3298
Sök

ladda upp kondensatorn

582 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
#1
hur ska man göra när man ska ladda upp kondenstatorn, kan man använda typ en bil batteri laddare lr ska man koppla in den i batteriet på bilen mend bara ha ett motstånd mellan då?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 november 2006
#2
vad jag har fattat så ska den kopplas till jord och plus på slutsteget så laddar den ju sej själv

Jonas

115 Inlägg
6 november 2006
#3
När du sätter spänning på en kondensator så laddar den upp sig. Sen om det är från en batteriladdare, från ett batteri eller direkt i bilen spelar ingen roll.. Men den laddas väldigt fort, & det är ingen större mening med att ladda upp den utanför bilen..
+ till + & - till -  så är du hemma!!

582 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
#4
minus ska la gå te nått jordat ställe? lr har jag helt fel?


286 Inlägg
6 november 2006
#5
"Minus" är ju jord eftersom du har en fläta/kabel från batteriets minuspol ner i karossen som funkar som en ledare. hade blivit lite väl mång kablar ifall man skulle vart tvungen att dra minus kabel till allt smile

582 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
#6
men jag har ju dragit en minus en kabel från minus på kondensatorn ner i karossen, även en från steget ner i karossen, och allt funkar, har jag gjort fel endå:/


666 Inlägg
6 november 2006
#7
nä helt rätt.... så länge alla grejerna har både plus och minus så funkar det
sen om man jordar allt i samma punkt eller jordar i två punkter har ingen betydelse...

//Silver


21 761 Inlägg
6 november 2006
#8
Nej, du har inte gjort fel.

Batteriminus(jord)är kopplat till bilens kaross, precis som Sanny skriver, och eftersom karossen är ihopkopplad med batteriminus så kan man alltså dra alla jordkablar till karossen för att få så kort kabel som möjligt.

Det är extra viktigt att just jordkablar är korta och har bra kontakt, annars blir det spänningsförluster men framför allt så uppstår det störningar väldigt lätt. Om en pluskabel är onödigt lång eller för klen så blir det förluster också naturligtvis men det uppstår inga störningar, det är bara om jordkabeln är dålig på något sätt som det uppstår störningar.

Om man har flera slutsteg så är det dessutom bäst att försöka sätta jordkablarna på samma eller ungefär samma jordpunkt, annars kan det bli störningar även om det bara skulle skilja sig liite grann i hur bra kontakt jordkabeln har med karossen.
Senast redigerat av Drönirettab (6 november 2006)

www.rallyshop.se
551 Inlägg
7 november 2006
#9
Om det är en gammal konding så måste du ladda upp den!!!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

115 Inlägg
7 november 2006
#10
ogio skrev:
Om det är en gammal konding så måste du ladda upp den!!!

Hur menar du då? Vad är annorlunda på en gammal kondensator?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 november 2006
#11
ogio skrev:
Om det är en gammal konding så måste du ladda upp den!!!

men man laddar ju upp den automatiskt när den ansluts till plus och minus i bilen

Jonas

286 Inlägg
7 november 2006
#12
Du måste ha ett motstånd på vissa, kan vara det han menar.

18 Inlägg
7 november 2006
#13
Du spränger kondensatorn om du inte har ett motstånd i serie med +...


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
7 november 2006
#14
vad är en kondensator? och vad gör den?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

286 Inlägg
8 november 2006
#15
båge skrev:
vad är en kondensator? och vad gör den?

Från susning.nu (http://susning.nu/Kondensator)

En kondensator lagrar elektrisk energi i ett elektriskt fält mellan två ledande ytor.

Förmågan att lagra elektrisk laddning kallas kapacitans och mäts i mäts i enheten Farad. Materialet mellan de ledande ytorna kallas dielektrikum och bestämmer tillsammans med ytornas storlek och avstånd kapacitansen och kondensatorns övriga egenskaper.

En kondensator dämpar, om den placeras i serie i signalvägen, långsamma spänningsvariationer - den hinner i större utsträckning "ladda om sig" - och blockerar helt likspänning, medan den leder signaler med hög frekvens bra - kondensatorns laddningstillstånd hinner inte förändras. Den används därför ofta i elektriska filter. Då det tar en viss, beräkningsbar, tid för kondensatorn att ladda upp (eller ur) sig är den också användbar i tidskretsar.

Nya typer med synnerligen hög kapacitans kan ersätta små batterier, typiskt för minnesbackup. Bilstereoentusiaster drar nytta av kondensatorer på uppåt 50 Farad, som kan leverera ström snabbare än batteriet och måhända ger bättre transientrespons i basregistret.

Kondensatorer har mycket allmän användning i all slags elektronik. Ett stort antal dielektrika och fysiska utformningar förekommer.
Senast redigerat av Sanny (8 november 2006)

FreddeK
8 november 2006
#16
ogio skrev:
Om det är en gammal konding så måste du ladda upp den!!!

Öhhh va? så när den är urladdad efter en låt så plockar man ut den och stoppar den i kondensatorladdaren...öhh haha

Ne den laddas upp av batteriet såklart! och därefter behåller den spänning som gör att basen och dess kompisar kan drivas utan effektsvackor mm...den jämnar strömmer helt enkelt! Och smäller den så har du ingen bil kvar så hantera dessa med respekt.


Sök