
igår var det finmeck i garaget.
axialspelet, ram lagerspelet check !
Vevlager check
kolvringar chek
spelet mellan ventil och steg3 kammar check

men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt smile

med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-9f5bd12256caf2c87055c5525457380f.jpg


102 Inlägg
20 februari 2014
#95
kleinis skrev:
igår var det finmeck i garaget.
axialspelet, ram lagerspelet check !
Vevlager check
kolvringar chek
spelet mellan ventil och steg3 kammar check

men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt smile

med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 57380f.jpg

Fattade inte hälften men götttt!! hehe!! big_smile


253 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#96
AAK skrev:
kleinis skrev:
igår var det finmeck i garaget.
axialspelet, ram lagerspelet check !
Vevlager check
kolvringar chek
spelet mellan ventil och steg3 kammar check

men även fast jag kör ny vev och nya ramlager med ÖD 0.025 så är de precis så lagrena klarar gränsvärden. detta är något Acl har problem med på subaru motorerna, ingen vet varför men det är extra viktigt på dessa att spelet är rätt om man slänger i acl. jag chansa med öd från början och lyckades få de rätt smile

med bilder kommer ikväll men här är iallafall en bild på en mätningnarna smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 57380f.jpg

Fattade inte hälften men götttt!! hehe!! big_smile

kan dra de lite snabbt
alla lager behöver vara rätt dinentioner så inte motorn rasar på direkten på grund av att glidytor ligger för nära eller för mycket glapp,
tex så är spelet mellan veven o stakens lager ska vara 0.010 till 0.030. ska man varva mycket ska man ligga runt 0.030 o går o köra ända upp till 0.05 men då börjar de slita på lager o vev då de kan börja vibrera imellan dessa ytor och oljan håller inte isär de två ytorna 

lika så kolvringarna måste kunna vidga sig när dom blir varma.


253 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#97
kommer lite motor bygges bilder nu o äntligen fick jag med kameran ut så bilderna är lite bättre smile

när motorn var på väg ihop märkte jag att kolvarna skulle gå i toppen även fast jag köpt 1 mm tjockare packning så nya kolvar med kolvbulten längre upp är beställda med nya 0,67mm packningar från Real Street preformans i usa dom ska nog vara hemma i slutet av nästa vecka men innan de kan jag fortsätta med inredning och bromssystem.

så kanske de "bara" är att hänga i motorn sedan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-86aebdc46177b63a456f458135d1be1c.jpg

öppnar "lite" mer nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-ab7de45e7003e6bbdd06bbed3fb34389.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-24f810909176fa70b6eb185f03f4b595.jpg

innan blocken slås ihop med Arp bult, 79mm vev och BC stakar
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-d21be46f6adcc235d0c95d9d880d4c40.jpg

svänghul och bmw tyckplatta balanserat, 10mm behövs kopplingsgaffeln förlängas mot motorn lätt fixat med en svets smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-97bf57912498a5ef3c8eaff2dfab1826.jpg

blir ju skapligt bromsrören i kupen är klara, elkabel till hyvudströmen ligger på samma sida då den inte räcker o dra på andra sidan tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-7d8c11bd192e7ed1a0fc22d01e01c684.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-2b18061e916c7cabe5222db46ca26fb2.jpg

reduseringsventil ställbar till strypning på 57% innan fördelningsventil. handbromscylinder 0.62 mm och dessa kommer från wilwood
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144898/144898-f64377d8a7a91b21a7e64983134c3958.jpg


124 Inlägg
22 februari 2014
#98
Fan de börjar hända saker nu big_smile


102 Inlägg
22 februari 2014
#99
TheMuffinMan skrev:
Fan de börjar hända saker nu big_smile

Tycker att det nästan alltid har hänt jävligt mycket här tongue


124 Inlägg
22 februari 2014
#100
AAK skrev:
TheMuffinMan skrev:
Fan de börjar hända saker nu big_smile

Tycker att det nästan alltid har hänt jävligt mycket här tongue

Haha jodå men nu är ju snart motorn i menar ja big_smile



Sök