4365
Sök

Hjälp med avgasvärde efter bes. e34 520i HC 173 LAMBDA 1.20

908 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
hangman skrev:
dåligt soppafilter ger högt hc värde, 30% är lite mycket etanol, räcker med 10 OM bilen är dålig, är han frisk ska det gå bara han är varm.

Ang läckage är det viktigt 1 meter innan och en liten bit efter katten, längst bak har ingen som helst betydelse. Är det hål som tummen innan eller läcker i grenrör typ, då blir det inte bra.

Lyser ingen motorlampa? Går han rent och fint som du säger, då är det inte lambdan, då skickar han på sås uta helvete och går fett orent när du varvar ut och spottar. Gör en service med olja stift filter, släng i vpower för maximal förbränning, Kör den riktigt varm innan. Funkar det inte byt katalysator.

motorlampa lyser inte, olja och filter , tändstift och bränslefilter e bytt för 10 mil sen. den spottar inte eller ngt om jag varvar ut, går helt fint i motor oavsett om du e på tomgång lr kör lugnt eller varvar ut. kan de va för att ja tankade e85 som de steg så mycket då ?

908 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
fler som har tips smile? tänkte annars bara täta  avgasröret vid sista ljuddämparen sen kör in till bes utan att tanka ngt e85

2 174 Inlägg
20 september 2013
davidklang skrev:
fler som har tips smile? tänkte annars bara täta  avgasröret vid sista ljuddämparen sen kör in till bes utan att tanka ngt e85

en läcka så långt bak har ingen betydelse för avgasvärden, dock gillar inte bes om det läcker såklart.

Knacka på katten med en gummihammare eller nått träklubba och lyssna, slå inte sönder den alltså slå ganska försiktigt lyssna efter missljud. En katt lever inte för evigt wink

STP har ett medel man häller i tanken som hjälper till på traven med värden, kompisen körde det i sin bmw 540 utan katalysatorer, gick igenom blankt papper ( vilket var omöjligt utan tillsatsen) Kostade dock ca 200 kr för 0.75 liter om jag inte minns fel.

908 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
hangman skrev:
davidklang skrev:

en läcka så långt bak har ingen betydelse för avgasvärden, dock gillar inte bes om det läcker såklart.

Knacka på katten med en gummihammare eller nått träklubba och lyssna, slå inte sönder den alltså slå ganska försiktigt lyssna efter missljud. En katt lever inte för evigt wink

STP har ett medel man häller i tanken som hjälper till på traven med värden, kompisen körde det i sin bmw 540 utan katalysatorer, gick igenom blankt papper ( vilket var omöjligt utan tillsatsen) Kostade dock ca 200 kr för 0.75 liter om jag inte minns fel.

okej men  måste  de va en läcka innan katten för de ska ha betydelse eller? kan va en liten mitt under bilen i en skarv också. hur e de med vevus då?  hjälper de att rengöra de om de skulle va kletigt där.
vad hette produkten från stp ?
Senast redigerat av davidklang (20 september 2013)

2 174 Inlägg
20 september 2013
davidklang skrev:
hangman skrev:
davidklang skrev:

okej men  måste  de va en läcka innan katten för de ska ha betydelse eller? kan va en liten mitt under bilen i en skarv också. hur e de med vevus då?  hjälper de att rengöra de om de skulle va kletigt där.

jag har skrivit utförligt längre upp, men men.....innan lambda eller ca en meter bakom, sen har det ingen betydelse för värdena, så kolla vart lambdan sitter....

Vet inte exakt vad det hette, men det vet tex autoexperten eller mekonomen, eller varför inte googla...

vevhusventilationen ska inte vara täppt, andas han inte ordentligt där trycker han ut skiten i vevhuset och värdena blir skit....

908 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
hangman skrev:
davidklang skrev:
hangman skrev:

jag har skrivit utförligt längre upp, men men.....innan lambda eller ca en meter bakom, sen har det ingen betydelse för värdena, så kolla vart lambdan sitter....

Vet inte exakt vad det hette, men det vet tex autoexperten eller mekonomen, eller varför inte googla...

vevhusventilationen ska inte vara täppt, andas han inte ordentligt där trycker han ut skiten i vevhuset och värdena blir skit....

Ska kolla igenom skaevar och så. Sökte på google men stod bara om spridar rengöring o så. Inget om katalysator.
vet ej hur vevhusventilationen är. Men ska kolla slangar imorgon

908 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
ngn som har bra tips på avgaspasta som håller? biltemas e skit och rammlar av efter ett tag.

2 174 Inlägg
23 september 2013
davidklang skrev:
ngn som har bra tips på avgaspasta som håller? biltemas e skit och rammlar av efter ett tag.

avgaspasta är till för skarvar tex när du drar ihop rör, och biltemas funkar bra om man gör rätt.

Dom har en i en liten plåtburk som heter ljuddämparlagning, den är jävligt bra.

Gör så här om du har ett litet hål tex ( byt avgassystem helst) men ska du envisas med pasta.....Kleta på där det ska vara, Sen kan du ta en varmluftpistol värma det hårt, det härdar av värme, och startar du bilen så puffrar det ju upp eller lossnar oftast.

463 Inlägg
23 september 2013
hangman skrev:
davidklang skrev:

Vid besiktning krävs det att avgassystemet är tätt hela vägen från motorn till slutröret. Motorstyrningen bryr sig inte om det är hål någonstans efter sista lambdasonden (i de fall man har mer än en).

Eftersom bilprovningen mäter i slutröret och inte vid lambdasonden måste det även vara tätt hela vägen bak, annars kan du få in extra syre i avgassystemet vilket ger tokiga värden.

Du kan identifiera läckor på systemet genom att kolla efter sot på utsidan.

Dessutom, keramiska kattar är väldigt känsliga. Jag skulle inte slå på en även med gummi- eller träklubba. Bättre är att lossa den främre anslutningen och lysa in med ficklampa.

908 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
nu är min bmw besiktigad  big_smile ända ja gjorde va tankade 40 liter bensin och tätade alla skarvar på avgasröret. så nu går den fint.  de ända ja behöver fixa nu är att min bränslemätare visar reserven alltid även fast ja nu har 40 liter bensin. ngn som vet om det är ett vanligt fel på e34 ?

34 Inlägg
1 oktober 2013
Jag har samma problem med min e34. Jag vet inte vad felet är men skulle vara kul att fixa till.

Plattan i mattan

908 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
robina skrev:
Jag har samma problem med min e34. Jag vet inte vad felet är men skulle vara kul att fixa till.

jo rätt jobbbigt o gå efter tripp mätaren då man har tung högerfot tongue har du haft upp bränslepumpen från bagaget ? tänkte ta upp min ngn dag och kolla om flottören hängt sig

34 Inlägg
3 oktober 2013
Jag brukar köra 15-20 mil när mätaren lyser rött. Nix jag har inte orkat riva isär den. Fullt upp med andra bilar smile

Plattan i mattan

908 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
robina skrev:
Jag brukar köra 15-20 mil när mätaren lyser rött. Nix jag har inte orkat riva isär den. Fullt upp med andra bilar smile

Oki ja rev upp hela pumpen idag o kolla flottören o alla sladdar men allt såg bra ut o flottören åkte fram och tillbaka när ja vände på röret. Tänkte pröva med ett annat mätarhus

Sök