2764
Sök

hämtat katten :)

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
nu har jag fått min katt. någon här som vet hur katter beter sig precis såhär i början?
denna morrar och verkar allmänt rädd och tråkig men den verkar inte vara så rädd för mig den har inget emot att vara vid mig men den går runt och försöker klia sig mot allt å alla.
är detta vanligt beteénde?

lundwall
9 november 2006
Att katter stryker sig mot folk är rätt vanligt, ja. Likaså är det nog inte morrande, utan spinnande du hör smile

194 Inlägg
9 november 2006
Katter har doftkörtlar i ansiktet och vid halsen tror jag, samt vid svansen. Skälet till att de stryker sig är att de vill bygga upp sitt revir med doftmarkeringar. Med andra ord så säger katten till alla andra att ni är kattens egendom smile
Det bästa att göra med kattungar är nog att hålla i dem mycket, så att de vänjer sig vid er och inte blir rädda.
En sak som ni ska vara uppmärksamma på (eller snarare tänka på) är följande.
Katten ligger i exempelvis knäet, och börjar spinna och verkar ha det allmänt gott pga av att ni klappar den eller dylikt. Sedan börjar den trampa med tassarna. Den använder ofta klorna vid detta tillfälle också. Då ska ni ABSOLUT inte slänga bort katten eller säga till den på skarpen. Skälet till att katten gör detta är att den känner sig trygg. Trampandet med tassarna har att göra med när den var liten, och skulle få mjölken att rinna till i spenarna på kattmodern. Så det bästa då är att fortsätta klappa den, så blir katten trygg hos er.

Lycka till med katthavandet smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
lundwall skrev:
Att katter stryker sig mot folk är rätt vanligt, ja. Likaså är det nog inte morrande, utan spinnande du hör smile

nej men den spinner inte den morrar den låter elak tongue sen undrar jag hur man lär den använda kattlådan den har redan gjort en olycka på en matta. den verkar inte gilla kattlådan så fort man lägger han där i så vill han bara ifrån den hmm

lundwall
9 november 2006
Den morrar/fräser/gurglar djupt i strupen när den ska hävda sig. Den är rädd, helt enkelt. Om den inte är rumsren så har du antingen fått den från en n00big uppfödare eller så är den helt enkelt för ung.

En sak som funkar är att trycka ner kattens ansikte i "olyckan" och därpå säga "fy." och sätta den i lådan. Kan verka barbariskt, men funkar finfint.

2 Inlägg
9 november 2006
Hej!

Är här någon som känner till lite om c70 cab?

Har en fråga!

607 Inlägg
9 november 2006
wap8603 skrev:
Hej!

Har en fråga!

WF!!! tongue

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Moderator+
1 081 Inlägg
9 november 2006
wap8603 skrev:
Hej!

Har en fråga!

Skapa en egen tråd och ställ frågan i den.

Ontopic: Grattis till katten! Kattungar är skumma smile Inga bilder på skrället?

Mvh

Vem jag?

4 571 Inlägg
9 november 2006
Jo upp med en bild på den tongue

Vår gamla katt hade lite allmänt damp i början med men det är nog för dom kommer till en ny miljö och inte känner sig hemma till en början.

Att den gjort en "olycka" är inte så ovanligt i början, även om dom har gått på lådan i flera veckor innan så blir det en helt annat sak i ett nytt hem, den är helt enkelt osäker.

kontorsråtta
231 Inlägg
9 november 2006
verkar skumt att den inte är rumsren, som någon sa tidigare n00big uppfödare.. måste hålla med.

min lilla fjant gick på lådan direkt och har aldrig gått brevid.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
tack redbull smile

kan det vara så att den vill ha en annan kattsand? smile

just nu blir det inget kort på den jag har stängt i den i ett rum tillsammans med kattlådan så ska vi se om den lyckas denna gången. vet inte om det är så bra att stänga in den första dagen men vill se om det funkar.
Senast redigerat av dusty (9 november 2006)

kontorsråtta
231 Inlägg
9 november 2006
en del katter är kinkiga på sanden.. finkorning sand brukar dom gilla bäst (enligt mina erfarenheter)

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
Draedon skrev:
en del katter är kinkiga på sanden.. finkorning sand brukar dom gilla bäst (enligt mina erfarenheter)

just nu väntar jag på att den ska göra något nästa gång så hoppas jag den använder lådan. annars vet jag inte vad jag ska ta mig till tongue  men den låter fortfarande som en motor som går på tomgång. den har inga problem med att bli klappad men den är ivrig och går runt mig och kan inte vara still

607 Inlägg
9 november 2006
dusty skrev:
Draedon skrev:

just nu väntar jag på att den ska göra något nästa gång så hoppas jag den använder lådan. annars vet jag inte vad jag ska ta mig till tongue  men den låter fortfarande som en motor som går på tomgång. den har inga problem med att bli klappad men den är ivrig och går runt mig och kan inte vara still

Om den nu går nån annan stans en på lådan pröva med att ta avföringen och lägg den i lådan så vet den säkert sen vart den ska. Funkade för mig big_smile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
9 november 2006
ja den där c70n hamnade nog lite fel.. tongue

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
Ckosworth skrev:
dusty skrev:
Draedon skrev:

Om den nu går nån annan stans en på lådan pröva med att ta avföringen och lägg den i lådan så vet den säkert sen vart den ska. Funkade för mig big_smile

tyvärr så var första ganska kletig å lös så får göra så nästa gång om den kan tänka sig att vara lite hårdare i magen.

tack för tipset
Senast redigerat av dusty (9 november 2006)

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 november 2006
Katter är verkligen charmiga djur men kan bli lite väl mycket med 2st hela dagarna.

När man har 2 av dem då den första leker tafatt med dig själv i tvättkorgen samtidigt som den andra testade simlektioner i toaletten bara för att man inte hann lägga ner toalocket senast för man var tvungen att hindra en av katterna att dra om alla kablar på förstärkaren med tänderna...

Trevligt att alla katter verkar vara datorintresserade, inte alls lika roligt när det finns 4-5 uppsättningar datorer med tillhörande kablar och sladdar.

Jagar blomflugor utan respekt på vad husse har på fönsterbrädan, tycker att det ständigt är dags att plocka ner alla kläder på tork och 23,5 timmar om dygnet källsorterar sophinken i lekbart och icke lekbart.

Tur att mina är rumsrena iaf.

Vill se bilder!!!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

892 Inlägg
9 november 2006
dusty skrev:
den har inga problem med att bli klappad men den är ivrig och går runt mig och kan inte vara still

Det är en kattunge! =P
Var glad att den inte klättrar på väggarna och käkar upp sladdar...än... smile

Jag tror att alla katter är lite olika, så du kanske måste hitta ditt eget knep för att få katten att gå på lådan. Jag har t ex 2 katter, en som vi haft från liten kisse, och en som vi fick lite äldre. Den senare var mycket skygg när vi fick den och det händer ibland olyckor i sängar och tyg...som om hon vill hävda sig lite. Den tidigare som bara vi uppfostrat är lite tuffare och är lugnt som en ko. Han sätter sig på lådan, även om där är nystädat eller en miljöfara. smile

Ett tips är ju att ta bort alla mattor och tyg från golvet så länge, spraya "fy-spray" på soffor och stänga åt om sovrummet. Lådan kanske blir det enda "piss-o-skit-bara" stället kvar. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

874 Inlägg
9 november 2006
Jag har vuxit upp med katter (och kattungar) hela mitt liv.
Just nu har jag (vi) två stycken, en hane (Svante) som precis fyllt 1år, han är ett riktigt yrväder übersocial är han också big_smile. Och en hona som heter Majsan hon är tre år gammal, väldigt lugn och blyg.

Var enveten i din uppfostran och om den lille krabaten uträttar sina behov nån annanstans (när du ser den) så fyar du och bär den till lådan. Tillslut lär den sig. Tänk på att du inte kan straffa den för något du inte ser, t.ex om du kommer hem från jobbet och den förstört något. För då förstår den inte.

lycka till med din uppfostran smile

mvh
Senast redigerat av brillmongo (9 november 2006)

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Fisketokig
2 997 Inlägg
9 november 2006
Bra tips om de är för bråkiga med stereo och sladdar.

Blev irriterad nu när de leker bakom förstärkaren och lekar med kablar.

Bara dunka på musik riktigt högt några sek så är de borta.

ju närmare de kommer ju högre spelar jag. Funkar otroligt effektivt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök