Aquilla skrev:
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
Generellt så ja du kommer få problem
Nja rätt filter till rätt motor så är det normalt inga problem.
det ger det visst till 90 % större problem. antingen kläggar man in massa olja eller andra medel som till vis del mer eller mindre sen dras in genom LMM. och så när man tvättar det i avfettning eller diesel så vet jag iaf ingen som orkar vänta på att det är torrt innan man ska ut och ta en repa så blir garanterat en kalldusch till för LMM. ska du ha en orkan och så bra genomströmning som möjligt genom filtret som sportlufsfilternissarna vill åstadkomma kommer garanterat mer partiklar in i motorn o sliter mekaniskt.
det är alltid lika kul när volvoturbograbbarna står och hinkar vid sina trimmade och chippade volvobilar. den ena påstår att han har 250 hk, den andra 300 osv 350 hk samt den värsta 400 hk. (alltid jämna tal får man höra) men än så länge har ingen 350 hk turbo volvo/saab klippt Mina M5or. måste va jävla dundertrim de har med chip, avgas och fåntratt på insugsbälgen!
Jaha men nu är det ju som så att en hel del bilar har med mapsensor och ingen luftmassemätare och där går det utmärkt att köra med ett oljat luftfilter av den typen.
Att man tvättar dom och gasar dirket med lösningsmedlet kvar i filtrer låter ju föga troligt.
Det är väl bara att tvätta det på kvällen och olja in det lagom mycket och sen står det under natten tills du ska använda bilen dagen därpå.
Har man motor med luftmassemätare så kör man lämpligast på ett oljefritt filter som tex AEM dryflow som har riktigt bra reningsegenskaper enligt test och är helt utan olja och dessutom tvättas med vanligt tvål och vatten vid rengörning.
Eftersom du tar upp det med prestanda så...
En M5 E39 är en slö tung kärra.
Jag körde 19T, spridare och avgas på min S60 T5 för några år sedan och höll jämna steg med en M5 E39 med helsystem och chipp, en orginal sådan körde jag ifrån.
Har kört S40 T4 med 18T, spridare och avgas mot en M5 E34 360 Hk modellen och körde ifrån den med.
Visst lite mer än ett chipp krävs det i Volvo kanske men inte mycket.
M5 E60 och nyare är dom enda M5 med ös i.
Föresten hade dom sprortluftfilter Volvobilarna med, S40:n lämnade mer mos med det på med enligt effektmätning.