Orsaken till den dåliga gången på motorn var dels att lambdasonden var kass och dels att det var fukt i fördelarlocket. Så nu går bilen renare än någonsin, dock något slöare eftersom den fungerande lambdan inte ger signaler om "mer soppa, mer soppa" hela tiden
Nästa bit för att förbereda inför besiktning var baklyktorna, föregående ägare hade monterat 21W som bakljus och 5W som bromsljus - "Snabbt fixat!" ELLER!?
Jag skruvade bort baklyset och fick se detta:
2014-01-26
Vad fan är det här? Känns en smula klåpigt men jaja! Jag skulle byta plats på lamporna, men såklart var de fastlödda!?
2014-01-26
Ungefär här kände jag "NEJ, INTE EN CHANS!". Jag var inte sugen på att plocka fram lödkolven varje gång jag skulle byta lampa så det blev till att göra en smartare lösning (Notera att jag uttryckte det som smartare, inte bättre eller snyggare
)
"Hmm, har inte jag ett par gamla Bmw-bakljus liggandes på vinden?"
2014-01-26
Jag blev sittandes en stund för att fundera ut den enklaste lösningen, men jag kom fram till att den här biten var ett bra utgångsobjekt:
2014-01-26
"Knips knips" och så blev det såhär:
2014-01-26
Lite lödning senare blev så blev det "jättefint"...
2014-01-26
Passformen är på topp!
2014-01-26
Lamporna tittar fram där de ska så vi kör!
2014-01-26
Här är sen det färdiga resultatet:
2014-01-26
Och nej, de är inte täta - det ser jag med
Men å andra sidan så var de knappast täta tidigare och jag kan nu byta glödlampor enkelt - så jag är nöjd!