Det som avgör hur många man får sitta i bilen beror helt på hur bilen är registrerad. Kravet för att lastbilsregga är bland annat att man har en viss storlek på lastutrymmet i förhållande till utrymmet för passagerare. Har man en stor bil (en van) finns det (med dagens regler åtminstone) möjlighet att regga med fler passagerare än 1. Men man kan lika väl regga med hela platsen bakom förarstolen som lastutrymme.
Jag lb-regga min bil tidigare i år, då var det krav på galler. Enligt teknisk rådgivning iaf.
Skatten på en gammal van baseras på vikt och bränsle, inte utsläpp.
Man kan absolut inte köra en C-reggad van på B-kort. Däremot kan de med körkort taget innan 96 köra bilar/bussar reggade som personbil klass 2, vilket är personbilar över 3500kg utan vikttak.
Blir man stannad av polisen med fler passagerarplatser än bilen är registrerad för bör man få föreläggande registreringsbesiktning. Enligt Fordonsförordning (2009:211) Kap 4 20§ ska fordonet genomgå registreringsbesikningen senast en månad efter ändringen. Det står inget om huruvida man får bruka bilen under tiden. I praktiken borde man alltså kunna hänvisa till denna månad om man blir stannad med folk i bilen.
Jag
tror inte att man får böter, inte heller ev passagerare.
Att fråga en besiktningsman om reglerna är inte särskilt säkert. De behöver inte alls ha koll. Om du däremot ringer teknisk rådgivning hos Bilprovningen så bör du rimligtvis få korrekta svar på dina frågor. Ev söker du i Fordonsförordningen, där står alla regler på kryptisk svenska