3003
Sök

Renault Scenic -00 Har dött under körning..

1 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har en Renault Scenic-00 som helt plötsligt utan förvarning stendog mitt under körning. Det var ungefär som att slå av tändningen.. Då jag försöker starta så snurrar startmotorn,men inget händer.. Den har vid 2 tillfällen givit ifrån sig en"puff" och det har låtit som den har varit på gång att starta-men inte..
Jag blev bärgad från plats och jag försökte då starta via att lägga i 4:ans växel , men den tände inte.. Men det som hände då var att den tryckte ut olja i motorrummet.. Men det var endast då växeln låg i ??
När jag la ur växeln och parkerade bilen hemma på gården så var det inget mer oljespill.. Det finns gott om olja kvar i motorn och inget läker ut när den står stilla - utan bara när växel ligger i och man försöker dra igång den..

Har hört att Renault har någon slags inbyggd "säkerhetsspärr" som slår till vid tappat oljetryck och att motorn då dör,fick ett förslag om att kolla packningarna på oljefiltret -för det kan tydligen räcka med att den gått så lägger bilen av och går inte att starta innan nytt filter och olja har fixats???   Någon som vet om detta kan stämma??
Kan också tillägga att motorrenovering är gjord för 2år sedan då kamremmen rasat.. Bilen har gått 2100 mil sedan dess , så det kan väl knappast vara något åt det hållet ??  ...

Mycket tacksam för svar/ide'er om åtgärder då jag har "tummen mitt i handen" då det gäller bilar och udda fel...

341 Inlägg
1 oktober 2013
Det är rätt vanligt att det är glapp i vevaxellägesgivaren. prova röra på den å se om den startar

Sök