Köpte en saab 9-5 idag. körde ca 20 mil sen tändes oljetryckslampan när jag står på tomgång. Kan de räka med att bytt till en lite tjockare olja för att få bättre tryck? Bilen kör idag på helsyntet 5-40W. Tänkte om man kan ta och byta till 10-40w mineral olja? Kan inget direkt om bilar så tänke kolla med nån som kanske kan lite mer än jag.
Köpte en saab 9-5 idag. körde ca 20 mil sen tändes oljetryckslampan när jag står på tomgång. Kan de räka med att bytt till en lite tjockare olja för att få bättre tryck? Bilen kör idag på helsyntet 5-40W. Tänkte om man kan ta och byta till 10-40w mineral olja? Kan inget direkt om bilar så tänke kolla med nån som kanske kan lite mer än jag.
Tacksam för snabba svar.
Mvh Fredrik
har du tillräckligt med olja i motorn?
Skulle dock inte rekommendera att byta från syntet till mineral då om man vill byta tillbaks senare så kan det bli stor risk för motorras.
Inte alls svårt att ta ner det. Du ser det när du kommer in under bilen.
Här ser du hur silen sitter fast. Det sitter ett lock till ovanför silen.
Den ska vara ren.
Om du inte vill riva ner oljetråget så kan du börja med att byta olja och se om det hjälper. Sen göra ett par täta oljebyten. Jag skulle riva ner det och göra rent ordentligt. Det tar inte så lång tid.
Senast redigerat av Tpos (6 oktober 2013)
"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
Lugna puckar nu, på en 9-5:a är det inte alls lika lätt att få loss tråget. Sitter saker ivägen!
Allt beror på hur kunnig man är. Det som man måste släppa innan än downpipen. 3 muttrar vid turbon och 2 efter katten och släppa en kontakt till lambdan. Sen sitter det en slang från vevhusventilationen ner i tråget. Man ser vad som behöver släppas på när man kommer under bilen.
"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
Det är standard på dessa bilar och någonting man bör ta på allvar och åtgärda ordentligt. Att börja med silen låter vettigt. I övrigt finns det säkert en handfull tips så som vevhusvent etc man bör se till att uppgradera.
Att byta till tjockare olja hjälper bara temporärt och är ingen lösning
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
okej. bytte olja idag och filter efter 1 mil samma problem. Får ta och se om man kan få ner tråget. Hör också ett konstigt ljud från höger sida av motorn. Låter som pumpen pumpa luft de klonkar typ.
okej. bytte olja idag och filter efter 1 mil samma problem. Får ta och se om man kan få ner tråget. Hör också ett konstigt ljud från höger sida av motorn. Låter som pumpen pumpa luft de klonkar typ.
Kompisens bil gjorde likadant. När oljan blev varm tappade den trycket. Lär som en kass servopump. Han hittade aldrig felet utan bilen fick gå hädan efter div halvhjärtade insatser av olika mekaniker.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-