3754
Sök

Bubbla VW 1303s med subaru ej20g motor SUBBLA

Syftet är att bygga en 1303s germanlook bubbla. Den ska gå fint med impreza gt med ej20g motorn. Rs liknande fälgar, breddade skärmar runtom och hela köret. Ändrade planer angående växellådan, kommer att köra med subaru låda... Visa mer

88 331 Visningar
Uppdaterades senast 27 december 2014
102 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#1
Nu räcker det med läsande av andras projekttrådar och skapar en egen tråd om mitt aktuella projekt.

Syftet med tråden är att dela med mig om vad som ska göras på Bubblan som så småningom ska bli en Subbla( subaru matad bubbla helt enkelt! wink ) och ÄVEN få tips. Med tips menar jag då professionella och mogna tips utan respektlösa meningar eller nedsättande ord.

Detta är mitt första projekt och ni får ABSOLUT komma med förslag/tips/råd och vägledning!

Mål

Motor: Besikta bilen org nu för att sedan få 2 år till nästa besiktning vilket kan ge mig några månader med impreza motorn innan registrering. Annars plockar jag ur den inför besiktning(1gång per 2 år är inget farligt)

Växellåda: Få i Impreza motorn med org växellåda och adapterkit från Kennedy engineering i USA och sedan uppgradera med tiden.

Väghållning: Bygga om till coilovers fram för bredare fälgar och flera sänknings alternativ. Längre fram ska det byggas om bak till coilovers även där men det tar vi då!


Kaross: Så org. som möjligt med undantag för motorns prestation dvs kylning. Det kommer att sluta med att man har en German look smile

Inredning: Även där börjar jag med org med tillägg när det gäller mätare. Det ska in separata mätare för temp, oljetryck, varvmätare, laddtryck mm

Broms och fälgar: Org frambromsar med nya skivor 5/112 och genomgångna bromsok. Bak ska jag uppgradera till skivbroms. Ska använda mig av ett kitt från Patrik Persson på Tormec som ger mig möjligheten att använda mig av SAAB 9000/900 bromsok bak och MB w123 bromsskivor som kommer fästat på nedsvarvad trumma till hub. Fälgar ska jag ha vad som helst än org wink det ska vara större än 16" eller bredare 16" bultmönster 5/112


Nu till bilen i dagsläget.
Det är en 1303s 73a som köptes i Hallsberg utanför Örebro. Enligt besiktningen besiktades den senast 1989 hmmm...Har de inte kört den sen 1989 tro? jodå wink

https://www1.garaget.org/archive/196/195303/341831/341831-3244995.jpg

Den såg väldigt fräsch ut men efter köpet blev jag chockad av hur mycket rost som dök upp. Låter nån bild längre ner tala för sig själv!
Senast redigerat av AAK (26 mars 2014)


2 121 Inlägg
10 oktober 2013
#2
kommer följa detta projekt smile längtar redan till nästa uppdatering


85 Inlägg
10 oktober 2013
#4
så ballt! kommer helt klart följa detta!smile

129 Inlägg
10 oktober 2013
#5
Detta kan bara bli coolt, ska följas! smile

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
10 oktober 2013
#6
Det här måste jag följa! Lycka till smile

Det blir som det blir!

490 Inlägg
11 oktober 2013
#7
Intressant, prem lagd!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

49 Inlägg
11 oktober 2013
#8
Spännansde. Kommer följas

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."

51 Inlägg
11 oktober 2013
#9
Riktig coolt att du kommer köra Subaru-motor i den! Kommer följas! smile


241 Inlägg
11 oktober 2013
#10
Följes! Kika gärna in på mitt projekt smile

102 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#11
Kevin-g skrev:
Riktig coolt att du kommer köra Subaru-motor i den! Kommer följas! smile

Jadu Imprezan har alltid varit nåt man önskat sig men nu när jag kan få in dens motor i favorit karossen dvs bubblan så är det 2 flugor i en smäll smile riktigt kul om jag får de att komma överrens smile


102 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#12
Har varit kaos senaste dagarna och bilen står i vägen i garaget då jag har väntat och väntar på delar.

Som sagt var meningen att få på fälgar med 5/112 så jag bytte skivorna fram för några dagar sen och förde över allt från gamla över till nya. När jag var klar och skulle få på vanlig plåtfälg så tog det stopp några cm från skivan. HELVETE!!! Den tog på fjädrarna och benet lågt ut redan. Jag visste att jag skulle behöva bygga om där men inte för PLÅTFÄLG!!! visade sig att offset för plåtfälgen var långt ifrån bubblans org.
kl var mkt och jag hade grejat mycket den dagen och var riktigt trött och sur för de. Som tur var bromsoken borta så jag fick montera hjulen ut och in bara för att köra in bilen så den inte står utanför verkstan uppflyft.

Så här såg det ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-5c056b27985be605b8db3944dbed5e97.jpg

Desperatstuk kallas det för tongue

Då jag såg att vissa bubbla grabbar hade utfört detta bygga så ville jag oxå, såklart beställde jag  coiloverkit från Rallyshop och fjädrar så jag kunde bygga om och kunna få på bredare fälgar och fe ner den uppskrämda fronten på bubblan.
Grejerna leverades snabbt

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-ead67362d3a7719d22fbb8eacc615289.jpg

Golf mk1 dämparen beställdes från tyska ebay, beställde en dag efter beställningen från Rallyshop men fick de samtidigt yikes det kallar jag SERVICE!

Tog tag i det snabbt så jag kan få fronten på backen igen och börja med baken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-8a4090d934f2da7833527464ec293a1a.jpg

10cm skillnad på dämparna. Orginala var kaos!! den blev i 100delar när jag tog ur den och det var gegga överallt..gissar på att den inte har blivit bytt sen 73a!!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-4bf30d7eb5b16c30f8c2d3687e1d9453.jpg
Svetsa på coiloveröret

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2081423
låter farsan ta över när det blir kaos wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-278a5e90ec184075edc193a86bef2ce1.jpg

Här är benet färdigt och bara att sätta i dämparen och montera ihop skiten och låta fronten kyssa marken.
Kapade röret ca 10 cm och svarva ut bottendelen för att få i hela dämparen.
Finns folk på boxerville som har gjort det tidigare. Därifrån fick jag idén. Förklarar jättegärna för de som vill ge sig på ett sånt ingrepp JUST HOLLA AT ME MAAENNN


https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195303/195303-4f80d33f44e1a239ec3f1be362395a16.jpg
Nya skivor fram smile
Senast redigerat av AAK (11 oktober 2013)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
12 oktober 2013
#13
ah du har köpt på tok för långa fjädrar till din coilover-konvertering . nu har du ju noll justeringsmöjligheter kvar (jag som byggde första fjäderbenen mig veterligen iallafall med dessa grejor och därefter givit bort recept till andra)

lättast är att lägga en lämplig distans i botten av fjäderbenet för dämparen.  kortar man fjäderbenet o kör dämparen i botten av fjäderbenet så blir det även i högsta läget LÅGT . i princip okörbart lågt med original krängningshämmare pga obefintlig castervinkel med mera .......

du MÅSTE dessutom flippa dina styrstag annars kommer de ta emot karossen.

ska du köra med original subarulåda behöver du vända kronhjulet i lådan och bygga bort fyrhjulsdriften. inget som är gjort i en handvändning direkt men från subarugears kan du köpa grejorna inklusive fästen som passar i bubbla.

är oxå rätt säker på att du måste bygga om tråget på subarumotorn om du vill ha någon frigång kvar alls. att åka lågt med den motorn annars är nog rätt kört smile

mycket information och lite tråkig läsning men det är BETYDLIGT mycket mer jobb än vad du kan drömma om att genomföra ett sådant här projekt. dubbla din budget till att börja med så tror jag att du hamnar kanske i närheten av vad kostnaderna kommer landa.....
Senast redigerat av vw1303 (12 oktober 2013)


102 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#14
Hmm..fjädrarna går ju att byta ut om de nu är för långa.  Skulle köra på 9"men de fanns inte hemma och det var panik med att få hem grejerna för bilen var i vägen och uppallad. Att dämparen inte ska gå hela vägen till botten går ju däremot inte att göra nåt åt nu då rören redan är svetsade. Men blir det som du säger helt okörrbart får jag nog bygga om de. Har 2 extra Fjäderben liggandes.

Ska köra med bubblans org låda till att börja med då subarugears grejerna kostar för mycket i förhållande till dagens ekonomi wink har redan adapter till vw lådan.

Oljetråget måste kortas. Det är jag medveten om smile den kan kortas och sedan utnyttja sidorna och fylla ut den förlorade volymen.

Mycket information behövs. Kag har läst på senaste halvåret och är medveten om svårigheterna men tror fortfarande att folk överdriver lite wink
Senast redigerat av AAK (13 oktober 2013)


582 Inlägg
13 oktober 2013
#15
Det är en bra attityd! Det är ju faktiskt inte så svårt med såna här byggen, det är bara att göra så att de olika delar man tänkt använda passar mot varandra, en i taget wink . Sätt upp lite bilder på motor och adapter och vad du har, det är intressant med såna här pussel.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

prestanda framför utseende
225 Inlägg
13 oktober 2013
#16
eftersom jag själv gjort en liknane ombyggnad själv dock med en "enklare" motor , en rallycross 2150 vattenkyld VW boxermotor så har jag insett att folk UNDERDRIVER om det finns något som heter så , alla små jobb tar MYCKET tid och bara en sådan sak som att få en fungerande startmotor att lira ihop med en mycket större högkompad motor kan vara ett helvete har jag märkt .

se till att montera en så kallad "superdiff" åtminstone annars tror jag personligen att du kommer rensa lådan så fort du börjar gasa . jag räknar kallt med att rensa ett par lådor innan jag har råd med en finsk drevsats smile

jag har byggt på min bil alldeles för jävla länge och gått på varenda tänkbar nit du kan tänka dig men vad det gäller budget så kan jag säga att din ekonomi kommer bli SLAKTAD av ett sådant här projekt. det är inte de stora grejorna utan allt småplock man inte tänker på som äter ur den .

ligger nog närmare 80 papp i grejor hittils .....

Hur hade du tänkt dig att regga bilen med nya motorn ? även som ombyggt fordon så kommer de 120kw vara mer eller mindre en mördare för möjligheten att få den lagligt registrerad .

Själv kommer jag montera ihop en besiktningsmotor av standardkaraktär.


102 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#17
Vw1303. Du slaktar mitt självförtroende med en seg kniven mannen sad du har rätt  de små grejerna kommer kosta jävligt mkt tillsammans.  Har med tiden insett att de jobben börjar på "bara" är de mest irriterande jobben. Jag ska bara göra det och så dyker det upp en massa jävla skit runtomkring. 

Holmgren på bubbla museum har en värsting låda. Får se vad han vill ha för den eller om han har separata delar.

Vad gäller besiktningen så orkar jag inte ens tänka på regga den med impreza motorn..nää jag ska ha org motor och besikta den med. Det är vartannat år så det är ju inte farligt...kommer sluta med att motorn åker ur många flera gånger än det känner jag på mig smile

Hur ska man göra med startmotorn? De flesta jag har sett tar ju såklart startmotorn från subaruns tillsammans med dess låda. Men hur gör man för bubblans motorn?
Senast redigerat av AAK (13 oktober 2013)


85 Inlägg
13 oktober 2013
#18
går att ta legasy ej22 blocket med e20t topparna och få till det med effekten så att man kan regga den
med motorn i

102 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#19
Pratade men vw fantast och han sa att det kan, det kan funka om man gör på det sättet att man reggar bubblan med förhöjd effekt inom den tillåtna gränsen alltså för då står det förhöjd effekt men det står inte vilken motor det är. Då kan man prova efter att ha besiktat bilen prova med ej20t motorn och förhoppningvis så går den igenom då bilen år registrerad med förhöjd motoreffekt. Möjligt?


prestanda framför utseende
225 Inlägg
13 oktober 2013
#20
AAK skrev:
Vw1303. Du slaktar mitt självförtroende med en seg kniven mannen sad du har rätt  de små grejerna kommer kosta jävligt mkt tillsammans.  Har med tiden insett att de jobben börjar på "bara" är de mest irriterande jobben. Jag ska bara göra det och så dyker det upp en massa jävla skit runtomkring. 

Holmgren på bubbla museum har en värsting låda. Får se vad han vill ha för den eller om han har separata delar.

Vad gäller besiktningen så orkar jag inte ens tänka på regga den med impreza motorn..nää jag ska ha org motor och besikta den med. Det är vartannat år så det är ju inte farligt...kommer sluta med att motorn åker ur många flera gånger än det känner jag på mig smile

Hur ska man göra med startmotorn? De flesta jag har sett tar ju såklart startmotorn från subaruns tillsammans med dess låda. Men hur gör man för bubblans motorn?

Ah jag vill absolut inte slakta ditt självförtroende men om du aldrig byggt ett liknande projekt så har du ett otroligt jobb framför dig , jag var absolut inte redo för det kan jag direkt säga och kan idag säga att jag i princip ångrar att jag påbörjade hela skiten, men klar ska jag bli.

Att regga med förhöjd motoreffekt idag innebär ALLTID märkning med exakt vad som är gjort vad jag har förstått det som. Att regga med ens dubbla effekten vilket man ju lär hamna på kommer kräva massiva ombyggnationer oavsett.

Kan jag hjälpa till på något vis så kan jag skicka bilder på mina lösningar iallafall....

i mitt fall har jag löst det som så att jag kör med 228mm svänghjul och koppling från min wasserboxer samt en startmotor från en folkvagnsbuss med en 12mm svarvad distans för att få rätt avstånd till startkransen och att det inte skall gå emot tryckplattan. Hur har du tänkt dig att göra med förstärkningen av bakvagnen ? utan den kan jag säga som så här att du kommer köra sönder lådan första starten. hela gaffeln som låda o motor hänger i flexar rätt ordentligt utan förstärkningar. ett så kallat "cup-stag" är det minsta jag skulle räkna med att behöva.

var tänkte du dra kylmedialedningarna ? på undersidan bilen eller i cupén ? jag valde det sistnämnda då min första plan var att kunna åka rejält lågt utan att ha något hängande under bilen
Senast redigerat av vw1303 (13 oktober 2013)



Sök