2651
Sök

Dubb Vs Dubbfritt - Vad är bäst ?

3 292 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har en Volvo XC90 och ska köpa vinterdäck nu, blir inte några dyra däck för det har jag inte råd med, dimensionen det handlar om är alltså 235-60-18.

Funderar på vad som är bäst, dubbfritt eller dubbat, troligen säger dom flesta dubbat, tittat lite på Falkens dubbfria däck, dom verkar billiga, kanske vet nån om det är nåt att ha eller om dom är totalt värdelösa ?

Funderar åxå på Nankang SW7 dubbade, verkar ju som tester visar att dom är relativt skapliga på däcktest iaf, dom allra flesta som deltagit i testet säger att dom skulle köpa däcket igen.

Bilen har ju både ABS och Antisladd och antispinn till min fördel, det känns endå tryggt med tanke på att bilen väger 2.2 ton så det vill ju till att man får stopp.

Tar gärna några tips och råd ang detta då jag inte riktigt vet vad jag ska köpa...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 oktober 2013
#2
Dubbfritt funkar kalas så länge det inte är total blankis.. Inte så vanligt och då gör  inte dubbarna så supermycket nytta heller.

Dubbfritt funkar kalas så länge gummit är fräscht.. Så fort dom börjar bli lite torra blir det värdelöst. (2-3år).

Körde dubbfritt på min Supra mkiv utan problem. Körde nangkang dubbfria.. funka kalas för vara en ~380-400 hästas bil på is och snö..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

236 Inlägg
11 oktober 2013
#3
När det kommer till väggrepp är dubbdäck bättre än dubbfria på alla punkter. (beror på vilket märke såklart)
Själv skulle jag aldrig köpa dubbfria, eftersom området jag bor på har många backar som ofta är isiga. Jag menar, det var ingen trevlig upplevelse när jag en gång gled baklänges ner för en krokig backe p.g.a. mina slitna vinterdäck.
Kör du däremot bara på packad snö så funkar dubbfria fint.

Det enda positiva med dubbfria däck är väl ett ofta lägre vägljud, och bättre för miljön (sliter upp mindre partiklar från asfalten) för de som bryr sig om sånt.

Power is measured in dB

664 Inlägg
11 oktober 2013
#4
Jag skulle köra på ett märke som har gott rykte genom åren även om deras bästa är dubb , men den här gången blev det dubbfria ifrån nokian bara för jag vet vilken kvalité de har.
Men sen finns det ju viss skillnad på vad för bil man kör, men jag var rätt glad att ha dubb förra året förutom när man sladda bort bakdubbarna.

Dock ska det bli kul och se hur dubbfritt är på en bil utan hjälpmedel. Dubbdäcken gjorde ju bara nytta när det var dags att bromsa...

881 Inlägg
11 oktober 2013
#6
Här i Tyskland är det olagligt att köra dubbat, vilket är helkorkat..!

Skulle välja dubbat alla dagar i veckan istället för dubbfritt.


3 292 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#7
Härligt med många bra svar.. jag sikar nog på dubbat.. MEN Nankang SW7.. kan det vara nåt ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

279 Inlägg
11 oktober 2013
#8
Har kört med sw-7 ca 1500 mil på v70n awd och kag var helnöjd med dom.


3 292 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#9
Klevert skrev:
Har kört med sw-7 ca 1500 mil på v70n awd och kag var helnöjd med dom.

Jasså på det sättet.. hmm jag funderar faktiskt på att beställa sånna, blir ju rätt så dyrt när man kommer upp i så stora dimensioner åxå.. men SW7 ser prisvärd ut tycker jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2013
#10
myran skrev:
Dubbfritt funkar kalas så länge det inte är total blankis.. Inte så vanligt och då gör  inte dubbarna så supermycket nytta heller.

Dubbfritt funkar kalas så länge gummit är fräscht.. Så fort dom börjar bli lite torra blir det värdelöst. (2-3år).

Körde dubbfritt på min Supra mkiv utan problem. Körde nangkang dubbfria.. funka kalas för vara en ~380-400 hästas bil på is och snö..

Inte så vanligt? Mnja, det beror väl lite på var i landet man behagar att bo

- - - - - - - - - - - -

CustomSS1 skrev:
När det kommer till väggrepp är dubbdäck bättre än dubbfria på alla punkter. (beror på vilket märke såklart)
Själv skulle jag aldrig köpa dubbfria, eftersom området jag bor på har många backar som ofta är isiga. Jag menar, det var ingen trevlig upplevelse när jag en gång gled baklänges ner för en krokig backe p.g.a. mina slitna vinterdäck.
Kör du däremot bara på packad snö så funkar dubbfria fint.

Det enda positiva med dubbfria däck är väl ett ofta lägre vägljud, och bättre för miljön (sliter upp mindre partiklar från asfalten) för de som bryr sig om sånt.

Kan väl diskuteras på torra fina vintervägar iofs
Senast redigerat av it_mutt (11 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

huh?
10 427 Inlägg
11 oktober 2013
#11
I Teknikens Världs senaste vinterdäckstest så regerade dubbdäcken rätt så ordentligt (brukar vara mer blandat),
ganska läsvärt smile Alla dubbdäck placerade sig före friktionsdäcken i totalpoängen (mest viktat åt snö/is-egenskaper).


604 Inlägg
11 oktober 2013
#12
Kört bil i 20 år och aldrig kört dubb. Innan lagen kom körde jag sommardäck året runt. Fräscha däck så behövs inga spik.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

huh?
10 427 Inlägg
11 oktober 2013
#13
Plockat ut lite info ur Teknikens Världs vinterdäckstest 2013, har placerat
däcktyperna efter poängresultat i varje gren - blir lite förenklat men visar
vilken däcktyp som är bättre på respektive gren än de andra.

* Bromsprov:

Is:
1. Dubbat
2. Nordiska dubbfria
3. Centraleuropeiska dubbfria

Snö:
1. Dubbat/nordiska dubbfria
2. Centraleuropeiska dubbfria

Vått:
1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Dubbat
3. Nordiska dubbfria

Torrt:
1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Dubbat/nordiska dubbfria

* Vattenplaning:
1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Dubbat
3. Nordiska dubbfria

* Vägegenskaper:

Is:
1. Dubbat
2. Nordiska dubbfria
3. Centraleuropeiska dubbfria

Snö:
1. Dubbat
2. Nordiska dubbfria
3. Centraleuropeiska dubbfria

Vått:
1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Dubbat
3. Nordiska dubbfria

* Älgtest:

1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Dubbat/nordiska dubbfria

* Komfort:

1. Centraleuropeiska dubbfria
2. Nordiska dubbfria
3. Dubbat

* Rullmotstånd:

1. Nordiska dubbfria
2. Dubbat
3. Centraleuropeiska dubbfria


3 292 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#14
bronco_z skrev:
Kört bil i 20 år och aldrig kört dubb. Innan lagen kom körde jag sommardäck året runt. Fräscha däck så behövs inga spik.

Låter riktigt knasigt måste jag säga, sommardäck är inte riktigt konstruerade för snö, för att få grepp behöver man en helt annan gummiblandning som är mjukare och oftast skurna lameller för att det ska ta fäste som det är tänkt big_smile...

Men endå coolt.. min farsa körde åxå sommardäck året om när jag var barn.. åkte aldrig av vägen, endå bodde vi långt upp i norrland..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök