3652
Sök

Lastbilsregistrerad Cheva Van, stoppad med för många passagerare?

204 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Hej igen, har forskat lite smått i det här nu och har kommit fram till följande.

"Han=bilprovningens tekniska support"

Om Vanen aldrig varit personbilsregistrerad i Sverige förut så är det bara att glömma att försöka få igenom den i en registreringsbesiktning idag med dagens krav för personbilar. Om bilen har varit personbilsregistrerad förut så är det mycket lättare, jag frågade inte hur mycket lättare eftersom min aldrig har varit det.

Det som kan gå är att åka in på bilprovningen, göra en regg-bess till pb. Betala 1600kr för regg-bessen. Sedan betala i förskott till transportstyrelsen för ansökan om dispens för att få igenom alla dina tvåor på bältesinfästningar, sätesinfästningar osvosv. Men troligtvis kommer det inte att gå.

Alla vanar idag som har dispensen T20E: Detta fordon blabla förses blabla med fler passagerare, fick det i slutet av 80-talet. Idag var han rätt säker på att det  inte ens var möjligt att få dispens längre. Jag har mejlat transportstyrelsen och väntar svar men enligt gubben i supporten skulle jag vara förbered på att bli ombed att tala med bilprovningen.

Haft kontakt med en polisman också, han var/är  lite svår att få ut bra JA och NEJ svar av via mejl iallafall. Jag väntar på ett han ska mejla hans telefonnummer.

Hänvisade honom till en paragraf: "Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil.
Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."

Återkommer med svaren när jag pratat med honom i telefon istället så kan jag pressa gubben på lite Ja och Nej svar istället så jag får lite klarhete om vad jag får inte och får.

//Eatorb

Sök