3157
Sök

Chevrolet Silverado K2500 -90 - Operation vinterbil

Årets vinterbil!

Mångfifflare
33 920 Visningar
Projektet avslutat 13 december 2019
Mångfifflare
299 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#1
Jag har upptäckt att jag tydligen har en dragningskraft till bilar med onödigt hög bränsleförbrukning - så nya vinterbilen blev inget undantag!
Länge och väl satt jag och letade efter "den perfekta vinterbilen", målet var antingen en lite nyare bil eller en lite mindre som är billig i drift. Grundförutsättningen var att den skulle vara såpass billig att jag inte skulle behöva bry mig ifall något hände med den. Någonstans på vägen spårade det ur och blev en småhöjd Cheva pickis med V8 - känns helt enligt planen.. Eller!?

Här är resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-02c398f21676c60ffee9a0a0e5a50b59.jpg 2013-10-06

Okej, bilden är väl lite vinklad.. Här är sanningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0277ece8fc7e61e3b40099289e9e6ddd.jpg 2013-10-07

Jag köpte bilen utan motor, eftersom säljaren skulle ha den till nästa projekt.
Så mitt projekt kommer väl till största delen att bli att lyfta i en motor - inget jättejobb med andra ord.
Tyvärr visade det sig som att det var lite mer än bara motorn som saknades, bland annat kylare - men det löser sig!
I nuläget har jag inte gjort något mer än att transporterat hem bilen 30mil, vilket i sig var en procedur det med eftersom lasten blev lite tung och vi inte kunde hålla mer än 65km/h på hemvägen för att inte däcken skulle bli för varma.

Det lämpar sig väl bra med en helhetsbil som avslutning på inlägget,
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6984799745ee190c53cbbfa839a3a053.jpg 2013-10-04

_______________________________

Att göra:
(Denna lista kan kännas lite överdetaljerad, men den fungerar som kom-ihåg för mig)
[  ] = Ska göras
[_] = Halvklart
[X] = Klart

[X] Byta vindruta
[X] Kolla varför hastighetsmätaren inte fungerar
[X] Svetsa ihop avgasröret som föregående ägare kapat sönder
[X] Montera batteri
[X] Montera extraljus
[X] Bunta upp kablar som hänger och slänger
[X] Bunta bränsleledningarna
[X] Koppla ihop kylningen till automaten
[X] Dra fast batterikablarna i "bilens ände"
[X] Leta på en vettig behållare för servo-olja och koppla in den
[X] Tillverka fästen för kylaren
[X] Koppla in lamdasonden
[X] Dra fast konvertern
[X] Isolera en skavd kabel på TBI'n
[X] Koppla in bränsleledningarna
[X] Fixa frambromsarna
[X] Hitta en vettig kylare
[X] Koppla in kabelhärvan
[X] Montera motorn
[X] Byta två grenrörsbultar, alternativt grenrör
[X] Byta spindelled vänster övre
[X] Byta spindelled höger övre
[X] Byta spindelled höger undre
[X] Öppna huven (kärvat fast på nå vis)
[X] Fixa parkeringsbromsen
[X] Byta en rattaxelknut

Det finns alltid folk som förtjänar ett extra tack:
- Pappa - Som ställer upp med kunskap, tid och delar.
- Elias - Bästa garagesällskapet, ett sällsynt bra driv!
- Texas Trading AB, som sponsrat med delar och grymma priser!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c8870b7b0295b8b9a771eb77be7c29b3.jpg
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Mångfifflare
299 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#3
Nu är motorn införskaffad. Jag och min far var till Vansbro och hämtade den, och en Opel Omega med V8 igår kväll. Det var en spännande resa då växellådan på biltransportpickupen började morra och låta illa vid motorbroms, för att sedan låta illa hela tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9ee1ad80ea92ce7ed3e0986be56bfa0d.jpg 2013-10-09

Att göra-listan blev längre igår också, huven går plötsligt inte att öppna på Chevan - Så vi får se vad det kan vara.
Den stora frågan är dock nu ifall jag ska lyfta i motorn som den ser ut, eller ifall jag ska försöka snygga till den lite först?
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Mångfifflare
299 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#4
Jippie, ännu en glad överraskning! roll
Klantigt av mig att inte kolla innan jag köpte bilen, men jag fick för mig att boka besiktning idag - bara för att ha ett mål att jobba emot. Döm om min förvåning när bilprovningen föreslår att boka "ombesiktning" istället för "kontrollbesiktning" - tydligen har föregående ägare försökt besikta och fått några anmärkningar:

2 Nav mutter saknas (löjligt enkelt)
2 Spindelled glapp båda sidor övre (fanns billiga att beställa från staterna)
2 Spindelled glapp fram höger undre (fanns billiga att beställa från staterna)
2 Avgaser tomgång mätning ej utförd (saknar betydelse då motorn ändå byts ut)
2 Bromsverkan ojämn fram
3 Färdbroms ur funktion fram
2 Parkeringsbroms otillräcklig
2 Rattaxelknut glapp (kan denna passa från en van??)
2 Vindruta Spricka (denna visste jag om)
2 Torkarblad dåliga (skulle ändå byts med rutan)
2 Strålkastare halvljus bländande vänster (löjligt enkelt)
2 Hastighetsmätare ur funktion

Notera att det är en trea med bland anmärkningarna!

Aja, det blir lite mer jobb - men man ska väl ha något att göra så! smile


Mångfifflare
299 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#5
Första lördagen, med bilen i min ägo, har passerat. Givetvis spenderades den i garaget!
Dagen har bestått i att få upp huven, vilket Elias löste med bravur efter att han kastat sig in under bilen och vidare in i motorutrymmet. Det visade sig att vajern lossnat från låsmekanismen - men säg vad man inte kan laga med bundband!?
Dagens andra problem vad att felsöka frambromsarna, efter en stund hittade vi ett läckage på en bromsledning. Sen efter det spenderades på tok för många timmar på att köpa bromsnipplar och tillverka ett bromsrör, Någonstans däremellan fick vi även in bilen i garaget.

Här är Elias i full fart med att bocka bromsröret, en mycket trovärdig kopia av originalet! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-35648006ccf5fcb8062f4bc13f50dea7.jpg 2013-10-12

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2866a03ece28624a41cbf6253749a154.jpg2013-10-12 Bilen på plats i garaget
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Mångfifflare
299 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#6
Idag blev det inte jättemycket gjort i garaget. Rattaxelknuten är åtgärdad, dock behövdes den inte bytas utan det räckte med att dra åt med ett dragskaft på två meter ;-)
Sen kom Elias på att han behövde en tvättmaskin, så då blev det till att avbryta mekandet och åka till Elgiganten en panikvända. Sen avslutades dagen med en vända till Grängesberg där Elias fick förstånd och bytte bort Peugeoten emot en kvalitetsvagn från Bayern.
Förhoppningsvis kommer en uppdatering imorgon att parkeringsbromsen är åtgärdad!


504 Inlägg
13 oktober 2013
#7
Ja har en klarglasfront och baklampor och en flakbåge om du är intresserad så kan du skicka pm

fin pickis i övrigt!

Ha det gött

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

Mångfifflare
299 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#8
Kvällens prioritet har varit att få ihop parkeringsbromsen, dock blev jag irriterad över hur trångt det var runt bilen så det blev att städa först!
När jag fick av den vänstra trumman måste bilen blivit ett kilo lättare av allt sot och smuts som vällde ut. Allting såg egentligen fräscht ut, men all smuts gjorde att delarna satt fast, så efter rengöring och smörjning verkade det fungera bra. Tyvärr hann jag inte mer än ett hjul innan hemlängtan (hungern) blev för stor och kvällen rundades av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bd592e727466282b664d03beecac2af8.jpg 2013-10-15 Innan rengöring
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Mångfifflare
299 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#9
Idag har jag och tjejen varit tillsammans i tre år, hur tror ni jag spenderade kvällen?
Efter jobbet blev det som vanligt en raketvända hem för att kasta i mig lite mat - sedan vidare mot garaget. roll
Ikväll var det parkeringsbromsen på höger sida som fick sig en genomgång. Jag förstår varför det inte fungerat, justeringarna var totalt ihoprostade! Nu är allting rengjort och uppsmort, så bromsarna bör fungera några år till!

När bromsarna var klara började jag med ett hopplöst projekt - att få ner motorn ifrån flaket. Låter som att det borde vara enkelt, men icke! Motorlyftens arm är för kort så jag får inte upp motorn i luften. Planen var då att dela motor och låda för att enklare kunna flytta paketet med handkraft, det hade varit en enkel match ifall det inte vore för att jag måste lyfta motorn för att komma åt och skruva bort konvertern - men det ska väl gå att lösa med lite sällskap imorgon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-67d19218ec92ced19bcc6123e5f478cf.jpg 2013-10-16, Inte så fullt i garaget heller!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6cfae71594484585e50fc83bf92a2abd.jpg 2013-10-16, Här var det tomt! Skulle gärna vilja snygga till motorrummet, men snön är på väg..

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-337f8bd2812df44956395054c2231820.jpg 2013-10-16, Den härliga interiören.
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Mångfifflare
299 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#10
I vanlig ordning blev det en snabbvända i garaget idag (börjar bli lite smådrygt att ha garaget en mil hemifrån!).
Fick väl inte till något mirakel idag heller, men jag kör på "baby steps" - det går ju trots allt framåt ändå!

Det jag gjorde idag var att dela motor och låda samt att lyfta ner lådan från flaket (Börjar se nackdelen med en hög bil nu haha). Motorn fick jag inte ner på egen hand, så jag ska försöka lura med mig Elias någon dag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f7154b71072096a1f81b340afd7cbc07.jpg 2013-10-17, Rejäl jävla klump! (Baklysena stör mig fortfarande lika mycket!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-30db70215cd0542485ba0f304a5f8296.jpg 2013-10-17, Ifall någon behöver en växellåda så är denna till salu! Tror det ska vara en Cheva 700, men ska kolla upp så jag vet med säkerhet. Konverter medföljer ej.
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 oktober 2013
#11
Ja lådan ser ut som en th700. Vad kostar den?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Mångfifflare
299 Inlägg
504 Inlägg
17 oktober 2013
#13
sådär ja skickar bilderna nu

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

504 Inlägg
17 oktober 2013
#14
förresten ska du byta interiör så är ja intresserad först:D

MVH Kristoffer
Mitt projekt
I DON´T ALWAYS DOWNSHIFT.
but when I do it`s next to a prius, so they can hear me hurt the environment

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
29 oktober 2013
#15
Rekorden ser ju inte alls dum ut, vad kostar den? wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Mångfifflare
299 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#16
BunnA skrev:
Rekorden ser ju inte alls dum ut, vad kostar den? wink

Haha! Det är en garagekompis som har den, han lever mer eller mindre för gamla Oplar - just denna finns i ägorna för att hans fru är kär i den smile


Mångfifflare
299 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#17
Det blev en liten garagevända igår igen.
Krutet lades denna gång på att byta spindellederna på högersidan. Jag kan inte låta bli att imponeras över hur sjukt överdimensionerat allt är på dessa bilar - inte konstigt att den väger närmare tre ton! Sen att alla skrymslen och vråer har fyllts med lera och smuts genom tiderna gör väl sitt till det med..

Det blev inga jätteroliga bilder eftersom min telefon är på service, men det blev iallafall bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-720abf89a078acfeaad8874aaada0324.jpg 2013-10-28

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a747bffd508daed3662cd9fc8073abc9.jpg 2013-10-28

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0567a6a751f106fc787b2390be22ec04.jpg 2013-10-28
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
29 oktober 2013
#18
sieri skrev:
BunnA skrev:
Rekorden ser ju inte alls dum ut, vad kostar den? wink

Haha! Det är en garagekompis som har den, han lever mer eller mindre för gamla Oplar - just denna finns i ägorna för att hans fru är kär i den smile

Då tycker jag att han borde lära dig vad "Riktig" bil är wink För det går inte att inte älska gamla Oplar smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Mångfifflare
299 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#19
Bästa sättet att spendera en fredagkväll måste väl vara i garaget? Jag och Elias kämpade och slet med spindelleden på vänster sida igår, ingenting gick särskilt bra men skiten sitter där nu iallafall.

Efter att ha monterat ihop högersidan så var jag bestämd på att vi inte skulle ta bort länkarmen då den var ett helvete att få dit, utan istället trixa ur spindelleden på plats - misstag nr 1. Vi började skruva och lyckades på något jäkla sätt dra en mutter åt fel håll - misstag nr 2. Det slutade med att vi fick spräcka muttern eftersom vi pajat gängorna helt.
Hur som helst blev vi tvungna att ta loss länkarmen ändå, och OJ vad lätt allting blev! Ur med drivaxeln och på med en välriktad smekning från släggan så flyttade spindelleden på sig så snällt.

Det börjar närma sig läget då motorn ska hissas ner i maskinrummet, vilket fick mig att börja oroa mig för avgasröret som föregående ägare valt att kapa av.
Planen har varit att använda främre röret ifrån en van, eftersom jag hade ett liggande. Det kändes som en jättebra plan, fram tills jag började kolla på det - en van har avgasröret på vänster sida, en pickup har drivning till framhjulen på vänster sida!
Vi får se ifall pappa kan trolla lite med svetsen, annars blir det att leta efter ett annat avgasrör!

Idag, lördag, ska jag ut och kleta ihop frambromsarna och sedan lyfta ner motorn.  Uppdatering kommer!


Mångfifflare
299 Inlägg
2 november 2013
Trådstartare
#20
Idag har det verkligen känts som att det gått framåt, motorn har lyfts i - och även ur..
För att summera det hela så har bromsslangen skruvats dit, grenrörsbultarna har borrats ur, bilen har ställts på hjul, jag har hittat (läs "stulit") hjulbultar hos min far, motorn har lyfts i, motorn har lyfts ur, motorfästen har modifierats..
Moment värda att nämna extra är avgasröret, som enligt pappa är "inga problem" - tydligen ska det vara "enkelt att svetsa lite". Som grädde på moset hittade jag ett "rättvänt" avgasrör under en Caprice som pappa håller på att slakta ner, tyvärr anpassat för fel grenrör men det kan fungera som legobitar.
Nästa nämnvärda punkt är motormonteringen som naturligtvis skulle jäklas lite, motorfästena är tydligen inte lika på K2500 som övriga Chevor.. För att slippa lyfta i och ur hela motorn så många gånger under modifieringen så lyfte vi i ett tomt 350-block från en Omega som pappa leker lite med. Tre vändor i och ur krävdes det för att vi skulle få fästena att lira mot bilen. Tyvärr var jag för slut i kroppen för att orka lyfta i "den slutgiltiga motorn", men jag måste ju ha något qtt göra imorgon med!

Lite dåliga bilder för att lätta upp den tråkiga texten,

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-02d7707ab245c6f6508f4c3093f8bbf6.jpg 2013-11-02

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bc5c4261a0a3fc5db5f0a882efbedb0c.jpg 2013-11-02

Nu till lite totalt onödig information, i garaget finns just nu:
En Cheva K2500 (no shit)
En gammal Opel (som syns på bild, en garagekompis reparationsobjekt)
En Cheva -56 (pappas, TOTALT renoveringsobjekt)
En Cheva Caprice (ska slaktas för att fungera som bottenplatta till 56an)
En Cheva Nova (pappas busbil)
En Renault Megane (brors bruksbil som görs besiktningsklar)
En GolfIII (pappa ska göra iordning den åt mamma)
En äldre Merca (typ 70-tal, en garagekompis bil - vet ej planen)
En Omega (pappas "fynd" den köptes med rasad V8 under huven)
En till Cheva Nova (helt isärskruvad, en totalrenovering pappa påbörjade -82 som stannat av)
En Bmw 540 (min sommarbil)
En Audi 100 (Elias gamla bruksbil, ödet är oklart)
Sen står ett 20-tal bilar på förvaring på övervåningen och ett tiotal utanför - det finns lite skit i gömmorna :-)
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)



Sök