3020
Sök

Renovering volvo 244, 82a

Tjena! har köpt mig en gammal Volvo 244 årsmodell 82 som jag hade tänkt å fixa till lite under vintern Detta är mitt första projekt så vi får se hur det går :) det jag hade tänkt att göra är, -byte inredning -ljudisolera <... Visa mer

134 144 Visningar
Uppdaterades senast 1 juni 2017
125 Inlägg
25 december 2013
Intressant projekt smile Prem lagd!

245 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
beställt fett kabelpaket till ljudet i dag:)

http://www.brl.se/sv/artiklar/autoleads … 50mm2.html

1 830 Inlägg
26 december 2013
Antoneng skrev:
Jiiimmie skrev:
medan du ändå är där o grejar, sätt en knapp som du gömmer för att öppna bagageutrymmet.
Tänkte ifall du ska ha baslåda etc. hade de på min + larm men någon var klåfingrig ändå o ville åt skiten men det gick mindre bra för den personen wink hehe

ja det hade ju inte varit helt fel å ha så. ska man dra en vajer back då eller? å spackla för hålet back:?smile

är det centrallås på din bil? För på min då drog jag bara en kabel från centrallåset till en knapp sedan tillbaka, så det blir att jag kapar strömmen till bagaget när den är låst. Så när jag låser upp så öppnas den inte wink utan då måste man trycka på knappen och låsa sedan låsa upp, sen för att stänga så låser man och trycker på knappen igen.

Men på din så vet jag inte riktigt hur det blir men det går som du säger och så har man en gömd spak inne i bilen som på diverse nyare bilar har (som för tanklocket och bagage) så varför inte? smile

245 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
Antoneng skrev:
Jiiimmie skrev:
medan du ändå är där o grejar, sätt en knapp som du gömmer för att öppna bagageutrymmet.
Tänkte ifall du ska ha baslåda etc. hade de på min + larm men någon var klåfingrig ändå o ville åt skiten men det gick mindre bra för den personen wink hehe

ja det hade ju inte varit helt fel å ha så. ska man dra en vajer back då eller? å spackla för hålet back:?smile

är det centrallås på din bil? För på min då drog jag bara en kabel från centrallåset till en knapp sedan tillbaka, så det blir att jag kapar strömmen till bagaget när den är låst. Så när jag låser upp så öppnas den inte wink utan då måste man trycka på knappen och låsa sedan låsa upp, sen för att stänga så låser man och trycker på knappen igen.

Men på din så vet jag inte riktigt hur det blir men det går som du säger och så har man en gömd spak inne i bilen som på diverse nyare bilar har (som för tanklocket och bagage) så varför inte? smile

a okej då förstår jag hur du mena:) ne har inte centrallås men ska nog försöka men vajer på nå sätt lär ju gå å lösa på ett bra sätt smile

245 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
kommer upp i morgon blev inte klar med det jag börja med i dag så men i morgon blire nog det smile
så en fråga är det svårt å få ur innertaket ur bilen utan att det går sönder? tongue

1 830 Inlägg
26 december 2013
Antoneng skrev:
kommer upp i morgon blev inte klar med det jag börja med i dag så men i morgon blire nog det smile
så en fråga är det svårt å få ur innertaket ur bilen utan att det går sönder? tongue

en kompis berätta när han bytte, han sa att han knövla rätt mycket men han sa aldrig hur pass skört det var. Visserligen var han själv men resultatet blev bra. smile

245 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Uppdate:)
har syslat med detta nån dag nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-a317487cab5d6de1953f05f07a3ba6bf.jpg

sen tog isoleringen slut så fick åka till BRL å köpa mera
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-bc1a5d2c4149a2db13e387ab9d30f703.jpg

så blev det lite mera isolering

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-e80e96a7aa4fa2c9e6ca625d9197b593.jpg

fick inte ut innertaket så det fik ligga i vägen medan jag tog å isolerade taket

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-da2b23f81ccc568c8738f441cc79bae5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-fb57e734fc46c2bb76e21f531f4d7de0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-6862cc425cc4792941ce41b0461f6a1e.jpg

gjorde klart passagerar sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-9e9f2ca14d5d65a96be71fefe9db8582.jpg

inte så mycket å isolera kvar nu hjul husen ock ryggstödet

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-c2849c0aefcfd0943a5084469781a238.jpg

å sen är det bara dörrarna kvar hehe tongue
känner mig helt slut just nu iaf så kommer nog bli å chilla till måndag då jag får dom nya ström kablarna till steget:)

245 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Juste kan jag måla dörrsidor å plast detaljer å få det bra? smile

StenkrossTomte
359 Inlägg
29 december 2013
Antoneng skrev:

Ja det kan du säkerligen, jag har hört att folk har gjort det men vanligtvis hittar man bättre begagnade på närmsta skrot. Jag tycker du ska ta dig en skrot-tur, har du turen med dig på turen så hittar du en komplett svart inredning för en billig peng, så slipper du lägga ner pengar och tid på ett försök till att det ska bli bra.

Ett tips nu när du ljuddämpar är att även sätta basportar i hatthyllan, jag satte två stycken 4" basportar i min och då fick jag fram ljudet mycket bättre.

I övrigt tycker jag det ser bra ut, tänker påbörja min ljuddämpning i min tvugofyranolla imorgon lite smått så detta var en trevlig inspiration!

Prem lagd!

No turbo shit! Just Real Power!

1 830 Inlägg
29 december 2013
Joppe_Johndeere skrev:
Antoneng skrev:

Ja det kan du säkerligen, jag har hört att folk har gjort det men vanligtvis hittar man bättre begagnade på närmsta skrot. Jag tycker du ska ta dig en skrot-tur, har du turen med dig på turen så hittar du en komplett svart inredning för en billig peng, så slipper du lägga ner pengar och tid på ett försök till att det ska bli bra.

Ett tips nu när du ljuddämpar är att även sätta basportar i hatthyllan, jag satte två stycken 4" basportar i min och då fick jag fram ljudet mycket bättre.

I övrigt tycker jag det ser bra ut, tänker påbörja min ljuddämpning i min tvugofyranolla imorgon lite smått så detta var en trevlig inspiration!

Prem lagd!

Klart det går att måla om man så vill men kolla ifall du kan hitta komplett inredning först, gör du inte det köp en inredning eller ett par delar o prova dig fram för att se så du blir nöjd först.

Det med basportarna är jävligt bra o ha ! Men jag hade 2'st ovala i 6'9 format typ. Fick inte plats med några runda, men ska du ha sådana så försök göra det snyggt så du inte får tyg hängandes ner i bagageutrymmet.

Men den där dämpmattan är väl rätt dyr från brl? tongue Köpte ett par därifrån fast det var nog modellen större och det kostade en del minns jag :o Men hur gör du när du ska ha dem i vissa former, klipper du eller skär du ? smile Är nyfiken för fick inte till mitt lika rakt o snyggt men det var ju inge synligt men ändå xD

245 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Joppe_Johndeere skrev:
Antoneng skrev:

Prem lagd!

har kollat på skrot där jag bor å va ganska urplockat på 240is hmm men finns ju flera å så kollar jag på blocket i mellan åt ifall nån säljer en hel 240 så man kan ta delar man vill ha smile

har även fundera på det där med basportar då jag tycker att jag inte fick så bra tryck i bilen av basarna:)
men har funderat på att bygga en baslåda som ska gå i mot backsätet så kommer nog köra basportarna upp där tongue

kul att du fick lite inspiration med smile

245 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
Joppe_Johndeere skrev:
Antoneng skrev:

Prem lagd!

Klart det går att måla om man så vill men kolla ifall du kan hitta komplett inredning först, gör du inte det köp en inredning eller ett par delar o prova dig fram för att se så du blir nöjd först.

Det med basportarna är jävligt bra o ha ! Men jag hade 2'st ovala i 6'9 format typ. Fick inte plats med några runda, men ska du ha sådana så försök göra det snyggt så du inte får tyg hängandes ner i bagageutrymmet.

Men den där dämpmattan är väl rätt dyr från brl? tongue Köpte ett par därifrån fast det var nog modellen större och det kostade en del minns jag :o Men hur gör du när du ska ha dem i vissa former, klipper du eller skär du ? smile Är nyfiken för fick inte till mitt lika rakt o snyggt men det var ju inge synligt men ändå xD

hehe nja är inte så farligt dyr tycker jag du kan köpa 2 pack för runt 680kr tror 1 pack kostar 395kr eller nå sånt smile jag har tagit hjälp av sax när jag format isoleringen och oftast där det har varit svårt å forma har jag klippt lite mindre bitar å pusslat ihop hehe smile

1 830 Inlägg
1 januari 2014
Antoneng skrev:
Jiiimmie skrev:
Joppe_Johndeere skrev:

Prem lagd!

hehe nja är inte så farligt dyr tycker jag du kan köpa 2 pack för runt 680kr tror 1 pack kostar 395kr eller nå sånt smile jag har tagit hjälp av sax när jag format isoleringen och oftast där det har varit svårt å forma har jag klippt lite mindre bitar å pusslat ihop hehe smile

fyf*n när jag gjorde det så var det ju extremt jobbigt med sax :S det gick ju knappt :S ><

245 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
Antoneng skrev:
Jiiimmie skrev:

fyf*n när jag gjorde det så var det ju extremt jobbigt med sax :S det gick ju knappt :S ><

haha okej då måste du haft en kass sax för går hur bra som helst för mig å klippa i det smile
om man inte har tagit bort det vita så kladdet är framme tongue

1 830 Inlägg
2 januari 2014
Antoneng skrev:
Jiiimmie skrev:
Antoneng skrev:

haha okej då måste du haft en kass sax för går hur bra som helst för mig å klippa i det smile
om man inte har tagit bort det vita så kladdet är framme tongue

haha måste vart så, det gick men så fort klistret fastnade lite så gick allt åt skogen tongue

245 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
detta underhöll jag mig med på nyår:P

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-297eff909e0db677bb1e2a99553826be.jpg

fint med ny + kontakt

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-706a5998bafde6477d0a4f8d9cb19d59.jpg

rejäla säkring haha gamla va inte stor i jämförelse får ta en bild på det sen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198347/198347-085e707bc84166bc040c260a8f10f69a.jpg

satt även i allt ljud å kolla så det funkade blev bra lät skumt bara utan nån inredning i bilen hehe tongue

StenkrossTomte
359 Inlägg
3 januari 2014
Ett tips är att dra plus med robott-slang i motorutrymmet, så sticker det inte ut så farligt.. om du nu vill ha det snyggt och stilrent där vill säga :p

No turbo shit! Just Real Power!

245 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
Joppe_Johndeere skrev:
Ett tips är att dra plus med robott-slang i motorutrymmet, så sticker det inte ut så farligt.. om du nu vill ha det snyggt och stilrent där vill säga :p

a okej jo kommer nog göra det senare så :p tack för tipset smile

1 830 Inlägg
3 januari 2014
Joppe_Johndeere skrev:

aldrig hört talas om sådan förr, skulle du kunna förklara vad det är? smile

Vinkelslipsgalen
687 Inlägg
3 januari 2014
Jiiimmie skrev:
Joppe_Johndeere skrev:

aldrig hört talas om sådan förr, skulle du kunna förklara vad det är? smile

Liknande till detta:
https://www.google.fi/search?q=tam+20&a … B472%3B356

Alla inom El och automation kallar det till TAM rör smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se

Sök