4776
Sök

Vektyg till split fälgar

827 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#1
Hej! handlat  3 delat split fälgar som behöver lätt renovering ( polera kanter )
och undrar om någon vet hur mkt man spänner åt små skruvarna samt om någon kan bekfräfta om det är insexnyckel man använder till split skruvarna?
Tack

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 september 2013
#2
Först vill vi veta vad det är för modell/bild, innan man bekräftar/förnekar något. Menar du split-bultarna? 3-delat och insex låter lite udda isåfall(betyder dock inte att det inte finns), eller menar du till någon typ av centrumkåpa?

"When innovation meets passion!"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 september 2013
#3
Moment för split-bultar varierar, men mellan 10-20nm nånstans skulle jag köra på. Om det är de det gäller.

"When innovation meets passion!"

827 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#4
Lozinmust skrev:
Först vill vi veta vad det är för modell/bild, innan man bekräftar/förnekar något. Menar du split-bultarna? 3-delat och insex låter lite udda isåfall(betyder dock inte att det inte finns), eller menar du till någon typ av centrumkåpa?
sådana fälgar är det. ja split-bultarna är det jag menar

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12935/12935-55f679c331ced9ba318ea7b5d36cf51b.jpg
lånad bild

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

ClubJDM
531 Inlägg
16 september 2013
#5
Olika verktyg till olika märken. Själv hade jag en 12kantig specialare. Ta med en fälg in till närmaste affär med stort utbud på hylsor och köp en som passar. Sen ca 15nm och locktight alla!


"Unloaded"
1 557 Inlägg
16 september 2013
#6
Varför locktight/loctite? Känns drygt om man vill splitta fälgarna igen?

TS; jag ska förtydliga, ta en bild/fixa bild på fälgen, stor gärna, där man ser splitbultarna ordentligt. Och som ovanstående talare sagt, så är det olika, ibland funkar de verktyg man har i garaget, ibland så måste du ha något relativt udda.
Senast redigerat av Lozinmust (16 september 2013)

"When innovation meets passion!"

ClubJDM
531 Inlägg
16 september 2013
#7
Vet inte om loctite är ett måste men känns som en bra ide när det blir en del vibrationer på fälgarna. Mina work meister bultar hade loctite på sig och va inte så jobbiga att plocka bort. Själv köpte jag mitt loctite http://www.titanium-touch.de/shop Samtidigt som jag köpte nya bultar. Samt ska du dela på fälgbanorna så se till att täta dom ordentligt så att dom inte läcker luft.

Här hittar du lite mer tips om renoveringen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=25643


"Unloaded"
1 557 Inlägg
16 september 2013
#8
Det är inte ett måste, och får man bort de enkelt så är det helt upp till var och en, jag siktar på att ha en typ av märke och swappa mellan fälgar, så kommer ta isär/plocka ihop mer ju fler uppsättningar jag landar på, men förstår loctite i avseendet race och att verkligen använda fälgen och pressa hårt.

Rekommenderar samma sida för splitbultar, fått vettig respons från de när jag mailat och de kan sina saker smile

"When innovation meets passion!"

827 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12935/12935-659f3091a2367df411c8d24073cd5193.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12935/12935-7def54e3948d5f5dba8663ede969cf39.jpg

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
16 september 2013
#10
Ser ut som 12-kant, prova med ett par olika storlekar och 12-kantshylsa, go crazy. Baktill är det kanske 2mm större mutter än vad bulten/skruven är i storlek, och tippar på 6-kant, men jag bara gissar. Gäller att använda en rätt smal hylsa också ser det ut som, så att man inte repar/skrapar mot fälgen.

"When innovation meets passion!"

827 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#11
Testade olika men alla slog emot fälgen så blev att maskera och spruta på galet remover,
Tack till alla!

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

827 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#12
Gasketr remover skulle det stå, all klarlack vill inte släppa med gasket-r så det blir att demontera av fälgen hittat verktyg till framsidans bult men ingen passar baksidans mutter varken torx eller 6-kant troligtvis 12-kant men va kallas en sån nyckel

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

827 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#13
så när man läser att man ska använda loctite är då att man lägger det på skruv gängan?
förvirrad ang silikon och loctite var och vilka områden det används på

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

ClubJDM
531 Inlägg
17 september 2013
#14
Loctite på gängan ja. Sillikon/limmet ska vara imellan fälgbanorna så att det blir tätt


827 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#15
WaoW skrev:
Loctite på gängan ja. Sillikon/limmet ska vara imellan fälgbanorna så att det blir tätt

jag känner mig så dum men det var som jag misstänkte stort tack!

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

ClubJDM
531 Inlägg
17 september 2013
#16
328cabbish skrev:
WaoW skrev:
Loctite på gängan ja. Sillikon/limmet ska vara imellan fälgbanorna så att det blir tätt

jag känner mig så dum men det var som jag misstänkte stort tack!

Bättre att fråga en gång förmycket än att börja om från början när man gjort fel


827 Inlägg
18 september 2013
Trådstartare
#17
Nu är mysteriet löst och splittat fälgarna, det var 12 kants invändig hylsa med jämna tänder inte så kallad multi!
Bild med resultat läggs upp senare

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!


Sök