3091
Sök

Vård av nya bilen.

10 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#1
Har precis köpt en vit Passat kombi -12 TDI. Jag har ingen direkt erfarenhet utav bilvård då jag körde den gammal bilen i autotvätt.

Jag undrar hur ja kan vårda den på bäst sätt. Den kommer att stå ute då jag i te har något garage för tillfället sad. Det enda ja vet är att man ska handtvätta bilen avrättning shampo osv. Men ska man göra någon lackbehandling på den ? Är de värt att göra?


Mvh

8 885 Inlägg
9 september 2013
#2
Bra lackskydd och du kan fortsätta använda maskintvätt.
Visst kostar en duktig rekondare en slant så du måste ställa dig den frågan om det är värt dom pengarna det kostar att hålla bilen fin året om år efter år....

Fotograf på tierpidag.se

236 Inlägg
9 september 2013
#3
ett bra lackskydd, men skippa maskintvätten

Man måste ha humor

243 Inlägg
9 september 2013
#4
obiti skrev:
Har precis köpt en vit Passat kombi -12 TDI. Jag har ingen direkt erfarenhet utav bilvård då jag körde den gammal bilen i autotvätt.

Jag undrar hur ja kan vårda den på bäst sätt. Den kommer att stå ute då jag i te har något garage för tillfället sad. Det enda ja vet är att man ska handtvätta bilen avrättning shampo osv. Men ska man göra någon lackbehandling på den ? Är de värt att göra?


Mvh

En 2 komponents Lackförsegling var 12;e månad och tvätt regelbundet på rätt sätt.
En lackförsegling skyddar lacken mot en hel del, samt att den blir betydligt lättare att tvätta.

Maskintvätt är helt uteslutet, även med lackförsegling..

408 Inlägg
9 september 2013
#5
om man inte orkar med lackförsegling så blir ju enda alternativet vaxbehandling typ varannan/var tredje månad beroende på klimat, tvättar osv.

Jag kommer köpa en ny bil snart. Blir först och främst en 2 komponents lackförsegling, finns 2(?)st produkter för privatbruk å sedan en massa 1 komponent som iofs inte går att jämföra med 2komp.

Sen en bra underredsbehandling om man har tänkt å ha bilen mer än 3-4år. Kostar inte så mycket heller speciellt när man väl säljer bilen efter 8år ex vis.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

10 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#6
Hamilton skrev:
Bra lackskydd och du kan fortsätta använda maskintvätt.
Visst kostar en duktig rekondare en slant så du måste ställa dig den frågan om det är värt dom pengarna det kostar att hålla bilen fin året om år efter år....

Är de ditec som gäller då? Kan man lägga ut 200lax på en bil så vill man ju ha den fin så länge de går smile

Korsen skrev:
ett bra lackskydd, men skippa maskintvätten

Ja maskintvätt blir det ej!

pompe90 skrev:
om man inte orkar med lackförsegling så blir ju enda alternativet vaxbehandling typ varannan/var tredje månad beroende på klimat, tvättar osv.

Jag kommer köpa en ny bil snart. Blir först och främst en 2 komponents lackförsegling, finns 2(?)st produkter för privatbruk å sedan en massa 1 komponent som iofs inte går att jämföra med 2komp.

Sen en bra underredsbehandling om man har tänkt å ha bilen mer än 3-4år. Kostar inte så mycket heller speciellt när man väl säljer bilen efter 8år ex vis.

Har ingen plats att vaxa min bil på har ej garage. När en firma lackförseglar vaxar dom då med?

408 Inlägg
9 september 2013
#7
obiti skrev:
Hamilton skrev:
Bra lackskydd och du kan fortsätta använda maskintvätt.
Visst kostar en duktig rekondare en slant så du måste ställa dig den frågan om det är värt dom pengarna det kostar att hålla bilen fin året om år efter år....

Är de ditec som gäller då? Kan man lägga ut 200lax på en bil så vill man ju ha den fin så länge de går smile

Korsen skrev:
ett bra lackskydd, men skippa maskintvätten

Ja maskintvätt blir det ej!

pompe90 skrev:
om man inte orkar med lackförsegling så blir ju enda alternativet vaxbehandling typ varannan/var tredje månad beroende på klimat, tvättar osv.

Jag kommer köpa en ny bil snart. Blir först och främst en 2 komponents lackförsegling, finns 2(?)st produkter för privatbruk å sedan en massa 1 komponent som iofs inte går att jämföra med 2komp.

Sen en bra underredsbehandling om man har tänkt å ha bilen mer än 3-4år. Kostar inte så mycket heller speciellt när man väl säljer bilen efter 8år ex vis.

Har ingen plats att vaxa min bil på har ej garage. När en firma lackförseglar vaxar dom då med?

Det handlar mest om vilken person som tar hand om din bil på dom firmorna! Lär känna personen, fråga om referenser osv osv oavsett hur stort bolag det är. Det är inte produkten som gör lackskyddet bra, det är individen! (Självklart räknas produkterna som används också men är i huvudsak inte det som gör förseglingen bra)

Ditec funkar, så länge man handtvättar och återkommer på deras behandlingar som är efter 1.5år från första grundarbetet. Säger inte heller att Ditec är bäst men dom håller iaf måttet smile

Att lägga på lackförsegling eller vax krävs inte garage, dock behövs det rätt förutsättning ute under bar himmel om man skall hålla på där om vi säger så. Jag har vaxat å polerat ett antal bilar under bar himmel utan några problem.

Firmor som lackförseglar så använder dom en viss produkt som dom även representerar, oftast.
Vissa produkter vaxar man innan och sedan på med en lackförsegling men dom produkterna kräver att dom är "kompatibla" med varandra, vilket egentligen inte är många och är inte heller rekommenderat alls. Ett hårt "plast" skydd ovanpå fett? NJA....

vax ovanpå lackförsegling, nä inte det heller. Som jag skrev ovan så klarar vissa produkter detta men väldigt få och resultatet brukar bli dåligt.

Så antingen kör man på endast vax eller bara lackförsegling. Om man inte ute efter att få den här "wet looken" i lacken eller glansen som vax kan ge utan bara vill ha ett bra och starkt lackskydd så väljer man lackförsegling och sedan tvättar och bygger upp lackförseglingen enligt program så håller lacken som längst för en vanlig svensson som använder bilen vad den är tänkt för att användas till.
Senast redigerat av pompe90 (9 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

10 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#8
pompe90 skrev:
obiti skrev:
Hamilton skrev:
Bra lackskydd och du kan fortsätta använda maskintvätt.
Visst kostar en duktig rekondare en slant så du måste ställa dig den frågan om det är värt dom pengarna det kostar att hålla bilen fin året om år efter år....

Är de ditec som gäller då? Kan man lägga ut 200lax på en bil så vill man ju ha den fin så länge de går smile

Korsen skrev:
ett bra lackskydd, men skippa maskintvätten

Ja maskintvätt blir det ej!

pompe90 skrev:
om man inte orkar med lackförsegling så blir ju enda alternativet vaxbehandling typ varannan/var tredje månad beroende på klimat, tvättar osv.

Jag kommer köpa en ny bil snart. Blir först och främst en 2 komponents lackförsegling, finns 2(?)st produkter för privatbruk å sedan en massa 1 komponent som iofs inte går att jämföra med 2komp.

Sen en bra underredsbehandling om man har tänkt å ha bilen mer än 3-4år. Kostar inte så mycket heller speciellt när man väl säljer bilen efter 8år ex vis.

Har ingen plats att vaxa min bil på har ej garage. När en firma lackförseglar vaxar dom då med?

Det handlar mest om vilken person som tar hand om din bil på dom firmorna! Lär känna personen, fråga om referenser osv osv oavsett hur stort bolag det är. Det är inte produkten som gör lackskyddet bra, det är individen! (Självklart räknas produkterna som används också men är i huvudsak inte det som gör förseglingen bra)

Ditec funkar, så länge man handtvättar och återkommer på deras behandlingar som är efter 1.5år från första grundarbetet. Säger inte heller att Ditec är bäst men dom håller iaf måttet smile

Att lägga på lackförsegling eller vax krävs inte garage, dock behövs det rätt förutsättning ute under bar himmel om man skall hålla på där om vi säger så. Jag har vaxat å polerat ett antal bilar under bar himmel utan några problem.

Firmor som lackförseglar så använder dom en viss produkt som dom även representerar, oftast.
Vissa produkter vaxar man innan och sedan på med en lackförsegling men dom produkterna kräver att dom är "kompatibla" med varandra, vilket egentligen inte är många och är inte heller rekommenderat alls. Ett hårt "plast" skydd ovanpå fett? NJA....

vax ovanpå lackförsegling, nä inte det heller. Som jag skrev ovan så klarar vissa produkter detta men väldigt få och resultatet brukar bli dåligt.

Så antingen kör man på endast vax eller bara lackförsegling. Om man inte ute efter att få den här "wet looken" i lacken eller glansen som vax kan ge utan bara vill ha ett bra och starkt lackskydd så väljer man lackförsegling och sedan tvättar och bygger upp lackförseglingen enligt program så håller lacken som längst för en vanlig svensson som använder bilen vad den är tänkt för att användas till.

Oj tack för svaret! Alltid kul när man får ett långt svar som någon lagt lite tid på smile

Vad finns de mer för firmor än ditec? Så om ja fattat det rätt så behöver ja inte vaxa bilen om jag lackförseglar den? Och en andra fråga min skit parkering är under ett träd sad, så den får rätt ofta fågelbaj på sig måste man åka till en GDS hall och blåsa bort det varje gång? Finns de ingen tex våttsarvet som fungerar?

408 Inlägg
9 september 2013
#9
"Vad finns de mer för firmor än ditec? "

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med firmorna i närheten utav trollhättan. sad

"Så om ja fattat det rätt så behöver ja inte vaxa bilen om jag lackförseglar den? "

Nej, om du skall lackförsegla själv krävs det att du läser på om hur du gör grundarbetet på bästa möjliga sätt. Man vill ju ha en så ren lackyta som möjligt innan lackförseglingen åker på, som också skall härda ett antal timmar. Dom första timmarna skall det inte ens få komma fukt/vatten på ytan alls. Så där krävs det att man håller koll på väder å vind eller har ett garage, ja eller lämnar in till en firma.


"så den får rätt ofta fågelbaj på sig måste man åka till en GDS hall och blåsa bort det varje gång? "

Helst skall man ta bort avföringen snabbast möjliga för att det inte skall fräta igenom lackförseglingen för att sedan ta sig in å skada klarlacken. Dock brukar det aldrig vara några problem om man upptäcker avföringen dagen efter om nu inte det är en extrem "blajja" å solen har legat på.

Ha en sprayflaska med vatten i bakluckan eller lös upp avföringen bara för att sedan tvätta bilen senare under dagen eller va du bestämmer dig för.

det är vad jag tycker och tänker, är inte en expert men är inte helt bortom flötet. tongue

edit-

ha inte på massa olika lösningsmedel om du tar bort "fågelskiten". Bästa sättet att få reda på vilket medel du får och kan använda är faktiskt att rådfråga firman du gör lackförseglingen hos!
Dom SKALL veta vilka medel som lackförseglingsmedlet tål eller ej tål.
Gäller även avfettningar, rådfråga firman wink

Lycka till.
Senast redigerat av pompe90 (9 september 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

10 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#10
pompe90 skrev:
"Vad finns de mer för firmor än ditec? "

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med firmorna i närheten utav trollhättan. sad

"Så om ja fattat det rätt så behöver ja inte vaxa bilen om jag lackförseglar den? "

Nej, om du skall lackförsegla själv krävs det att du läser på om hur du gör grundarbetet på bästa möjliga sätt. Man vill ju ha en så ren lackyta som möjligt innan lackförseglingen åker på, som också skall härda ett antal timmar. Dom första timmarna skall det inte ens få komma fukt/vatten på ytan alls. Så där krävs det att man håller koll på väder å vind eller har ett garage, ja eller lämnar in till en firma.


"så den får rätt ofta fågelbaj på sig måste man åka till en GDS hall och blåsa bort det varje gång? "

Helst skall man ta bort avföringen snabbast möjliga för att det inte skall fräta igenom lackförseglingen för att sedan ta sig in å skada klarlacken. Dock brukar det aldrig vara några problem om man upptäcker avföringen dagen efter om nu inte det är en extrem "blajja" å solen har legat på.

Ha en sprayflaska med vatten i bakluckan eller lös upp avföringen bara för att sedan tvätta bilen senare under dagen eller va du bestämmer dig för.

det är vad jag tycker och tänker, är inte en expert men är inte helt bortom flötet. tongue

edit-

ha inte på massa olika lösningsmedel om du tar bort "fågelskiten". Bästa sättet att få reda på vilket medel du får och kan använda är faktiskt att rådfråga firman du gör lackförseglingen hos!
Dom SKALL veta vilka medel som lackförseglingsmedlet tål eller ej tål.
Gäller även avfettningar, rådfråga firman wink

Lycka till.

Stort tack för detta smile


Sök