3991
Sök

Volvo V70 -98 170 häst motor, knackande ljud höger sida, försvinner vid sväng åt höger; förmodligen bak.

15 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Tja!

Har suttit och läst mig dum på forumet och börjar bli rätt trött i skallen för det känns som att inget är riktigt precis samma problem som jag har. Kan ju dock vara att jag är lite för amatör för att förstå kopplingar som andra gör.

Har en V70 modell -98 med 170 häst motorn. Fint skick, bra omhändertagen innan osv. Har inte haft nå problem den tiden jag har ägt bilen med det problemet som kom nu.
Jag hör ett knackande ljud från högersida från att bilen börjar rulla i princip till att jag stannar. Hastighet spelar ingen roll. Först för ungefär tre veckor sen var det bara när det var lite kallare ute, nu verkar den inte ge sig med att de blir varmare på dagen eller att bilen blir varm och ljudet blir högre och högre. Det låter som att något sliter tag i ventilen eller nåt varje varv liksom och jag har läst massor av symptom och lite olika teorier. En med liknande problem hade bara behövt dra åt bultarna på bilen så försvann det. Jag har testat det men ljudet är kvar. Någon tror drivknutar och någon tror hjullager. Läste även att avgassystemet ligger och slår lite, och nu är de iofs inte i bästa skick och vet att de varit lite dåliga bussningar på de men det låter inte alls som det för det har jag haft problem med förr.
De är precis som att det är något som är på en viss punkt på däcket eller fälgen som fastnar i, ökar jag hastigheten ökar antalet knackningar osv osv.
Förr lät de inget om jag drog ner rutan, eller bruset från draget kanske dränkte ljudet, men nu hör jag det även när den är nere. Är rädd för hjullagret, det brukar inte riktigt låta så generellt, men en vän hade ett dåligt lager och det lät exakt likadant i början fast på annan bil.