3991
Sök

Volvo V70 -98 170 häst motor, knackande ljud höger sida, försvinner vid sväng åt höger; förmodligen bak.

15 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Tja!

Har suttit och läst mig dum på forumet och börjar bli rätt trött i skallen för det känns som att inget är riktigt precis samma problem som jag har. Kan ju dock vara att jag är lite för amatör för att förstå kopplingar som andra gör.

Har en V70 modell -98 med 170 häst motorn. Fint skick, bra omhändertagen innan osv. Har inte haft nå problem den tiden jag har ägt bilen med det problemet som kom nu.
Jag hör ett knackande ljud från högersida från att bilen börjar rulla i princip till att jag stannar. Hastighet spelar ingen roll. Först för ungefär tre veckor sen var det bara när det var lite kallare ute, nu verkar den inte ge sig med att de blir varmare på dagen eller att bilen blir varm och ljudet blir högre och högre. Det låter som att något sliter tag i ventilen eller nåt varje varv liksom och jag har läst massor av symptom och lite olika teorier. En med liknande problem hade bara behövt dra åt bultarna på bilen så försvann det. Jag har testat det men ljudet är kvar. Någon tror drivknutar och någon tror hjullager. Läste även att avgassystemet ligger och slår lite, och nu är de iofs inte i bästa skick och vet att de varit lite dåliga bussningar på de men det låter inte alls som det för det har jag haft problem med förr.
De är precis som att det är något som är på en viss punkt på däcket eller fälgen som fastnar i, ökar jag hastigheten ökar antalet knackningar osv osv.
Förr lät de inget om jag drog ner rutan, eller bruset från draget kanske dränkte ljudet, men nu hör jag det även när den är nere. Är rädd för hjullagret, det brukar inte riktigt låta så generellt, men en vän hade ett dåligt lager och det lät exakt likadant i början fast på annan bil.
Någon som har någon idé om vad jag ska leta efter? Är det okej att köra med bilen kortare sträckor, typ 1-2 mil eller bör jag oroa mig att motorn exploderar om jag vrider nyckeln igen? smile

Nyligen är båda bakbromsarna bytta, eller skivorna, beläggen och oken är bytte. Brydde mig inte om handbromsbackarna (eller vad de heter) då dem såg helt okej ut, men har inte heller spänt handbromsen sen dess så den är slö. Om det är information som är hjälpsam.

Ps, nu kör ju jag som alla andra från förarsätet och därifrån låter det som om det skulle ligga typ under baksätet eller vad man ska säga, så det får mig ju att tro att det ligger baktill, problemet, men jag kan ju ha fel.

//Henke

BilFixare
26 september 2013
Hissa upp bilen och känna på hjullager på vänster sidan både bak och fram.  Ta tag på däck uppe och nere och dra upp och ner få se om det glappar.

BilFixare
26 september 2013
Förlåt jag tänkte fel. Du säger att ljudet ökar när du öka hastighet och ljudet försvinner när du svänger åt höger.

När dusvänger åt höger belastar du vänster hjullager därför ljudet försvann dvs höger hjullager kan vara glapp.

15 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Hissade upp bilen idag och inget glapp alls vad jag kunde känna.
Däremot på höger bakdäck så kom ett litet skrapande ljud som på beställning varje varv när jag snurrade. Inte riktigt skrapande som om de vore bromsarna dock(men kan ju ha fel), lite svårt att beskriva men lät mer som om någon sågade något litet (?)... äsh, vet inte hur man ska beskriva det. Men det ökade med hastigheten osv så det verkar ju vara höger bak problemet är.
Tycker bestämt att däcket ser jämnt ut och känns jämnt när man kör och snurrar på det, så har lite svårt att tänka mig att det ligger emot.

Spelade in ett litet klipp så ni får lyssna själv:
http://www.youtube.com/watch?v=cjp-OPcV … e=youtu.be

/Henke

15 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
En till uppdatering för alla som kan ha samma problem:

Skulle spänna handbromsen här om dan och såg att vajern var lite lös, eller den hade liksom hoppas ur fästet baktill vid hjulet. Inte sett innan. Spände upp den och det knackande ljudet försvann. Verkar vara så att en vikt eller nåt sånt har legat och slagit emot, därför ljudet kommit en gång per varv som klockslag och inte oregelbundet. (?) Iaf, det kan vara värt att kolla om någon stöter på samma sak.

//

Sök