4362
Sök

Hur gör ni som har hoj med försäkring?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#1
Ja sitter på skoj och tittar på hojar och då slog det mig att jag ville titta på
vad det kostar med försäkring..
Alltså, trodde inte mina ögon.

HALV 61 tusen.. Seriöst.

Helförsäkring kunde jag inte ens titta, då blev jag tvungen och ringa.

Jag är 22 strax och det var slaget på en Z1000 Kavaski 2011.



Hur gör ni?
Jobbar ni dygnet runt under alla månader förutom sommaren då man kan köra
hoj? Låter ju fan helgalet.

Vad pröjsar ni? Åker ni för hoj? Hur gammal?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 oktober 2013
#2
ExXtr3me skrev:
Ja sitter på skoj och tittar på hojar och då slog det mig att jag ville titta på
vad det kostar med försäkring..
Alltså, trodde inte mina ögon.

HALV 61 tusen.. Seriöst.

Helförsäkring kunde jag inte ens titta, då blev jag tvungen och ringa.

Jag är 22 strax och det var slaget på en Z1000 Kavaski 2011.



Hur gör ni?
Jobbar ni dygnet runt under alla månader förutom sommaren då man kan köra
hoj? Låter ju fan helgalet.

Vad pröjsar ni? Åker ni för hoj? Hur gammal?

Nu finns det ju två anledningar till att en sådan hoj skulle kosta så mycket för dig att försäkra: cykelns prestanda + din ålder är statistiskt en mycket dålig kombination, därav blir det dyrt. Försäkringsbolaget ser det inte som en risk att du ska smälla den, de ser det som garanterat att du kommer smälla både cykeln och dej själv, typ...

För att återgå till själva frågan: jag kör Yamaha XT660R -08 kostar 2400:- helförsäkring, helår, bilsport/mc, 33 år
Senast redigerat av TS_quattro (1 oktober 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#3
TS_quattro skrev:
ExXtr3me skrev:
Ja sitter på skoj och tittar på hojar och då slog det mig att jag ville titta på
vad det kostar med försäkring..
Alltså, trodde inte mina ögon.

HALV 61 tusen.. Seriöst.

Helförsäkring kunde jag inte ens titta, då blev jag tvungen och ringa.

Jag är 22 strax och det var slaget på en Z1000 Kavaski 2011.



Hur gör ni?
Jobbar ni dygnet runt under alla månader förutom sommaren då man kan köra
hoj? Låter ju fan helgalet.

Vad pröjsar ni? Åker ni för hoj? Hur gammal?

Nu finns det ju två anledningar till att en sådan hoj skulle kosta så mycket för dig att försäkra: cykelns prestanda + din ålder är statistiskt en mycket dålig kombination, därav blir det dyrt. Försäkringsbolaget ser det inte som en risk att du ska smälla den, de ser det som garanterat att du kommer smälla både cykeln och dej själv, typ...

För att återgå till själva frågan: jag kör Yamaha XT660R -08 kostar 2400:- helförsäkring, helår, bilsport/mc, 33 år

Ja, att det är pga att jag är en liten skitunge. Det vet jag och att det skulle kosta stryk, det kunde
jag förstå!
Men 60 tusen halv, det hade jag Verkligen inte räknat med!

Ja, det där var ju lite mer mänskligt! tongue Det går ju och betala!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
1 oktober 2013
#4
har kollat lite på en yamaha xj6 och den skulle kosta 15 000 på mig 21 år hel/hel

fassan har en r6 från 01 den betalar han 1750 hel/hel


plankan
1 oktober 2013
#5
Du får väl och ringa bolaget en gång till -
tala om att det var en försäkring du skulle ha,inte en amoteringsplan lol

Muttley
1 oktober 2013
#6
en go vän hade runt 90 tusen per år för någon RR.    Planering och ställa av var de som gällde.
Jag hade min påställd året runt 5000 kr för en cbr 900 RR

450 Inlägg
1 oktober 2013
#7
Ett tips är att ringa flera bolag, de finns alltid något bolag som ska ta i så man man svimmar, men runt 1-3 tusen i månaden för en avställningsbar får du nog räkna med.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 oktober 2013
#8
men å andra sidan vi bor i sverige och här har vi typ ½ år med snö så och så lär man enbart köra på sommaren och avställd resten av året så säg tex att du kör 3 av 12 månader då va de inte så dyrt längre
samma princip som med alla dyra roligare sport bilar som kostar apa och äga står ju större delen av sitt liv avställda i ett garage


3 354 Inlägg
2 oktober 2013
#9
Då min vfr750Fl är en -90 och är klassad som sporttouring så kan jag ha Classica försäkring som bara kostar 1350:- på mig.
24 år, eget hus på mindre ort.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Pedantisk Perfektionist
232 Inlägg
2 oktober 2013
#10
Inte ovanligt att man får försäkringspriser upp mot 100k om året på nyare R-hoj om du är runt 20 bast. Bara att hosta upp. Många kör dock på skenförsäkring men då kanske du står där utan en krona när du skrotat hojen och i värsta fall dig själv, så det är ej att rekommendera.

Jag har själv klotat och fick gå på rehab i 3 år för att kunna leva som vanligt igen. Kommer dock aldrig bli fullt återställd. Jag är tacksam för att jag hade giltig försäkring då kan vi säga...

BMW/Alpina - Only the best is good enough

453 Inlägg
2 oktober 2013
#11
Jag skulle ta mc kort hade jag tänkt men sen ändrades reglerna. Är 20 år.

Jag tittade väldigt mkt på yamaha r6 och honda cbr 600rr ingen av dom va äldre än 4-5 år.

Jag skulle få pynta ut 35 000 hel/hel per år.

Tycker inte det är så farligt faktiskt, hade hört innan om sjuka priser men detta stämmer inte alltid.
Bor i halmstad och har 1 mil till stan.

Muttley
2 oktober 2013
#12
JHarnborg skrev:
Inte ovanligt att man får försäkringspriser upp mot 100k om året på nyare R-hoj om du är runt 20 bast. Bara att hosta upp. Många kör dock på skenförsäkring men då kanske du står där utan en krona när du skrotat hojen och i värsta fall dig själv, så det är ej att rekommendera.

Jag har själv klotat och fick gå på rehab i 3 år för att kunna leva som vanligt igen. Kommer dock aldrig bli fullt återställd. Jag är tacksam för att jag hade giltig försäkring då kan vi säga...

Att köra skenförsäkring på en hoj som kostar runt 100-150 är ganska dumt.  Att skena på en hoj som kostar 25 i inköp men närmre 30 om året på en själv är inte så dumt.
Man förlorar på båda.  Bara de att man får ha pengarna redo och låta bli att ta ut försäkring på den kvaddade hojen.

Omoraliskt javisst men de är onödigt att betala fantasisumma som överskrider hojens egna värde smile

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 oktober 2013
#13
tkd_rille skrev:
JHarnborg skrev:
Inte ovanligt att man får försäkringspriser upp mot 100k om året på nyare R-hoj om du är runt 20 bast. Bara att hosta upp. Många kör dock på skenförsäkring men då kanske du står där utan en krona när du skrotat hojen och i värsta fall dig själv, så det är ej att rekommendera.

Jag har själv klotat och fick gå på rehab i 3 år för att kunna leva som vanligt igen. Kommer dock aldrig bli fullt återställd. Jag är tacksam för att jag hade giltig försäkring då kan vi säga...

Att köra skenförsäkring på en hoj som kostar runt 100-150 är ganska dumt.  Att skena på en hoj som kostar 25 i inköp men närmre 30 om året på en själv är inte så dumt.
Man förlorar på båda.  Bara de att man får ha pengarna redo och låta bli att ta ut försäkring på den kvaddade hojen.

Omoraliskt javisst men de är onödigt att betala fantasisumma som överskrider hojens egna värde smile

ringde runt till många bolag och många sa att de inte ens ville ha mig som kund... de sa att ställa den på gubben och ha tillägget som gör att förare under 25 får köra den

blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utan de tillägget men ändå sjukt mycket billigare än om jag skulle stå på den själv


R1 driver!
5 128 Inlägg
2 oktober 2013
#14
Jag ska få betala knappt 13k/år i helförsäkring via länsförsäkringar för min Yama R1 -99, nu när jag är 24 med förskt kort. Men då kan jsg inte ställa av. Betalade istället 952kr mån i trafik på Folksam (23år och utan kort). Roliga hojar är dyra när man är ung!


Muttley
2 oktober 2013
#15
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
JHarnborg skrev:
Inte ovanligt att man får försäkringspriser upp mot 100k om året på nyare R-hoj om du är runt 20 bast. Bara att hosta upp. Många kör dock på skenförsäkring men då kanske du står där utan en krona när du skrotat hojen och i värsta fall dig själv, så det är ej att rekommendera.

Jag har själv klotat och fick gå på rehab i 3 år för att kunna leva som vanligt igen. Kommer dock aldrig bli fullt återställd. Jag är tacksam för att jag hade giltig försäkring då kan vi säga...

Att köra skenförsäkring på en hoj som kostar runt 100-150 är ganska dumt.  Att skena på en hoj som kostar 25 i inköp men närmre 30 om året på en själv är inte så dumt.
Man förlorar på båda.  Bara de att man får ha pengarna redo och låta bli att ta ut försäkring på den kvaddade hojen.

Omoraliskt javisst men de är onödigt att betala fantasisumma som överskrider hojens egna värde smile

ringde runt till många bolag och många sa att de inte ens ville ha mig som kund... de sa att ställa den på gubben och ha tillägget som gör att förare under 25 får köra den

blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utan de tillägget men ändå sjukt mycket billigare än om jag skulle stå på den själv

Nej de vet vad som händer.   Jag körde den med att farsan fick ha den med tillägget att jag under 25 fick köra med. Även efter jag flyttat hemifrån.  Därav fick jag 5000 kr för min året runt.   Hade jag skrotat hojen så hade de kvittat rätt ut i med de ville ha ca 27,000 för mig.   Vården skulle jag fått ändå.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 oktober 2013
#16
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:

Att köra skenförsäkring på en hoj som kostar runt 100-150 är ganska dumt.  Att skena på en hoj som kostar 25 i inköp men närmre 30 om året på en själv är inte så dumt.
Man förlorar på båda.  Bara de att man får ha pengarna redo och låta bli att ta ut försäkring på den kvaddade hojen.

Omoraliskt javisst men de är onödigt att betala fantasisumma som överskrider hojens egna värde smile

ringde runt till många bolag och många sa att de inte ens ville ha mig som kund... de sa att ställa den på gubben och ha tillägget som gör att förare under 25 får köra den

blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utan de tillägget men ändå sjukt mycket billigare än om jag skulle stå på den själv

Nej de vet vad som händer.   Jag körde den med att farsan fick ha den med tillägget att jag under 25 fick köra med. Även efter jag flyttat hemifrån.  Därav fick jag 5000 kr för min året runt.   Hade jag skrotat hojen så hade de kvittat rätt ut i med de ville ha ca 27,000 för mig.   Vården skulle jag fått ändå.

det är ju det som är den viktiga biten, att man är försäkrad till liv och lem om/när olyckan är framme, att cykeln blir skrot är väl "trist" men att vara förlamad från axlarna och ned och bli utan ersättning är nog aningens värre än "trist"...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Muttley
2 oktober 2013
#17
TS_quattro skrev:
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:

ringde runt till många bolag och många sa att de inte ens ville ha mig som kund... de sa att ställa den på gubben och ha tillägget som gör att förare under 25 får köra den

blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utan de tillägget men ändå sjukt mycket billigare än om jag skulle stå på den själv

Nej de vet vad som händer.   Jag körde den med att farsan fick ha den med tillägget att jag under 25 fick köra med. Även efter jag flyttat hemifrån.  Därav fick jag 5000 kr för min året runt.   Hade jag skrotat hojen så hade de kvittat rätt ut i med de ville ha ca 27,000 för mig.   Vården skulle jag fått ändå.

det är ju det som är den viktiga biten, att man är försäkrad till liv och lem om/när olyckan är framme, att cykeln blir skrot är väl "trist" men att vara förlamad från axlarna och ned och bli utan ersättning är nog aningens värre än "trist"...

Självklart, därför ser man till att man har sina försäkringar som gäller.

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 oktober 2013
#18
Vad kollade du för försäkringbolag? hör med Länsförsäkringar, har hyfsade priser nuförtiden

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 863 Inlägg
8 oktober 2013
#19
Kan rekommendera Svedea, fixade en försäkring där igår. Visserligen köpte jag en Honda Shadow men försäkringen kostade 2400 per år med extra assistanshjälp.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
8 oktober 2013
#20
TS_quattro skrev:
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:

ringde runt till många bolag och många sa att de inte ens ville ha mig som kund... de sa att ställa den på gubben och ha tillägget som gör att förare under 25 får köra den

blir ungefär dubbelt så dyrt jämfört med utan de tillägget men ändå sjukt mycket billigare än om jag skulle stå på den själv

Nej de vet vad som händer.   Jag körde den med att farsan fick ha den med tillägget att jag under 25 fick köra med. Även efter jag flyttat hemifrån.  Därav fick jag 5000 kr för min året runt.   Hade jag skrotat hojen så hade de kvittat rätt ut i med de ville ha ca 27,000 för mig.   Vården skulle jag fått ändå.

det är ju det som är den viktiga biten, att man är försäkrad till liv och lem om/när olyckan är framme, att cykeln blir skrot är väl "trist" men att vara förlamad från axlarna och ned och bli utan ersättning är nog aningens värre än "trist"...

men man har väl vanlig person försäkring som täcker sådant ? springer jag in i lyktstolpe och blir liggandes på sjukhus får jag pengar för det, när jag körde av vägen utan körkort och blev liggandes på sjukhus så fick jag pengar för det.. fick även bra ersättning för ärren jag fick.



Sök