3379
Sök

Ang försäkringar

193 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Min tjej ska försäkra sin golf gti och det kostar ju en del.
Hon är 19 och bor hemma fort. If sa till hennes pappa att de
kunde ha den på hennes föräldrar om hon bor hemma?
stämmer detta? jag har aldrig hört det.
Är det så hos andra bolag också?

Mvh Kimme

3 Inlägg
7 november 2006
Se till och få skriftligt på det löftet från IF. Annars kan hon åka dit på skenförsäkring och inte få ut ett öre.

Inte roligt.

Mats GBG

193 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Okej, om man gör som många andra, har sin bil på någon förälder och sedan hönder det något. Hur ska de bevisa att det är ungens bil?
bor man hemma så blir det inte lätt att bevisa det väl?

Mvh Kimme

3 Inlägg
7 november 2006
Försäkringsbolaget tittar på vem som har det ekonomiska intresset i bilen. Tveksamt att mamma Birgit 52 har intresse i en tokstylad Civic Type R med lambodörrar och ompa ompa stereo. Inte för o säga att så inte är fallet men dp hamnar plötsligt bevisbördan på dig igen...

Enklast är att försäkra själv, då slipper man fundera.

Mats GBG/som alltid betalt själv

1 059 Inlägg
7 november 2006
har man inte råd o äga bilen ska man inte ha bil.
konstigt att premier mm är så höga ...

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

498 Inlägg
7 november 2006
har man en någorlunda orginal bil och bor på samma adress som den som står som ägare för bilen så är det nog inga problem.
om de frågar så säger man bara att man lånat bilen av des huvudsaklige ägara ifall man råkat ut för en olycka

och om polisen stoppar en brukar de alltid fråga vems bilen är och står den inte på en själv så säger man vems den är och att man lånat den

VISST det finns alltid undantag

194 Inlägg
7 november 2006
Det är den huvudsakliga brukaren som ska stå för försäkringen, men om man är skriven på samma adress som exempelvis sina föräldrar brukar det inte vara något större problem att även försäkra den på en av sina föräldrar. Och som sagt - det är ju bara att säga att man fått låna bilen av sina föräldrar om man blir stoppad. Man får ju låna ut en bil som man äger smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

193 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
jag har min på mig men har många gånger undrat hur de ska bevisa ngt om man bor hemma som min tjej.
hon ska ha den på sig men man började som sagt fundera när de sa så på if.
då kände man att man kanske kunnat spara några tusenlappar när man bodde hemma.

Mvh Kimme

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
7 november 2006
Det ska inte vara några problem.. när jag hade min volvo, som stod på pappa och jag blev påkörd så den skrotades.. inga problem med försäkringsbolaget överhuvudtaget

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
7 november 2006
XanderCage skrev:
jag har min på mig men har många gånger undrat hur de ska bevisa ngt om man bor hemma som min tjej.
hon ska ha den på sig men man började som sagt fundera när de sa så på if.
då kände man att man kanske kunnat spara några tusenlappar när man bodde hemma.

Mvh Kimme

ställ bilen på din flickvänns föräldrar, ska inte vara några som helst problem. Det går ju även att välja till i försäkringen att bilen kommer brukas av person som är under 24 år. Så händer det någonting då är det inga besvär.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

1 453 Inlägg
7 november 2006
MatsGBG skrev:
Se till och få skriftligt på det löftet från IF. Annars kan hon åka dit på skenförsäkring och inte få ut ett öre.

Inte roligt.

Mats GBG

Och varför skulle föräldrarna inte få låna ut bilen till sitt barn?

Nightmare racing
165 Inlägg
7 november 2006
Folksams försäkringsvilkor 1 janurai 2006

Egendomsskydd

"13.Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade egendomen. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger bilen gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada. Ovanstående gäller dock inte om denne är din make/registrerad partner eller sambo, förutsatt att ni är folkbokförda och bosatta på samma adress. Vi har rätt att betala skadeersättningen till
- säljaren eller kreditgivaren om bilen köpts på avbetalning eller kredit. Ersättningen betalas då till säljaren/kreditgivaren intill dennes återstående lagenliga fodran.
- ägaren om du har hyrt bilen på längretid än ett år, det vill säga leasat den"

if "Försäkringsvillkor motorfordon 2006
1. Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare.
Men den gäller endast om du är fordonets verklige
ägare och huvudsaklige brukare.
Har du köpt fordonet på avbetalning eller kredit har vi rätt
att lämna ersättning till säljaren (intill hans återstående
fordran). Har du hyrt (leasat) fordonet har vi rätt att
lämna ersättning till ägaren.
Trafikförsäkringen gäller också enligt trafikskadelagen för
den som drabbas av skada i följd av trafik med fordonet.
Rättsskyddsförsäkringen gäller även för fordonets förare
och brukare i denna deras egenskap."

dvs att ersättning på fordon endast kan betalas till den registrerade ägaren om denna har ett ekonomiskt intresse, och det före kommer att försäkringsbolagen utreder om det är brukaren som har det ekonomiska intresset. Dom flesta bolagen har sina vilkor ligger ute på nätet bara att kolla (texterna kan vara ganska byråkratiska)

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......

193 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Nej det han sa på if verkar mycket lustigt.
hon ska försäkra den på sig själv så det inte blir några konstigheter.

498 Inlägg
7 november 2006
sveddan skrev:
MatsGBG skrev:

Inte roligt.

Mats GBG

Och varför skulle föräldrarna inte få låna ut bilen till sitt barn?

sveddan

jo grejjen var den att trådskaparen hade pratat med IF och IF hade då mer eller mindre uppmanat pappan att han kunde skriva bilen på pappan medan det var dottern som skulle va den huvudsakliga ägaren.

det var därför mats GBG skrev att man skulle få detta skriftligt
för försäkringsbolagen vill ju sa sina pengar

1 256 Inlägg
7 november 2006
XanderCage skrev:
Min tjej ska försäkra sin golf gti och det kostar ju en del.
Hon är 19 och bor hemma fort. If sa till hennes pappa att de
kunde ha den på hennes föräldrar om hon bor hemma?
stämmer detta? jag har aldrig hört det.
Är det så hos andra bolag också?

Mvh Kimme

Det går alldeles utmärkt! Är man hemmaboende och kryssar i "Förare under 25år kommer att köra bilen" så går försäkringsbolagen med på det! därmed har man det skriftligt!

Sen är det många som inte bor hemma som har bilen på pappa *host*

Det som kan ge problem är boendeparkering i större städer.. Då måste bilen vara på adressen yikes

2 924 Inlägg
7 november 2006
Tack alla ni bedragare som fuskar och skenförsäkrar, genom att inte har era bilar skrivna på er själva, för den chockhöjning av trafikförsäkring som kommer efter nyår (dubbla premien för många...), det är till stor del pga ER denna höjning tvingas göras för att försöka vrida rätt det hela....tragiskt men sant...
Kanske svar på frågan?

Välj bil utefter vad ni har råd att betala INKLUSIVE FÖRSÄKRINGSPREMIEN, inte bara inköpspris och bränsleförbrukning å må va ni nu väljer utefter... hur lätt som helst att kolla upp vad försäkringen kostar på er via försäkringsbolagens hemsidor å annat...
http://www.insplanet.se hjälper gärna till med det.

~ Life is short, have FUN! ~

337 Inlägg
7 november 2006
För att en ung person ska kunna ha råd med en lite häftigare bil och inte åka runt i en 240 (no offense) så måste nästan försäkringen stå på förälder. Tror knappast att dem höjer premien enbart för detta.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

1 256 Inlägg
7 november 2006
peegee skrev:
Tack alla ni bedragare som fuskar och skenförsäkrar, genom att inte har era bilar skrivna på er själva, för den chockhöjning av trafikförsäkring som kommer efter nyår (dubbla premien för många...), det är till stor del pga ER denna höjning tvingas göras för att försöka vrida rätt det hela....tragiskt men sant...
Kanske svar på frågan?

Välj bil utefter vad ni har råd att betala INKLUSIVE FÖRSÄKRINGSPREMIEN, inte bara inköpspris och bränsleförbrukning å må va ni nu väljer utefter... hur lätt som helst att kolla upp vad försäkringen kostar på er via försäkringsbolagens hemsidor å annat...
http://www.insplanet.se hjälper gärna till med det.

Dra inte alla över en kant bara.

69 Inlägg
7 november 2006
kolla på insplanet.se, de brukar kunna fixa bra försäkringar...

"I think -- tide turning -- see, as I remember -- I was raised in the desert, but tides kind of -- it's easy to see a tide turn -- did I say those words?" -President Bush-, asked if the tide was turning in Iraq, Washington, D.C., June 14, 2006

193 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Som jonni säger, dra inte alla över en kant.
För övrigt vet jag inte ens varför du peegee tar upp det.
Det var inte det tråden handlade om. jag undrade bara
om det var så att man kunde ha den så. Känns som sagt lite
segt att jag kunde sparat ganska mycket pengar när jag bodde hemma.
Kändes som jag blivit lurad då jag även då stod på min bil själv.
Sedan har inte jag fått uppfattningen att det är därför de ska höja avgiftera.
vad jag förstår har det med vår nya regering att göra som inte vill att man
ska köra bil överhuvudtaget. Att ha och köra bil ska kosta mycket pengar,
verkar det mera handla om.

Sök