"Vad finns de mer för firmor än ditec? "
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med firmorna i närheten utav trollhättan.
"Så om ja fattat det rätt så behöver ja inte vaxa bilen om jag lackförseglar den? "
Nej, om du skall lackförsegla själv krävs det att du läser på om hur du gör grundarbetet på bästa möjliga sätt. Man vill ju ha en så ren lackyta som möjligt innan lackförseglingen åker på, som också skall härda ett antal timmar. Dom första timmarna skall det inte ens få komma fukt/vatten på ytan alls. Så där krävs det att man håller koll på väder å vind eller har ett garage, ja eller lämnar in till en firma.
"så den får rätt ofta fågelbaj på sig måste man åka till en GDS hall och blåsa bort det varje gång? "
Helst skall man ta bort avföringen snabbast möjliga för att det inte skall fräta igenom lackförseglingen för att sedan ta sig in å skada klarlacken. Dock brukar det aldrig vara några problem om man upptäcker avföringen dagen efter om nu inte det är en extrem "blajja" å solen har legat på.
Ha en sprayflaska med vatten i bakluckan eller lös upp avföringen bara för att sedan tvätta bilen senare under dagen eller va du bestämmer dig för.
det är vad jag tycker och tänker, är inte en expert men är inte helt bortom flötet.
edit-
ha inte på massa olika lösningsmedel om du tar bort "fågelskiten". Bästa sättet att få reda på vilket medel du får och kan använda är faktiskt att rådfråga firman du gör lackförseglingen hos!
Dom SKALL veta vilka medel som lackförseglingsmedlet tål eller ej tål.
Gäller även avfettningar, rådfråga firman
Lycka till.