Nu räcker det med läsande av andras projekttrådar och skapar en egen tråd om mitt aktuella projekt.
Syftet med tråden är att dela med mig om vad som ska göras på Bubblan som så småningom ska bli en Subbla( subaru matad bubbla helt enkelt!
) och ÄVEN få tips. Med tips menar jag då professionella och mogna tips utan respektlösa meningar eller nedsättande ord.
Detta är mitt första projekt och ni får ABSOLUT komma med förslag/tips/råd och vägledning!
Mål
Motor: Besikta bilen org nu för att sedan få 2 år till nästa besiktning vilket kan ge mig några månader med impreza motorn innan registrering. Annars plockar jag ur den inför besiktning(1gång per 2 år är inget farligt)
Växellåda: Få i Impreza motorn med org växellåda och adapterkit från Kennedy engineering i USA och sedan uppgradera med tiden.
Väghållning: Bygga om till coilovers fram för bredare fälgar och flera sänknings alternativ. Längre fram ska det byggas om bak till coilovers även där men det tar vi då!
Kaross: Så org. som möjligt med undantag för motorns prestation dvs kylning. Det kommer att sluta med att man har en German look
Inredning: Även där börjar jag med org med tillägg när det gäller mätare. Det ska in separata mätare för temp, oljetryck, varvmätare, laddtryck mm
Broms och fälgar: Org frambromsar med nya skivor 5/112 och genomgångna bromsok. Bak ska jag uppgradera till skivbroms. Ska använda mig av ett kitt från Patrik Persson på Tormec som ger mig möjligheten att använda mig av SAAB 9000/900 bromsok bak och MB w123 bromsskivor som kommer fästat på nedsvarvad trumma till hub. Fälgar ska jag ha vad som helst än org
det ska vara större än 16" eller bredare 16" bultmönster 5/112
Nu till bilen i dagsläget.
Det är en 1303s 73a som köptes i Hallsberg utanför Örebro. Enligt besiktningen besiktades den senast 1989 hmmm...Har de inte kört den sen 1989 tro? jodå
Den såg väldigt fräsch ut men efter köpet blev jag chockad av hur mycket rost som dök upp. Låter nån bild längre ner tala för sig själv!